Homepage / Al het nieuws / Pirtek 25 jaar hydrauliekservice in Benelux

Presse

Pirtek 25 jaar hydrauliekservice in Benelux

Pirtek Benelux

Dit jaar viert Pirtek in mei het 25 jarige jubileum in de Benelux. Met de komst van Pirtek werd 25 jaar geleden de basis gelegd voor een geheel nieuwe wijze van hydrauliekservice op locatie.

Eerste stap

Het eerste service center werd destijds strategisch gesitueerd in Rotterdam Noord. Dit servicecenter draait nog altijd succesvol. De keuze om juist in Rotterdam te starten, had alles te maken met het grote aantal industriële bedrijven in de regio, de haven en de bijbehorende intensieve logistieke & transport bedrijven. Tot aan de komst van Pirtek was er simpelweg geen landelijk netwerk dat zich sterk maakte om onvoorziene stilstand bij een slangbreuk snel te verhelpen op de locatie waar de klant zich dan bevindt. Veel bedrijven hadden zich er in die tijd bij neergelegd dat je vele uren (soms wel dagen) machine stilstand moest accepteren voordat de nieuwe hydraulische slang was gearriveerd ter vervanging van de defecte slang. Onderdelen moesten soms van ver komen, of men was afhankelijk van een bepaalde leverancier.

Sterke belofte

Het concept dat een servicemonteur na een storingsmelding, binnen 1 uur ter plaatse is, was destijds al revolutionair. Algemeen directeur Harald Overwater hierover: “Dat dit een sterke vondst was, is na 25 jaar nog steeds merkbaar. Inmiddels is Pirtek uitgegroeid tot Europa’s marktleider in het op locatie vervangen van hydrauliekslangen.” Natuurlijk zie je als marktleider dat het concept meerdere keren is gekopieerd door anderen. “Het blijkt echter niet voor iedereen weggelegd om een servicenetwerk op te bouwen dat even zo groot en fijnmazig is, dat het de vergelijking met Pirtek kan doorstaan. Alleen met een omvangrijk wagenpark en evenveel gekwalificeerde monteurs kun je de belofte waarmaken er altijd en overal in de Benelux binnen 1 uur te zijn. Daarbij is het eveneens voor veel internationale klanten belangrijk te weten dat dezelfde service en materialen ook buiten de landsgrenzen wordt aangeboden. Dat schept vertrouwen.”, vult Harald Overwater aan.

De kracht van de formule

Het merk Pirtek werd in 1980 in Australië ontwikkeld. Het concept werd uitgebouwd tot een franchiseformule, waardoor lokale specialisten zich op uniforme wijze kunnen profileren binnen een landelijk netwerk. De formule biedt een centrale ondersteuning op tal van praktische en organisatorische zaken. De Pirtek-formule is vervolgens geëxporteerd naar de Verenigde Staten en later naar het Verenigd Koninkrijk. Vanaf het Verenigd Koninkrijk werd het Europese vaste land betreden: Duitsland, Oostenrijk en de Benelux, inmiddels 25 jaar geleden.

Harald Overwater: “De afgelopen twee jaar zijn Zweden en Frankrijk toegevoegd en daar zijn volop ontwikkelingen. Het totaal aantal vestigingen in de wereld nadert het magische getal van 1.000 en in alleen al Europa zijn er 200 vestigingen met samen meer dan 850 servicewagens, ingericht als volledig autonome, mobiele werkplaats. Dit maakt Pirtek tot een ijzersterke formule waarmee zowel de lokale ondernemer is geholpen als de grote internationale transporteurs. Voor elk bedrijf dat gebruik maakt van hydrauliek wordt een passende oplossing geboden.”

Van storingsdienst naar preventief onderhoud

Een logische ontwikkeling binnen het bedrijf waar ‘storingen verhelpen’ nog altijd prioriteit is, is men zich bewust dat een klant nog beter geholpen is in het voorkomen van die storing. Hierdoor is een stijgende trend te zien waarin bedrijven er voor kiezen om het onderhoud van hydraulische slangen uit te besteden aan de specialist. Men realiseert zich dat het tijdig inplannen van een slangvervanging net zo logisch is als dat je van een auto de banden wisselt, voordat het risico op een klapband ontstaat. “Dit besef dringt steeds meer door in de brede range van Pirtek’s klanten. Men realiseert zich nu veel meer dan in afgelopen jaren, dat gedwongen stilstand veel méér kost dan alleen die stilstaande machine en machinist. De operationele gevolgen kunnen bijzonder hoge kosten met zich mee brengen en daarnaast is men zich steeds meer bewust van bijkomende schade aan het milieu.

Naast de storingsdienst kunnen klanten o.a. kiezen voor ‘preventief onderhoud’ of voor het volledige service pakket ‘Total Hose Management’ en ook hydrauliekoliewissel en -management. Ook voor de toekomst houdt Pirtek zich momenteel als bezig met verdere uitbreiding van de diensten. Het merk onafhankelijke predictief onderhoud (voorspelbaar onderhoud op basis van IoT toepassingen– RED) van Pirtek zal hier weer een nieuwe trend gaan zetten.”, aldus Harald Overwater.