Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Annick Van Overstraeten: “Le Pain Quotidien richt zich voortaan enkel nog op franchise”
PresseAnnick Van Overstraeten: “Le Pain Quotidien richt zich voortaan enkel nog op franchise”
Annick Van Overstraeten staat sinds 2020 aan het roer van Le Pain Quotidien. Hoe ziet zij de toekomst van een bakkerij- en restaurantketen in volle ontwikkeling. In België wil Le Pain Quotidien in totaal 32 winkels behouden, maar op internationaal niveau is het de bedoeling om dertig nieuwe vestigingen per jaar te openen!
Zoals elke keten die zich richt op “out-of-home”-catering, heeft Le Pain Quotidien de voorbije drie jaar woelige waters doorzwommen en koers trachten te houden tegen hoge golven en zware stormen. De bemanning moest wel enkele matrozen aan wal achterlaten – in Groot-Brittannië moest een groot aantal vestigingen de deuren sluiten – maar start het jaar 2024 met sterke internationale ambities, van niet minder dan dertig nieuwe verkooppunten per jaar! Le Pain Quotidien is nog altijd in Belgische handen, dankzij het aandeelhouderschap van private equity M80 en de industriële en financiële holding Cobepa. Op die Belgische thuismarkt kon Le Pain Quotidien zijn netwerk boven water houden, met niet minder dan 25 geïntegreerde verkooppunten en zeven verkooppunten in franchise. De keten heeft in ons land vooral geïnvesteerd in de renovatie van winkels en een grotere oppervlakte, en voorziet hier enkel nog uitbreiding in de vorm van franchise. Het credo van Le Pain Quotidien is echter sinds de oprichting in 1990 niet veranderd: een keten van restaurants gespecialiseerd in bakkerij- en patisserieproducten, met aandacht voor kwaliteit, gezelligheid en authenticiteit. “Dankzij ons DNA kunnen we ons duidelijk onderscheiden van de concurrentie”, stelt Annick Van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien, die eerder meeschreef aan het succesverhaal van Lunch Garden, eveneens in de functie van CEO.
U bent van plan om Le Pain Quotidien enkel nog via franchise verder te laten ontwikkelen, zowel in België als in het buitenland. Waarom kiest u alleen voor dat model?
Franchisenemers kennen meestal hun stad en hun omgeving heel goed. Bovendien heeft de franchisenemer een sterkere band met zijn medewerkers, omdat hij of zij elke dag aanwezig is. Het succes van de franchise blijkt uit de resultaten, die vaak beter zijn dan in de geïntegreerde winkels. Op de Belgische markt hebben wij al 25 geïntegreerde verkooppunten. Die bieden ons uiteraard de kans om onze producten en onze verschillende formules uit te testen, maar de verdere ontwikkeling zal enkel via franchise verlopen. Wij bieden vandaag diensten aan de franchisenemers, zoals bijvoorbeeld productinnovaties, informatie over de na te leven normen, de ontwikkeling van een systeem van klantentrouw, brand guidelines en ook toegang tot onze IT-systemen.
©
Wat zijn de voorwaarden om franchisenemer bij Le Pain Quotidien te worden?
De meest flexibele formule is die van verhuring-zaakvoering. Een ondernemer huurt dus de ruimtes, en wij investeren vooraf in de werken. Hij of zij betaalt een instaprecht, royalty’s en een bijdrage op basis van de omzet. Uitbaters die middelen hebben om te investeren, kunnen ook kiezen voor de tweede formule, die van investering in de inrichting van de winkel. Zij betalen ons ook royalty’s op basis van de omzet. Wij bieden uiteraard ondersteuning voor de twee formules. Een franchisenemer kan zich trouwens ook opgeven voor een ruimer gebied, of dat nu een stad of een regio is. Het is onze bedoeling om een ontwikkelingsplan te ondertekenen voor twee of drie jaar, met doelstellingen wat betreft het aantal nieuwe vestigingen.
Is het profiel van de franchisenemer veranderd?
We worden vaker gecontacteerd door groepen die meerdere restaurantketens hebben en die hun aanbod willen aanvullen met een bakkerijketen. Dergelijke profielen willen liever een master franchise om het merk in een heel land te ontwikkelen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Saoedi-Arabië, waar een groep een licentie met Le Pain Quotidien heeft ondertekend en onder meer al een Italiaanse keten, de Japanse restaurantketen Zuma en het Aziatische merk Roka bezit. Doordat geld vandaag niet meer gratis is, hebben ondernemers die geld moeten lenen trouwens minder mogelijkheden en die kloppen dan ook minder automatisch bij ons aan. In de huidige economische situatie is verhuring-zaakvoering een manier om als jonge ondernemer in franchising te stappen zonder al te veel risico’s te nemen.
Ziet u nog kansen voor vestigingen op het Belgische grondgebied?
Le Pain Quotidien is aanwezig in grote steden als Brussel en Antwerpen, maar er is op veel plaatsen nog potentieel, zoals in Oostende, Aalst, Brasschaat of zelfs Tervuren. De winkels die het best werken, zijn trouwens niet noodzakelijk de vestigingen in de grote steden. Ik denk aan de winkels in Wemmel, Waterloo of Stokkel, die tot onze beste verkooppunten behoren. Algemeen kunnen we stellen dat er een stad moet zijn met een zekere concentratie van bewoners, een bepaalde koopkracht, stromen van werknemers en toeristen, enzovoort. Als wij een stad onderzoeken, beginnen we met een marktstudie, evalueren we het mogelijke klantenbestand en zoeken we vervolgens een gebouw in het centrum van de stad met een zeker karakter om daarna de ontwikkeling van een restaurant te beoordelen. Ik denk dat het moeilijkste vaak is om het ideale profiel van een franchisenemer te vinden.
©
Le Pain Quotidien
Er komen regelmatig nieuwe bakkerijketens bij op de markt, soms met een zeker succes. Hoe doen jullie het tegenover die concurrentie?
Sinds de oprichting van Le Pain Quotidien in 1990 hebben we altijd ons DNA behouden, gericht op kwaliteit, gezelligheid en het aspect van gezonde voeding. We hebben een duidelijke identiteit, met onder meer de gemeenschappelijke houten tafel, bedacht door de oprichter Alain Coumont. Ons type profiel is eerder vrouwelijk, met een gemiddelde leeftijd tussen 30 en 45 jaar. Veel werknemers komen ‘s middags bij ons eten. Onze twee drukste momenten zijn ‘s ochtends en ’s middags, en onze keten is veeleer berekend op mensen met een behoorlijk inkomen, want wij werken met kwaliteitsproducten. Ik zal niet zeggen dat wij geen moeilijke momenten hebben gekend, maar door onze filosofie onderscheiden we ons van andere ketens die zich in dezelfde niche ontwikkelen.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de consumptie in uw sector?
In de eerste plaats moeten we zeggen dat het aantal bezoekers in grote steden als Parijs, Londen of Amsterdam niet meer hetzelfde is. Er is een daling van ongeveer 20% in vergelijking met de periode voor corona, die vooral toe te schrijven is aan het verminderde toerisme en het thuiswerken. In die grote steden is de markt bovendien heel concurrentieel. Met betrekking tot de consumptietrends in het algemeen, is het zo dat wij altijd hebben vastgehouden aan het thema van “healthy food”. Onlangs zijn wij gestart met brood met cannabis en met flatbread, en hebben we ook een veganistisch aanbod ontwikkeld, al is dat nog altijd vrij beperkt. Voor de ontwikkeling van producten kunnen we gelukkig rekenen op de steun van onze oprichter Alain Coumont, een visionair figuur, tot op de dag van vandaag.
U bent momenteel aanwezig in niet minder dan twintig landen ter wereld. Hoe ziet u de ontwikkelingen voor het jaar 2024?
Le Pain Quotidien is met niet minder dan 230 verkooppunten vertegenwoordigd in de twintig landen waar we aanwezig zijn. Het is onze ambitie om minstens dertig winkels per jaar te openen, door uit te breiden naar nieuwe landen. Maar we blijven wel voorzichtig, want er kan altijd turbulentie ontstaan. We hebben onze verkooppunten flink uitgebreid in Zuid-Amerika, met Brazilië, Uruguay, Argentinië, Mexico, Colombia en heel binnenkort ook nog Panama, Paraguay en Peru. We zijn ook aanwezig in de Verenigde Staten en in Turkije. Voor de toekomst plannen we ook een uitbreiding in Midden-Europa en in de Scandinavische landen. Bij de keuze van landen gebruiken we een lijst met criteria, die onder meer rekening houden met het gemiddelde inkomen van de bevolking, de aanwezigheid van grote steden of van concurrenten. In tegenstelling tot wat je zou denken, is het soms gemakkelijker om te starten als er al concurrentie is, omdat de bevolking door het bestaande aanbod al gesensibiliseerd is.
Bron: Gondola