Nieuw logo voor het franchisenetwerk Aveve

Het franchisenetwerk Aveve pakt uit met een nieuw logo: een groen blad met witte letters siert weldra de winkelgevels. De look moet beter passen bij het vernieuwde winkelconcept dat de hobby- en tuinketen aan het uitrollen is. 

gevel winkel Aveve

Aveve wordt 120 jaar

Volgend jaar mag Aveve liefst 120 kaarsjes uitblazen. Om die verjaardag te vieren, krijgt de dochter van landbouwgroep Arvesta een nieuw logo. Voor het eerst zullen zowel het franchisenetwerk als de professionele activiteiten – het gelijknamige merk voor dierenvoeding en landbouwproducten – dezelfde look delen. “We leveren producten aan boeren, maar brengen ook producten van die boeren naar de consumenten. We zijn er dus over de hele keten”, klinkt het.


Maar er is ook een dieperliggende reden, en dat is er een van transformatie. Sinds 2019 rolt Aveve immers met succes 
een nieuw winkelconcept uit: de 120-jarige winkelformule blijft groeien, met vooral een versnelde groei in de 50 winkels die al in het nieuw jasje steken. Vandaag is de keten goed voor 1 miljoen klanten met een getrouwheidskaart en al voor de coronapandemie was Aveve naar eigen zeggen Belgisch marktleider in bloem voor thuisbakken.

 

Winkelconcept ook van buitenaf

In het nieuwe winkelconcept verschoof het accent bovendien naar meer beleving en een natuurlijker imago. Zo kwam er de slogan “Hier groeit plezier” (of “Le plaisir, ça se cultive” in het Frans), terwijl een duidelijk aanwezige houtstructuur een authentieke en duurzame indruk moeten nalaten. De vestigingen, opgebouwd in vier werelden rond een centraal belevingsplein, gaan er prat op te focussen op de korte keten (85% van de planten komen uit België) en duurzame initiatieven te nemen.


“Zo’n grote transformatie in de winkels, dat moet nu ook aan de buitenzijde te zien zijn”, legt retailverantwoordelijke Stefan De Clercq de keuze uit: “De beleving zal al op de gevel duidelijk worden en ook een nieuw, jonger publiek aanspreken.” Het nieuwe logo bestaat uit een groen blad met witte letters. In de winkelaankleding hoort daar steeds ook een houtaccent op de gevel bij, terwijl de verpakkingen en zowel online als offline communicatie met het golvende element van het bladvorm aan de slag gaan.


Tegen 2022/2023 moet de uitrol compleet zijn, maar in afwachting daarvan verloopt de aanpak geleidelijk: dit najaar krijgen de vernieuwde winkels al het aangepaste logo, daarna worden zo’n 35 winkels per jaar aangepakt. In 2021 komt naar schatting ook al 50% van de verpakkingen aan de beurt. De communicatie verloopt vanaf vandaag in de nieuwe stijl, de productiefaciliteiten en vrachtwagen krijgen in de komende weken hun nieuwe look.