De franchisesupermarkten en korte keten winnen fors terrein

De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Afsluiten doen we met een focus op de buurtsupermarkt, franchisesupermarkten en de korte keten die fors terrein winnen.

Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekt de Belg zijn buurt en de franchisesupermarkten. Dit kanaal laat groeicijfers optekenen tussen de 35 en de 55% per week. Voor versproducten ligt deze meer omzet in de franchisesupermarkten zelfs tussen de 35 en 70%. Ook de rechtstreekse verkoop op de boerderij en andere korte keten initiatieven zitten in de lift. Mede ook door het mooie weer van de voorbije maanden en de start van het seizoen voor onder andere asperges, explodeert de omzet in de korte keten met pieken tot +160% per week.

Bron: Gondola