The Chocolate Company, een nieuwe franchiseformule in de chocolade wereld

Op 2 januari 2019 opende het Nederlandse franchisebedrijf The Chocolate Company – CHCO, haar eerste verkooppunt in België in het centrum van Leuven tegenover het stadhuis.

Het concept van CHCO is dat alle producten op basis van chocolade worden geserveerd).  U kunt ook genieten van broodjes, salades en chocoladegebakjes.

Hotchoc is hun belangrijkste product, een blok chocolade met een zestigtal smaken, geserveerd op een houten lepel die gesmolten wordt in warme melk.

Bijna veertig chocoladesoorten worden door het merk aangeboden met cacaoleveranciers die gecertificeerd zijn door het UTZ duurzaamheidsprogramma. Voor de koffie werkt CHCO samen met de Nederlandse branderij Single Estate, die op transparante wijze samenwerkt met Zuid-Amerikaanse koffieproducenten die zij ondersteunen bij het verbeteren van hun productiviteit en de kwaliteit van hun producten en tegelijkertijd het milieu ontzien.

Het concept ontstond in 2004 in Aix-la-Chapelle, gelanceerd door de chocolademaker Toussaint. Sindsdien heeft zij ongeveer 20 verkooppunten, waarvan het merendeel in Nederland (17) en drie in Duitsland.

Le Bar à Chocolat Quetzal, een andere Belgische franchise in de sector die in Leuven aanwezig is.

In 2001 ontstond Le Bar à Chocolat Quetzal in Gent met een formule die gelijkaardig is aan die van het CHCO, met uitzondering van de HotChoc-lepels. Zij hebben momenteel een netwerk van 10 verkooppunten, waarvan twee in België in Leuven en Antwerpen, zes in Nederland waar Quetzal in 2015 een master franchise tekende en twee in Duitsland in de steden Chemnitz en Leipzig.