Johnny's Burger

Johnny’s Burger Co. ; een nieuw franchiseconcept in België

De Nederlandse franchiseformule Johnny’s Burger, gespecialiseerd in halalburgers, heeft in juli 2020 een masterfranchiseovereenkomst in België getekend met ondernemer Isslam Salem.

Isslam Salem Johnny's Burger

Isslam Salem en de franchisewereld

Isslam Salem’s eerste contacten met de franchisewereld dateren van 1999, meer bepaald in de fast food sector toen hij op 19-jarige leeftijd franchisenemer werd voor een periode van 7 jaar bij New York Pizza in Nederland. Daarna, na 2 jaar bij Grillworld, werd hij franchisenemer bij Domino’s Pizza gedurende 6 jaar tot juli 2016.

De ondernemer opent eveneens in 2014 in Sint-Gillis, in de Brusselse regio, een beroemd Libanees restaurant.

Maar Isslam Salem heeft na al die jaren als franchisenemer ook andere ambities, waaronder master-franchisenemer worden, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuw franchiseconcept in België.

Na uitgebreid onderzoek naar de verschillende mogelijkheden in de sector in België, besloot hij dit avontuur voort te zetten met de Nederlandse halal keten Johnny’s Burger, die zijn ontwikkeling baseert op levering en afhaal hamburgers.

Drie eerste openingen in België

Johnny's Burger

Hoewel de crisis van Covid-19 de plannen om een eerste franchiseverkooppunt te openen enigszins dwarsboomde, opende die in Gent op Sint-Pietersplein 44, gevolgd door een restaurant in Sint-Niklaas op Houtbriel 22.

Johnny's Burger

En op 21 mei opende Johnny’s Burger zijn eerste Brusselse restaurant in de gemeente Sint-Gillis aan de Charleroisesteenweg 29.

Johnny’s Burger Co. is in 2011 in Nederland van start gegaan onder leiding van Tarek Cherkawi, die na een verblijf in de Verenigde Staten en een korte stage in een hamburgerrestaurant besloot een halal hamburgerketen te beginnen die gespecialiseerd is in thuisbezorging. Tarek is geen onbekende in de wereld van fastfood, aangezien zijn vader bijna 40 jaar lang een pizzaketen exploiteerde. De eerste Johnny’s Burger-vestiging opende in 2011, aanvankelijk in een shop-in-the-shop-formule.

In 2015 is het concept begonnen met zijn ontwikkeling via franchising en heeft nu ongeveer 30 verkooppunten in Nederland.