Homepage / Al het nieuws / Leonidas sluit het jaar af met uitstekende resultaten en overtreft zijn doelstellingen voor het 6de jaar op rij

Presse

Leonidas sluit het jaar af met uitstekende resultaten en overtreft zijn doelstellingen voor het 6de jaar op rij

Leonidas

Leonidas sluit het boekjaar (1 juli 2022 – 30 juni 2023) af met uitstekende resultaten. Door de prijzen voor iedereen aantrekkelijk te houden, behaalde het de beste omzet in zijn geschiedenis en bevestigde het daarmee de juistheid van deze strategie.

 Resultaten 2023

In vergelijking met 2022 boekte Leonidas een omzetstijging van 11%, de hoogste in zijn geschiedenis,en een stijging van 4% in Ebitda.

Philippe de Selliers, CEO van Leonidas: “2023 bevestigt dat onze proactieve strategie op het gebied van prijsstelling vruchten afwerpt. Met ons vermogen om te innoveren, zoals onder andere met de Manons limited edition ter gelegenheid van onze 110de verjaardag, spelen we bovendien in op een reële marktvraag”.

De groei van Leonidas wordt aangedreven door alle markten waar het bedrijf actief is, met een opmerkelijke stijging in België (+13,6%) en bij Travel Retail (+54,8%), waar het marktaandeel van Leonidas toeneemt in alle grote luchthavens.

Deze groei versnelt ook nog, met een omzetstijging van 17% sinds 1 januari 2023.

Trends van de afgelopen jaren

De cijfers groeien nu al enkele jaren gestaag, en dat is het resultaat van een duidelijk omschreven missie om “geluksmomenten voor iedereen te creëren”. Het unieke karakter van Leonidas steunt op vier pijlers die elkaar mooi aanvullen:

– de productie en verkoop van chocolade van de hoogste kwaliteit,

– een uitzonderlijke service via een uitgebreid netwerk van lokale winkels die een warm onthaal en persoonlijk advies bieden,

– een ruime keuze, zowel wat de samenstelling van de dozen als wat het assortiment betreft, dat aanzienlijk is uitgebreid,

– en dat alles tegen uiterst toegankelijke prijzen.

Dankzij deze uitzonderlijk resultaten is Leonidas erin geslaagd het vertrouwen te versterken van de franchisenemers waarmee het bedrijf dagelijks samenwerkt. Zij zijn immers de essentiële schakel tussen Leonidas en de consument.

Doelstellingen 2024

Leonidas treedt 2024 met grote ambities tegemoet. Met de missie om geluksmomenten te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn, blijft het bedrijf zich verder ontwikkelen op basis van de vier bovenstaande pijlers en zal het zijn groei via verschillende assen voortzetten.

– Voortdurende uitbreiding van het netwerk, met de geplande opening van 50 winkels, voornamelijk in Frankrijk en Nederland.

– Verdere verbetering van de klantervaring in de winkels, in samenwerking met onze

franchisenemers. De sterke relatie met de franchisenemers werpt vruchten af. Leonidas is onlangs uitgeroepen tot “Franchisegever van het Jaar”. Voor 50% van de nieuwe openingen heeft de franchisenemer zelfs al een winkel bij Leonidas

– Voortdurende uitbreiding van het assortiment (kids, snacking, paaseieren enz.) om meer geluksmomenten te genereren.

– Start in de tweede helft van het jaar van de bouw van de nieuwe fabriek in Nijvel, die in 2025 klaar zou moeten zijn. Het gaat om een belangrijke investering (70 miljoen euro) die de strategie van Leonidas zal versterken. Het is immers een nieuw instrument waarmee het bedrijf zijn productiecapaciteit en -efficiëntie kan verhogen en zijn aanbod kan uitbreiden, met nog meer diversiteit en nieuwigheden voor de consument als resultaat.

Leonidas

Sinds de oprichting in 1913 wil de Belgische chocolatier Leonidas geluksmomenten creëren door de luxe van chocolade voor iedereen toegankelijk te maken. Met meer dan 1300 verkooppunten in 40 landen is Leonidas door de jaren heen het favoriete pralinemerk van de Belgen geworden, een reputatie waar velen Leonidas om benijden. Ook op wereldvlak is Leonidas beroemd voor zijn pralines van de hoogste kwaliteit en zijn vakmanschap. De Meester-Chocolatiers blijven nieuwe recepten en seizoenproducten creëren die telkens weer hun plaats vinden naast het ruime

assortiment pralines. Leonidas werkt uitsluitend met chocolade op basis van 100% pure cacaoboter, zonder palmolie en met duurzame cacao. In 2023 viert Leonidas zijn 110e verjaardag. 110 jaar vol liefde voor zijn pralines en zijn consumenten… en miljoenen geluksmomenten die de pralines van Leonidas sinds 1913 hebben gecreëerd.

Voor mee informatie om franchisenemer te worden bij Leonidas, klik hier