De franchiseverkooppunten van Balls & Glory heropenen na de covid-19 lockdown

Sinds maandag 8 juni 2020 mag de Belgische horeca terug zijn deuren & terrassen openen na een lange periode van lockdown. Het franchise-concept Balls & Glory van chef Wim Ballieu maakt een eerste balans op.

TAKE-OUT & DELIVERY

We vonden dat het onze verantwoordelijkheid was om de take-out & delivery van Balls & Glory open te houden. Het is altijd onze visie geweest om de keuken van de stad te zijn. En dat doe je dus ook als het eens wat minder gaat.

Balls & Glory werd in 2018 nog uitgeroepen tot retailconcept van het jaar door Comeos omwille van zijn omni-channel-aanpak. Take-out & delivery is altijd een belangrijk onderdeel van onze omzet geweest (25 à 45%).

Iedere franchisenemer werd de vrijheid gegeven om te beslissen of hij/zij de deuren al dan niet geopend hield & er werd een back-up plan voorzien mocht er iemand van het team gezondheidsklachten of -risico’s vertonen.

Elk van de uitbaters nam zijn verantwoordelijk & hield zijn store draaiende. Dit hield ook iedere schakel uit onze korte keten staande: we zijn tenslotte een farm to table bistrot met een winkel en delivery.

Wat wil zeggen dat je de toelevering van onze eigen boerderij niet van dag tot dag kunt opzeggen of verminderen. Maar dat wil ook zeggen dat we trouw verweven zitten in het weefsel van de stad.

Het voordeel is dat we zo niche zijn in ons menu (enkel gehaktballen, stoemp & salads), maar dat we daardoor wel een hele brede doelgroep hebben die ook nog eens een breed scala aan ‘momenten’ hebben die ze bij ons spenderen, van het afhalen van een snelle maaltijd, tot het vieren van een verjaardagsfeest of bedrijfsevent.

Dat laatste valt natuurlijk weg tijdens een lockdown. Maar er zullen in België héél wat Netflix-series bekeken zijn met een bakje Balls & Glory in de zetel.

De nominale omzet van take-out & delivery vertoonde een zeer kleine stijging van 5%, maar bleef constant. Er werd vanzelfsprekend een terugval gemeten in zakelijke leveringen naar kantoor, maar er was een grote inloop van nieuwe klanten, met een hoger gemiddeld ticket tot gevolg.

NON-PROFIT ACTIVITEITEN TIJDENS DE LOCK-DOWN

 

Zo kwamen we tot het idee om ‘ballekes & stoemp’ te gaan leveren aan de ziekenhuizen, of te koken vanuit mijn keuken thuis via Facebooklive. Beide initiatieven zijn vanuit een onderbuikgevoel om iets ‘goed’ te doen ontstaan. Non-profit.

Al moet ik eerlijk bekennen dat we zo veel aandacht kregen voor de leveringen aan zorgverleners dat we flink wat media haalden en daardoor vele vragen kregen van klanten en sympathisanten om een bal te doneren. Daarvoor hebben we dan een webshop opgezet en was de impact ook stukken groter.

ABOUT BALLS & GLORY & WIM BALLIEU

Balls & Glory werd opgericht in mei 2012 & heeft momenteel 7 vestigingen (Gent, Antwerpen, Leuven, Brussel Beurs, Brussels expo, Sint-Niklaas, Mechelen) & 2 foodtrucks.

Voor  meer informatie over het franchiseconcept van Balls & Glory, klik hier.