Franchise Domino’s Pizza

Wie is Domino’s Pizza?

Het verhaal van Domino’s Pizza begint in 1960 in een buitenwijk in Detroit. De eerste franchisevestiging werd in 1967 geopend.  In België openden we de eerste vestiging in 199. Nu zijn we marktleider met ruim 122 vestigingen, die samen miljoenen(!) pizza’s per jaar maken. Belgie maakt onderdeel uit van Domino’s Pizza Enterprises ltd en is in Australie beursgenoteerd. Deze groep omvat ruim 2.500 vestigingen.

Bij Domino’s willen we eerlijke pizza’s maken. We werken daarom met 100% vers deeg, verse groenten en de lekkerste ingrediënten tegen een eerlijke prijs. Naast goede pizza’s en andere lekkere gerechten, vinden we het net zo belangrijk om goed te zijn voor onze mensen. We bieden hen een fijne werkplek, waarin iedereen dezelfde kansen krijgt om door te groeien. We willen goed zijn én goed doen voor onze omgeving waar onze winkels zich bevinden en oog hebben voor mens, dier en milieu. Iedere dag dagen we ons zelf uit om het beste uit ons zelf te halen. Voor ons zelf en voor een betere wereld.

Ons aanbod van de franchiseformule Domino’s Pizza

  • Het is van belang dat de investering voor de toekomstige Domino’s Pizza ondernemer duidelijk is. Deze totale investering bestaat uit twee delen: een deel eigen vermogen en een deel dat gefinancierd wordt (door de bank). Het is belangrijk om u te realiseren dat het eigen vermogen minimaal €80.000,- moet zijn, zelf ingebracht en vrij besteedbaar. Dat betekent dat dit bedrag niet gefinancierd mag zijn door de bank of door andere geldverstrekkers
  • Met het eigen vermogen wordt onder andere de store opening support fee van €20.000,- betaald. Deze bevat een uitgebreide bouwbegeleiding, persoonlijke training én budget voor de openingsmarketing.
  • De totale investering is exclusief een werkkapitaal. Van €10.000,- en een klein inventaris (non-food en de eerste levering) van €7.000,-
  • Daarnaast zal er een lening aangevraagd moeten worden bij de bank. De totale investering komt neer tussen de €250.000,- en €350.000,-.

 

De kracht van ons commercieel netwerk

  • Aantal franchiseverkooppunten : 122
  • Gemiddeld zakencijfer : 15.000 € / week omzet (gemiddeld)
  • Looptijd van het contract : 10 jaar
  • Persoonlijke bijdrage : 20% van  250.000 € à 350.000 €
  • Instapgeld : 80.000 €
  • Franchise kost : 20.000 €

 

122

Aantal franchiseverkooppunten

15.000 € / week omzet

Gemiddeld zakencijfer

10 jaar

Looptijd van het contract

 

80.000 €

Persoonlijke bijdrage

 

20.000 €

Instapgeld

 

20.000 €

Kosten Franchise

 

Getuigenissen van franchisenemers

Sacha Pesic

franchisenemer

10 jaar lang is Sacha Pesic lid van de Domino’s familie, waarvan hij zichzelf al 7 jaar franchisenemer mag noemen. Vier winkels verder is hij bezig met het opstarten van een vijfde winkel. Zijn toekomstbeeld? Zijn doel is om nog meer winkels te openen, om te blijven groeien, dat is het enigste wat nooit ophoudt bij Domino’s. Of hij altijd franchisenemer zal blijven? “Uiteindelijk wil ik mijn winkels gaan verkopen, dan wil ik hogerop komen binnen de organisatie, misschien kan ik dan wel CEO van België worden bijvoorbeeld, vele zijn mij al voor geweest dus ik weet dat het mogelijk is.”

Fethi Tekin

Franchisenemer

Na 12 jaar een eigen pizzarestaurant runnen had Fethi Tekin het plafond wel bereikt. Zijn ondernemersgeest bleef onrustig, steeds op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zijn schoonbroer, Erdogan Locke, is francisenemer van DP Court in Saint Etienne. Hij zei tegen Fethi: “Jij bent als Messi bij een kleine club. Zóveel potentie, maar je hebt een Barcelona nodig om echt succesvol te worden”. Die uitspraak zette Fethi aan het denken. Erdogan wees hem op Domino’s. Was dat de uitdaging waar hij naar op zoek was?

 

Het was een hele ervaring, maar het is hem gelukt. Fethi, had vòòr hij zijn eigen winkel begon, nog niet voor Domino’s gewerkt. Fethi zei ‘ja’ tegen het franchiseeschap en al na 2 maanden opende hij zijn eigen winkel in Diest. Het werd een groot succes. Het was een periode die zo snel als een achtbaan voorbij is gegaan. In ongeveer 6 weken leerde hij alles over Domino’s en het opstarten van zijn eigen winkel. In het begin was het wel eens zwaar, maar terugkijkend op de afgelopen 3 jaar heeft hij geen moment spijt gehad van zijn beslissing. Fethi: “Ik wilde het graag rustig aan doen. Eerst 1 winkel laten uitgroeien tot een gezonde onderneming en dan pas verder kijken”. Ondertussen is zijn 2e winkel een feit; in juni 2020 opende hij de deuren van Domino’s Tessenderlo. “Stiekem denk ik toch al aan het openen van een 3e of 4e winkel”.

 

Volgens Fethi zijn een aantal dingen erg belangrijk bij het opstarten van een eigen onderneming binnen Domino’s. Wat je volgens hem echt nodig hebt is een echte ondernemersgeest gekoppeld aan doorzettingsvermogen. Je moet in een korte tijd relatief veel kennis in je op kunnen nemen en alle in’s en out’s van Domino’s kunnen toepassen in de praktijk. “Als medewerker van Domino’s heb je misschien een voorsprong wanneer je een eigen winkel wilt beginnen. Maar mijn groei laat zien dat je ook zonder ervaring binnen Domino’s heel succesvol kunt worden. Het bewijs? Na 6 maanden is mijn winkel uitgeroepen tot dé voorbeeldwinkel van België. Ook komen er regelmatig nieuwe franchisenemers bij mij in opleiding, ik vind het leuk om mijn kennis en ervaring te delen en banden op te bouwen. Samen maken we Domino’s tot een groot succes, dat kan ik natuurlijk niet alleen”. Overigens staat Fethi zelf ook vaak op die werkvloer. Hij is hét aanspreekpunt in zijn winkels. “Ik kan echt niet goed stilzitten. Ik ben de hele dag bezig en wil bij sommige zaken zelf de controle houden. Zo maak ik zelf alle roosters en zorg ik ervoor dat ik altijd aanwezig ben bij de opleiding van nieuwe werknemers. Ook doe ik de bestellingen vaak zelf, omdat ik precies weet wat de winkels nodig hebben aan voorraad. Natuurlijk kan ik die taken ook over laten aan de store manager, maar ik ben graag betrokken bij alles wat er gebeurt in mijn winkels”. De tip van Fethi aan toekomstig franchisees: In één zin: ga het gewoon doen! Domino’s is een bedrijf waar alles mogelijk is. Als je de wil hebt om te ondernemen dan gá je gewoon ondernemen. Domino’s is een bedrijf dat enorm hard aan het groeien is. Een bedrijf waarbij succes in de toekomst gegarandeerd is. Laat die trein je niet passeren maar stap op!

En détails

  • de formule bestaat reeds 50 jaar
  • exclusief winkelgebied
  • het gehele bouwproces wordt door Domino’s Pizza verzorgd
  • een uitgebreide en professionele training wordt door Domino’s Pizza aangeboden
  • iedere winkel krijgt een franchise consultant toegewezen ter ondersteuning

Sinds 1989 is het uiterlijk van de Domino’s Pizza winkels regelmatig veranderd. Waar vroeger de nadruk enkel lag op pizza’s bezorgen, is er nu ook aandacht voor het pizza afhalen. Dit heeft geresulteerd in een ander imago en uiterlijk van de winkels.

 

In 1994 vestigde de eerste Domino’s Pizza winkel zich in België, Brussel Jette. Zes jaar later, in 2000 zijn er 10 vestigingen verdeeld over België. In de volgende 10 jaar komen daar nog eens 15 winkels bij. Vervolgens gaat het hard, want in 9 jaar tijd worden er nog eens 50 nieuwe vestigingen geopend. Inmiddels is Domino’s Pizza marktleider in België met ruim 100 vestigingen. Het doel is om de komende jaren door te groeien naar ruim 250 vestigingen. Dit willen we behalen door te blijven luisteren naar onze klanten en niet stil te staan. Zo hebben we in de afgelopen jaren het menu uitgebreid met vegetarische en veganistische gerechten.

 

Het concept van Domino’s Pizza is dankzij ruim 50 jaar ervaring en kennis erg succesvol en bekend geworden. Niet alleen in België, maar ook in de rest van de wereld. Door het leveren van uitstekende service en kwaliteitsproducten zijn we de grootste pizza bezorg- en afhaalketen in België.

 

Service is voor Domino’s Pizza erg belangrijk. Daarom leggen we de lat hoog. Elke verse, handgemaakte pizza moet binnen 30 minuten – maar bij voorkeur binnen 20 minuten – na het bestellend, gloeiend heeft bij de klant aan de deur worden afgeleverd. Het is een hoge standaard, maar Domino’s Pizza krijgt het al 30 jaar voor elkaar. Naast een goede service zorgt Domino’s Pizza voor een hoge kwaliteit van haar producten. Zo is alles vers. De winkels krijgen dagelijks verse producten geleverd vanuit het Domino’s Pizza distributiecentrum. Van het deeg tot de ingrediënten. Deze combinatie zorgt voor het succes van Domino’s Pizza: met meer dan 100 winkels in België en een merkbekendheid die de afgelopen jaren enorm gestegen is heeft Domino’s Pizza de nummer 1 van zijn plaats gestoten en daarmee is Domino’s Pizza de grootste pizzaketen in België.

We zien de volgende punten graag terug in een potentiële franchisenemer:

  • Een echte ondernemersmentaliteit
  • Passie voor het product en voor de formule
  • Commitment en een drive tot succes
  • Minimaal eigen vermogen van €80.000, – (dit bedrag mag niet bestaan uit een lening en moet vrij besteedbaar zijn)
  • Een teamplayer
  • Sterke leidinggevende en goede administratieve vaardigheden
  • Franchise consultent per winkel
  • training mbt alle aspecten
  • Marketing
  • Fysieke ondersteuning de eerste twee weken vanaf opening
  • Marktleider pizza sector / franchise sector
  • Pizza service n° 1
  • Beursgenoteerd
  • Internationaal gekend
  • Distinguished achievement award of the international franchise association 2017
  • Distinguished achievement award of the international franchise association 2018
  • Distinguished achievement award of the international franchise association 2019
  • Takeaway.com awards: beste keten van Belgie 2020

Deze franchisenetwerken zijn lid van de BFF

De leden van de Belgische Franchise Federatie verbinden zich ertoe het ethisch en authentiek handvest van de Federatie na te leven.

De leden van de Belgische Franchise Federatie verbinden zich ertoe de Europese Deontologische Erecode van franchising te respecteren

De leden van de Belgische Franchise Federatie verbinden zich ertoe een Precontractueel Informatie Document (PID) te gebruiken.

Meer weten over de BFF