Homepage / Al het nieuws / Hoe Mobilosoft de lokale digitale marketing van de franchisewereld op zijn kop zet

Presse

Hoe Mobilosoft de lokale digitale marketing van de franchisewereld op zijn kop zet

In een wereld waarin 90% van de consumenten online onderzoek doet voordat ze naar de winkel gaan, wordt lokale digitale zichtbaarheid een onmisbare strategische hefboom voor franchisenetwerken. En elk gebrekkig beheer van de digitale aanwezigheid leidt onvermijdelijk tot een daling van het aantal winkelbezoekers. Hier maakt dienstverlener Mobilosoft het verschil! De Belgische start-up, winnaar van de award voor beste “dienstverlener voor franchisenetwerken”, bewijst zijn toegevoegde waarde door de groei van winkelketens als Carrefour, Delhaize en Burger King te ondersteunen. Nicola Cawet, CEO van het bedrijf, legt uit hoe franchisewinkels een boost kunnen krijgen dankzij technologie en lokale online marketing op basis van AI.

Een full-service marketingplatform voor de franchisesector

Mobilosoft positioneert zich als een unieke speler in het landschap van lokale digitale marketing. “In België zijn wij de enigen die een alles-in-één platform aanbieden dat is ontworpen om franchisenetwerken en andere verkooppunten te helpen hun online zichtbaarheid te maximaliseren en klanten naar de winkels te trekken”, zegt Nicola Cawet trots. “We vereenvoudigen het digitale beheer van merken dankzij een bijzonder intuïtieve applicatie – zelfs voor mensen die geen experts zijn in digitale marketing – die gebaseerd is op zeer krachtige AI”, vat de verantwoordelijke bij Mobilosoft samen.

Maar de oplossing heeft nog een ander groot voordeel: de integratie van betaalde lokale reclame, inclusief programmatische reclame, die tot nu toe voorbehouden was aan gespecialiseerde burelen.

“Ons platform stelt franchisenetwerken nu in staat om vanuit één interface hun lokale vermeldingen en publicaties op Google, Meta, Instagram, Bing enz. te beheren. Maar ook om het beheer van klantbeoordelingen te centraliseren, met gepersonaliseerde antwoorden die door AI worden gegenereerd en die de toon van het merk respecteren.”

Een instrument dat is afgestemd op de realiteit van winkeliers

De franchisewereld draait grotendeels op vertrouwen en delegeren. “Onze franchisegevers geven hun franchisenemers veel autonomie, maar die hebben soms te weinig tijd of kennis op het gebied van digitale marketing. Daarom hebben we besloten om het gebruik van marketingtools toegankelijker te maken en alles eenvoudig te houden”, aldus Nicola Cawet. 

Daarom hebben we een intuïtief platform ontworpen, met een intelligente assistent die de gebruiker begeleidt: hij waarschuwt hem bijvoorbeeld voor onbeantwoorde klantbeoordelingen, want 88% van de internetgebruikers raadpleegt beoordelingen voordat ze een aankoop doen. De AI suggereert zelfs gepersonaliseerde antwoorden op basis van de toon van het merk, zowel voor franchisegevers als franchisenemers.

Het Mobilosoft-platform werkt in “standalone”-modus, via een onafhankelijke interface. Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen gepersonaliseerde inhoud, automatische reacties op beoordelingen en suggesties voor seizoensgebonden publicaties worden aangeboden. “Alles is erop gericht om tijd te besparen en tegelijkertijd de merkconsistentie te behouden. We begeleiden onze klanten met trainingen, webinars en echte menselijke follow-up, wat ons onderscheidt van andere SaaS-oplossingen”, benadrukt Nicola Cawet. “Het is dus niet zomaar software, het is een operationele partner”, vat de specialist samen.

Een veilige AI, verankerd in de identiteit van de klant

De kracht van het Mobilosoft-platform ligt ook in de vertrouwelijkheid van de gegevens. “Elke klant heeft zijn eigen AI-omgeving, die wordt gehost in een gesloten cluster”, legt de bedrijfsleider uit. “We gebruiken openbare inhoud, zoals Google-recensies, maar de training is specifiek voor elk merk. Er worden geen gegevens gedeeld.”

Dat is geruststellend in een context waarin het wantrouwen tegenover kunstmatige intelligentie erg groot is. Volgens Mobilosoft is er dus geen risico op het lekken of uitwisselen van gegevens tussen concurrenten.

“De AI die wij aanbieden is specifiek voor elke klant. De tool past zich aan de content aan die door elk merk wordt gegenereerd, waardoor hun aanwezigheid op AI-zoekmachines zoals Google, Bing of Perplexity kan worden geoptimaliseerd. Onlangs hebben we zelfs een webinar georganiseerd over ‘Generative Engine Optimization’, een nieuwe aanpak om in de resultaten van deze AI-zoekmachines te verschijnen”, aldus Nicola Cawet.

Mobilosoft

Een transversale klantbenadering

Mobilosoft beperkt zich niet tot een bepaalde professionele sector. “We werken zowel met franchisenetwerken in de voedingssector als in de automobielsector en de detailhandel.” Onder zijn klanten in België zijn verschillende grote spelers die de oplossing voor hun hele franchiseketen integreren. “We werken samen met grote namen in de distributiesector, zoals Carrefour en Delhaize, die onze oplossing dagelijks gebruiken. Over het algemeen zijn het de franchisegevers zelf die Mobilosoft in hun ecosysteem integreren en vervolgens bij hun franchisenemers implementeren, vaak met pedagogische ondersteuning”, vertrouwt Nicola Cawet ons toe.

Vandaag de dag heeft het bedrijf “een twintigtal franchisegevers als klant in België, een aantal dat in de toekomst waarschijnlijk zal toenemen. Mond-tot-mondreclame blijft essentieel, net als de praktijkgerichte aanpak.”

Een award die een ‘duurzame’ marketingvisie beloont

Mobilosoft heeft onlangs een prestigieuze prijs ontvangen van de franchisesector, een echte erkenning voor het geleverde werk. “We zijn uitdagers, maar we bewijzen dat we er zijn om te blijven. Deze prijs is ook een bron van trots voor het hele team en een bevestiging van ons lokale DNA.”

Een ambitie die de Belgische grenzen overschrijdt: het bedrijf is finalist bij de European Awards, wat bewijst dat zijn visie ook buiten de landsgrenzen aanslaat.

De sleutel tot succesvolle lokale marketing? “Je moet vermijden om alles te centraliseren. Sommige groepen standaardiseren alles vanuit het hoofdkantoor. Maar de klant heeft behoefte aan een menselijke dimensie, aan een herkenbare stem. Een gepersonaliseerde publicatie of reactie maakt een wereld van verschil. Dat is de kracht van onze visie: een echte strategie ontwikkelen tussen het nationale en het lokale niveau, rekening houdend met de culturele diversiteit van het land, de drie officiële talen, de eigen uitdrukkingen… en een grote rijkdom om te exploiteren.”

Tegenover de uitgestrekte Amerikaanse platforms pleit Mobilosoft voor een lokaal alternatief dat menselijker en responsiever is. Voor Nicola Cawet “mag lokale marketing niet tot in het extreme worden gestandaardiseerd. De toon, de boodschap en de nabijheid moeten kloppen. Dat is wat de consument verwacht.”

In een land als België, waar talen, culturen en lokale realiteiten van gemeente tot gemeente verschillen, is dit een even strategische als noodzakelijke aanpak.

Het is duidelijk dat Mobilosoft een uniek platform is dat een grote verscheidenheid aan marketingtools combineert die bijzonder waardevol zijn voor franchisenetwerken die lokaal of nationaal willen schitteren zonder te verdrinken in de technologische complexiteit.

Top 3 des derniers articles