Franchiseketen Lunch Garden zet zijn diversificatiestrategie voort

De ontwikkelingsstrategie van het bedrijf bestaat erin om de activiteiten eerst te diversifiëren naar de ziekenhuis- en museumsector en vervolgens naar stations.

AZ Sint-Maartenziekenhuis in Mechelen

Op 19 oktober 2018 opende Lunch Garden zijn eerste ziekenhuisrestaurant in het Sint-Maartenziekenhuis in Mechelen. Met zijn 230 zitplaatsen is het restaurant vooral bedoeld voor bezoekers van de 47.000 patiënten die het ziekenhuis jaarlijks opneemt. Er werken ook 1.300 mensen, 180 artsen en 200 vrijwilligers met 245.000 jaarlijkse consultaties. Een grote potentiële klantenkring die in het restaurant alle klassieke gerechten op het menu van de keten kan vinden.
De inrichting van het restaurant is aangepast aan de wensen en hygiëne-eisen van ziekenhuizen. Volgens Annick Van Overstraeten kunnen 15 tot 20 restaurants in aanmerking komen voor opening, afhankelijk van de verschillende openbare aanbestedingen die worden uitgeschreven.

De musea

Restauratie in musea is de andere weg die Lunch Garden in zijn diversificatie wil voortzetten en de eerste twee voorbeelden zijn de Bistro Tembo van het Afrikamuseum in Tervuren en de Tablo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel.

De Bistro Tembo
Bistro Tembo is het eerste restaurant van Bistro Garden, zusterbedrijf van Lunch Garden, dat dit concept van bistro’s met een innovatief interieur op unieke plaatsen zal ontwikkelen. Met een bediening aan tafel en een uitgebreider menu wijkt het af van de klassieke Lunch Garden, waarvan de prijzen niet hoger liggen dan 13 euro. De Bistro Garden biedt ook vergaderzalen, receptiezalen en catering op maat.

Lunch Garden reageert momenteel op openbare aanbestedingen van musea voor horecaconcessies binnen deze musea. Lunch Garden blijft in dit stadium discreet op de verschillende gecontroleerde dossiers.

De Bistro Tembo van het Afrikamuseum, dat op 8 december 2018 officieel zijn deuren zal heropenen is momenteel in een pre-openingsfase. De Bistro Tembo biedt 200 zitplaatsen in een nieuw glazen ontvangstpaviljoen van architect Stéphan Beel. Het museum zal toegankelijk zijn via een ondergrondse galerij.
Een nieuwe naam, “Tembo” (olifant in het Swahili) en een nieuwe gevarieerde menukaart met Afrikaanse gerechten.

De Tablo
In dit stadium is het een pop-up restaurant in het Museum voor Schone Kunsten in Brussel, dat zich momenteel in een soft opening-fase bevindt.

Als deze twee restaurants in dit stadium zowel operationeel als financieel een test zijn, kan niet worden uitgesloten dat, als de resultaten positief zijn, Bistro Garden zich via franchising verder kan ontwikkelen.

De stations

Lunch Garden heeft ook aandacht voor de aanbestedingen van de NMBS voor de ontwikkeling van “mini-concepten” (“Classics by Lunch Garden”) in stations in de grote steden.

De omzet van Lunch Garden bereikte in 2017 € 175 miljoen met een jaarlijkse groei van 4 tot 5% op basis van de bestaande restaurantportefeuille en biedt werk aan ongeveer 1.200 mensen.

Voor meer informatie over het franchiseconcept van de Lunch Garden, klik hier.