Tweedehandsfranchisenetwerken slaan in !

Tweedehandsfranchisenetwerken slaan in !

Tweedehands kopen maakt gelukkig voor meer dan drie kwart van de Belgen.

Vorig jaar kocht meer dan een derde (34,8%) van de Belgen één of meerdere tweedehandsproducten. Meer dan drie kwart van hen (75,5%) hield hier een positief tot een heel positief gevoel aan over.[1] Dit blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel en de Tweedehandsfranchisenetwerken Troc.com en Cash Converters.

Van de Belgen die zich vorig jaar tweedehands producten aanschaften, kocht 86,8% er minstens evenveel of meer in vergelijking met het jaar daarvoor.

Goed voor onze portemonnee en het milieu

Meer dan 6 op 10 tweedehandskopers gaf hier het afgelopen jaar meer dan 50 euro aan uit. Voor 19% liep dit bedrag zelfs op tot meer dan 200 euro.

‘Het is goed voor onze portemonnee’ staat met stip op nummer 1 als reden om tweedehands te kopen (81,1%). Daarnaast vindt 40% van de tweedehandskopers het gewoon leuk om te snuisteren in het aanbod van tweedehandsproducten. Meer dan een derde (34,1%) doet dit uit milieuoverwegingen; producten hergebruiken is gewoon duurzaam. 1 op 5 (19,8%) geeft dan weer de originaliteit van tweedehandsproducten aan als reden om ze te kopen. Nieuw zijn deze spullen vaak niet meer te krijgen. Tenslotte is tweedehands kopen een gewoonte voor 5,4% van de Belgen; ze doen het altijd.

6 op 10 Belgen kunnen zich volledig vinden in de stelling ‘waarom iets nieuws kopen als het ook tweedehands te verkrijgen is’. “Deze gedachte- en gedragsverandering is precies wat we willen bereiken. Veel mensen gaan tegenwoordig heel bewust nadenken over wat ze kopen, en of dit écht een nieuw product moet zijn. Bovendien hebben ze zo kwaliteitsvolle producten, tegen een betere prijs,” aldus Iris De Haan, woordvoerster van het franchisenetwerk Troc.com.

“De tweedehandsmarkt spreekt jaar na jaar meer mensen aan. Eens ze tweedehands beginnen kopen, doen ze het ook steeds meer. Dit merken we ook in onze 34 winkels die een steeds groter en diverser publiek aanspreken. De tweedehandsmarkt is uitgegroeid tot een echte maatschappelijk vaste waarde,” besluit Kevin Kaeses, CEO van het franchisenetwerk Cash Converters.

Methodologie

Het online onderzoek werd in september 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van onder andere de franchisenetwerken Troc.com en  Cash Converters.

Over Cash Converters

Cash Converters, de wereldleider in aan- en verkoop van kwaliteits-tweedehands, werd in 1984 opgericht in Australië. De groep telt wereldwijd meer dan 800 winkels. Cash Converters koopt en verkoopt een zeer ruim gamma bijna-nieuwe producten, voornamelijk in de multimedia  (smartphones, laptops en tablets, HIFI, TV, DVD’s, fotografie,…), videogames, muziekinstrumenten, klein huishoud-elektro, sport, doe-het-zelf, tuinartikelen en juwelen. De eerste Belgische Cash Converters opende in 1997 de deuren en vandaag telt de keten 34 verkooppunten in ons land met in totaal 250 werknemers. Cash Converters telt meer dan 1,4 miljoen Belgische klanten die er per jaar gemiddeld meer dan 2 miljoen artikelen kopen en verkopen.

Over Troc.com

De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk. De eerste Belgische Troc.com werd in 1996 geopend. Bij Troc.com bepaalt een expert samen met jou wat jouw goederen waard zijn. Daarna kan je jouw goederen zowel cash laten inkopen, waarbij je er meteen contant geld voor krijgt, of je kan ze in depot laten nemen. Bij depotverkoop wordt je via overschrijving uitbetaald wanneer je goederen verkocht zijn. Daarna worden de goederen optimaal uitgestald in de toonzaal en meteen online geplaatst. Heel populair is ook de inboedelservice van Troc.com.

Voor meer persinformatie over het franchiseconcept van Troc.com, klik hier.