Hoe we onze franchisenemers ondersteunen
Type en duur contract: franchisecontract, Precontractueel Informatie Document (PID) ter beschikking minimum 30 dagen voor ondertekening van het contract
Wat bieden wij jou?
Organisatorische en financiële ondersteuning van een sterk merk
Een uitgebreid mode- en creatief assortiment
Een volledig ingerichte winkel volgens het concept van Veritas
Een opfrissingsbudget om de 3 jaar
Een percentage van de omzet
Wat verwachten we van jou?
Je neemt de kosten van goed winkelbeheer op je: personeel, onderhoud, kantoormateriaal, enz…
Geen grote financiële investering, een laag financieel risico
Feeling en interesse voor mode en creativiteit
Je aanstekelijke enthousiasme en inzet
Ervaring en kennis van het assortiment zijn een pluspunt
Ons netwerk in cijfers
Over de formule
Opgericht in: 1892
Aantal vestigingen: 121
Aantal franchisevestigingen: 88
Gemiddelde oppervlakte (m²) van een verkooppunt: 250m²
Landen waarin wij aanwezig zijn: België, Luxemburg
Ons verleden en onze toekomst
Het jaar en land van de oprichting van onze onderneming: 1892, België
Milestones
1892: Het prille begin! Jean-Baptiste Leestmans koopt een oude merceriezaak in hartje Antwerpen.
1906: Zijn amibitieuze zoon Felix opent een tweede winkel in de wijk Zurenborg, terwijl hij ook de zaak in de Lange Beeldekensstraat blijft leiden. En daar blijft het niet bij: in 1913 zijn er al 5 winkels, die met succes door de kinderen van Leestmans worden gerund.
1914: De Eerste Wereldoorlog breekt uit en Felix en Adrien Leestmans vluchten naar Nederland. Wanneeer de broers horen dat alle panden geplunderd worden, keren ze terug om hun winkels te verdedigen.
1917: Felix Leestmans stelt voor om naar Amerika te reizen, om daar inspiratie op te doen en voorraad in te slaan. Om de toekomstige reis van Felix te bekostigen, springen alle familieleden hem financieel bij.
1924: Veritas opent 9 nieuwe winkels en is niet langer een familiekwestie. Ook trouwe gerantes krijgen de kans toe te treden tot de zaak. De merknaam ‘Veritas’ wordt officieel gedeponeerd.
1930: Veritas ontpopt zich onder de bezielende leiding van Henri de Jong tot een begrip in België, wanneer het gaat om naaigerief, modeaccessoires en beenbekleding. Er is geen enkele andere winkel die deze drie assortimenten onder één dak combineert, wat het bedrijf een coneptstore avant la lettre maakt.
1940: Knopenfabriek Galunica ziet het levenslicht in Mortsel. Voortaan werkt Veritas samen met Galunica om zo eigen knopen op de markt te kunnen brengen.
1971: Het besef groeit dat Veritas een uniform jasje moet krijgen. Bob Leestmans beslist dat Veritas een herkenbaar logo verdient. Het wordt de gele knop.
1980: In de jaren ’80 waait er een nieuwe wind door het bedrijf. Familieleden treden uit, externe directeurs treden in.
1992: De Veritas centrale verhuist van Berchem naar een groter pand in Kontich.
2002: Het DNA van Veritas wordt grondig door elkaar geschud. Veritas als samenwerkingscoöperatie wordt ingeruild voor een kapitaalstructuur onder de noemer Verihold, waarvan de verschillende Veritas-families aandeelhouder worden. Onder impuls van kersvers gedelegeerd bestuurder Marc Peeters worden een duidelijke missie, visie en strategie ontwikkeld en uitgerold.
2005: De gele knoop krijgt een make-over en wordt een frisse, limoengroene schijf die refereert naar de knoop van weleer en tegelijk knipoogt naar de toekomst.
2008: Veritas mag zichzelf ‘retailer van het jaar’ noemen.
2012: Veritas bestaat exact 120 jaar. Het bedrijf klokt af op 105 winkels, een verdrievoudiging van de omzet en ruim 600 medewerkers.