Homepage / Al het nieuws / Nieuwe franchise overnamens voor Match en Smatch-winkels

Presse

Nieuwe franchise overnamens voor Match en Smatch-winkels

Match

Ook voor de 27 overblijvende Match– en Smatch-supermarkten is nu duidelijkheid: slechts acht vestigingen hebben nog een overnemer gevonden. 150 medewerkers worden zo gespaard, 163 anderen verliezen hun baan.

19 winkels onherroepelijk dicht

Colruyt Group neemt 50 geïntegreerde winkels en 7 franchisewinkels van Match en Smatch over, liet de Louis Delhaize-groep eind september al weten. Dat betekende echter dat voor 27 winkels nog geen oplossing was gevonden. Ook hun lot is nu duidelijk. De directie heeft nog overnemers gevonden voor acht supermarkten, over de rest valt het doek.

Carrefour neemt in het tweede semester de Match-winkels van Fleurus en Sint-Lambrechts-Woluwe over, net als de Smatch-franchisewinkel van Zele. Delhaize neemt er eentje op: de Match in Leuze, en dat vanaf het tweede kwartaal van 2024. Intermarché neemt dan weer de Match-winkel in Binche voor zijn rekening. In Beaumont, waar een Match is, wordt nog onderhandeld met een potentiële koper. Ook daar gaat het om een mogelijke franchiseovername. De vestigingen van Louis Delhaize in Thulin en Kessel-Lo blijven binnen de groep en komen in handen van Delfood.

Door deze overnames kunnen 150 medewerkers hun job behouden aan dezelfde loonsvoorwaarden, maakt Louis Delhaize zich sterk. De overige winkels sluiten tussen midden januari en maart 2024. Hun 163 medewerkers krijgen collectief ontslag, volgens het sociaal plan dat op 1 december werd onderhandeld. Zes panden komen nadien wel in handen van Buurtslagers, dat de huurovereenkomsten overneemt.

Over de logistieke activiteiten lopen nog gesprekken met potentiële kopers. In de andere centrale diensten was daarentegen geen interesse, waardoor de 174 medewerkers hun opzeg hebben gekregen. De directie hoopt nu dat de mededingingsautoriteiten ook snel hun goedkeuring geven voor de overnames, “zodat elke medewerker duidelijkheid krijgt over zijn toekomstperspectieven”.

Bron : Retail detail