Homepage / Al het nieuws / Intermarché is klaar voor een groeisprong

Presse

Intermarché is klaar voor een groeisprong

Intermarché

De Franse retailgroep Les Mousquetaires, vooral bekend van supermarktketen Intermarché, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst na een sterk 2021. Ook in België gingen omzet en marktaandeel er flink op vooruit.

Stijgend marktaandeel

Intermarché lijkt klaar voor een groeisprong in België: de supermarktketen realiseerde een omzet van 780 miljoen euro in 2021, een groei met 6,4% vergeleken met het pandemiejaar 2020 – en dat in een markt die met 4,3% achteruitging. Het marktaandeel van de retailer ging er met 18 basispunten op vooruit en bedraagt nu 2,83% op nationaal niveau, terwijl de Musketiers enkel actief zijn ten zuiden van de taalgrens.

Die mooie cijfers zijn te danken aan prijsinvesteringen, zegt de retailer, die ook een grotere zichtbaarheid kent dankzij het partnership met wielerploeg Intermarché-Wanty-Gobert. Eén Waal op twee is nu klant bij een supermarkt van Intermarché. In 2015 was dat nog 40%.

De toekomst oogt bijzonder veelbelovend: de helft van de huidige 78 winkels zal worden vergroot gedurende de drie komende jaren. Bovendien zette Intermarché zopas een grote stap met de overname van de 87 supermarkten van Carrefourfranchisepartner Groupe Mestdagh vanaf 1 januari 2023 – een deal die nog wel moet worden geëvalueerd door de concurrentieautoriteiten.

Fundamenten verstevigd

Op Europees vlak doet het moederbedrijf, de Groupement Les Mousquetaires, het ook erg goed. Samen realiseerden de verschillende winkelketens van de groep – waaronder Intermarché, Netto, Bricomarché en Bricorama – in 2021 een omzet van 35,3 miljard euro, een groei met 1,8%. Met inbegrip van de verkoop van brandstoffen bedroeg de omzet 45,3 miljard euro, een groei met 7,2%.

Op de Franse thuismarkt realiseerden foodretailers Intermarché en Netto samen een omzet van 27,3 miljard euro. Het marktaandeel steeg met drie basispunten tot 16%. Doe-het-zelfketens Bricomarché, Bricorama et Brico Cash groeiden met 7,4% en zijn nu goed voor 3,4 miljard euro. In Polen stegen food en doe-het-zelf met 11,3%, in Portugal bedroeg de groei 1,9%.

Met die resultaten heeft de groep zijn fundamenten verstevigd, zegt voorzitter Didier Duhapand. De Musketiers zullen nu verder investeren in een noodzakelijke transformatie van hun zakenmodel. Daarbij zijn onder andere de koopkracht van de consument, de digitale transformatie en e-commerce belangrijke aandachtspunten.

De Groupement Les Mousquetaires heeft in Europa nu 3949 winkelpunten, uitgebaat door 3096 zelfstandige ondernemers. Daarnaast heeft de groep ook industriële activiteiten in de voeding.

Voor meer informatie om partner/franchisenemer te worden bij Intermarché, klik hier.

Bron: Retail detail