Wat we doen
Met meer dan 140 vestigingen, verdeeld over het Belgische grondgebied, is Brico sinds lang de marktleider in de doe het zelf. Met een bekendheidsgraad van 98% blijft het één van de meest gekende enseignes in België.
Deze vertegenwoordiging versterkt onze kennis vermits we de demografische kenmerken, de consumptietrends,… van elke regio beheersen.
Met meer dan 40 jaar ervaring, hanteert Brico een sterk imago via haar verkooppunten maar ook dankzij haar diverse communicatiecampagnes.
Voor de franchise is er een direct concurrentiëel voordeel. Hij geniet enerzijds van het effect van de grootte, de bekendheid en credibiliteit die gelinkt is aan een marktleider.
Onze ideale franchisenemer
Brico staat open voor alle profielen van francisenemers. Er wordt geen specifieke opleiding vereist. Ervaring in de verkoop of in de doe het zelf sector is niet noodzakelijk maar kan een voordeel zijn.
De franchisenemer moet bepaalde kwaliteiten hebben:
– Echte manager
– Begaafd zijn in menselijke relaties
– Een sterk gevoel hebben voor beheer, organisatie en commerce
Als kandidaat moet u een financiële stabiliteit kunnen verzekeren met eigen middelen die u toelaat de investering te realiseren met steun van de bank.
Ons netwerk in cijfers
Over de formule
- Jaar van oprichting van het franchisenetwerk: 1978
- Totaal aantal vestigingen: 140
- Aantal franchisevestigingen: 95
- Gemiddelde oppervlakte (m²) van een verkooppunt: 2.500 m²
- Aantal verschillende landen waarin u aanwezig bent: België en Luxemburg
De globale investering van de franchisenemer
- Persoonlijke inbreng: Brico : € 200.000 – Brico City : € 60.000
- Instapgelden: € 11.500
- Andere bijdragen/verplichtingen: /
Hoe we onze franchisenemers ondersteunen
Type en duur contract: Franchisecontract van 9 jaar
Precontractueel Informatie Document (PID) ter beschikking minimum 30 dagen voor ondertekening van het contract .
Lid van de BFF die de Deontologische Code respecteert
Opleidingen:
– Opleiding van de ploeg vóór opening
– Opvolging van de ploeg tijdens de installatie
– Vorming in productenkennis en process wijzigingen
Doorlopende ondersteuning:
– Selectie van de locatie
– Marktstudie
– Steun bij immobilière onderhandeling
– Plan van de winkel en selectie van het assortiment
– Lijst van de nodige meubelen, materiaal en informatica
– Hulp bij het schatten van de investering
– Hulp via normen voor het opmaken van een exploitatierekening
– Hulp bij het installeren van de winkel
– Plaatsing van het enseigne
– Regelmatige opvolging van de winkel
– Eenvoudig facturatiesysteem van de leveringen
– Depot van 60.000m² dat de bestelling en levering vereenvoudigt
Marketing & Communicatie:
– Ondersteuning van de communicatiecampagne bij opening van de winkel
– Jaarlijks communicatieplan
Bijkomende informatie:
– Opvolging van de wereldmarkt
– Evolutie van het concept en het assortiment
Ons verleden en onze toekomst
Jaar + land van oprichting: België in 1973
Milestones:
1973: Brico (filaal van GB-Inno- BM) opent zijn eerste winkel in Schoten – Antwerpen
1978: GIB en Casino investeren in Obi Frankrijk en opent de eerste Brico in franchise te Waregem
1988: Opening van de eerst Aki winkel in Spanje
1989: Opening van de eerste Aki winkel in Portugal
1995: Opening van de eerste Briko Depot, gebaseerd op Home Depot, te Fontaine L’Evêque
1999: Introductie van Category Management & eerste onderscheiding tussen winkels van gemiddelde verkoopsoppervlakte (MSB) en grote verkoopsoppervlakte (GSB)
2002: Brico wordt een filaal van Vendes KBB. De formats Obi (Frankrijk) en Aki (Spanje en Portugal) worden verkocht aan Leroy Merlin.
De Praxis en Formido winkels in Nederland en Brico Plan-It in België komen de Brico winkel in België versterken.
2006: Vendex KBB wordt Maxeda
Opening van de 1ste Brico te Huldange (Groot Hertogdom Luxemburg)
Lancering van E-Shop Brico op www.Brico.be
Opening van de 1ste Brico City in Brussel. Het is een nieuw concept met kleine doe-het- zelf en depannage winkels in een stadscentrum
2009: Verhuis en centralisatie van de verschillende depots van Brico Logistics naar één enkele site van +/- 60.000m² te Willebroek
Visie voor de komende jaren:
Klanten: toegankelijkheid, faciliteit, leesbaarheid en hulp bij de keuze dankzij de ontwikkeling van onze diensten en onze signaletiek. Brico verbetert regelmatig de productassortimenten en dienstverlening in de winkel.