Het franchisenetwerk van McDonald’s Belgium: een geweldige vintage in 2019!

Zoals in het begin van elk jaar nodigt Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s Belgium, de pers uit om de resultaten van het voorbije jaar te delen.

Het franchisenetwerk van McDonald’s Belgium had in 2019 een uitzonderlijk jaar in termen van groei en innovatie, met een groei op vergelijkbare basis voor de laatste 12 opeenvolgende jaren en een bijna verdrievoudiging van de omzet in dezelfde periode.

In 2019 werden 8 restaurants gerenoveerd en 3 nieuwe restaurants met een drive-in geopend voor een totale investering van 16 miljoen euro. Het jaar werd afgesloten met 87 restaurants onder leiding van 23 franchisenemers en zo’n 5.405 medewerkers, “partners” zoals Stephan De Brouwer ze noemt, die profiteerden van 93.900 uur opleiding.

De toenemende concurrentie in de fastfoodwereld heeft de markt een impuls gegeven en het aantal McDonald’s klanten is met 3 miljoen toegenomen tot een totaal van meer dan 55 miljoen.

In totaal 29 van de 87 franchisenemers van het franchisenetwerk bieden McDelivery delivery service met UberEats en Deliveroo. Deze service vereist een hoog ervaringsniveau van de deelnemende restaurants.

Talrijke innovaties in 2019

In februari 2019 introduceerde het bedrijf het ontbijt met McMorning vanaf 7 uur ‘s ochtends in al zijn restaurants.

Het assortiment veggieproducten werd uitgebreid met de luxe Veggie, McWrap Veggie en Veggies McNuggets, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van een flexibele clientèle.

In elke Happy Meal box voor kinderen biedt het merk een keuze uit een stuk speelgoed of een boek om kinderen aan te moedigen om te lezen.

Het eerste Belgische Ronald McDonald Huis met 10 kamers werd geopend op de Campus van het Universitair Ziekenhuis van Brussel (UZ Jette) om gezinnen met kinderen in het ziekenhuis te ontvangen dankzij de financiële steun van McDonald’s Belgium en zijn 23 franchisenemers. 

Duurzaamheid als leidraad

In 2019 heeft het franchisenetwerk van McDonald’s Belgium, als onderdeel van het ambitieuze “Better M”-project van het merk, verder gewerkt aan concrete maatregelen op het gebied van afvalbeheer en plasticreductie om een positieve impact op de groei te realiseren. Hiertoe zijn in alle Belgische restaurants kartonnen rietjes geïntroduceerd. Ballonnen voor kinderen zijn vervangen door kartonnen maskers.

De Green Truck hybride werd gelanceerd, evenals de levering van McCharge voor elektrische fietsen.

 Vooruitzichten voor 2020

Het McDonald’s Belgium franchisenetwerk is van plan om dit jaar het groeitempo te versnellen met de transformatie van 4 bestaande restaurants, waarvan er 3 zullen worden gerenoveerd; evenals de opening van 9 tot 10 nieuwe restaurants voor een totale investering van bijna 35 miljoen euro.

Stephan De Brouwer vermeldt echter dat er al 4 bouwvergunningen van kracht zijn en dat er al 13 aanvragen zijn ingediend.

Wat het milieu betreft, worden de drankjes sinds begin januari geserveerd in kartonnen bekers en zijn de deksels van de ijsjes verwijderd. Voor de zomer zal het houten bestek het plastic bestek vervangen.

Het franchisenetwerk van McDonald’s Belgium onderzoekt ook de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij het project van zijn Nederlandse collega’s voor het sorteren van halafval na verwijdering om het om te zetten in grondstof voor de bouw of compost.