Homepage / Al het nieuws / Belchicken, een franchisegever vol ambities

Presse

Belchicken, een franchisegever vol ambities

Belchicken

Belchicken werd uitgeroepen tot “Franchisegever van het jaar 2025” in de categorie van meer dan 10 verkooppunten en heeft in 2024 bewezen dat het in staat is om een uitgebreid netwerk van restaurants te beheren. Ondanks de uitdagingen die zich voordeden, is het bedrijf zijn belofte aan zijn franchisenemers altijd nagekomen. Yildirim Fevzi, CEO van Belchicken, blikt terug op de recepten die het bedrijf vandaag een ‘BFF Awards 2025’ hebben opgeleverd.

Een award die een concept en een reputatie bekroont

Het jaar 2025 ziet er veelbelovend uit voor de Belgische franchisenetwerk van gefrituurde kip, aangezien Belchicken sinds 2019 een voortdurende groei laat zien.

De laatste editie van de “BFF Awards 2025” bekroont dan ook een restaurantketen die zowel in België als in het buitenland (Frankrijk, Duitsland en West-Afrika) aanwezig is. “Met meer dan 50 vestigingen en een jaaromzet van 20 miljoen euro in 2024 zetten we onze nationale en internationale ontwikkeling voort”, zegt de franchisegever trots, die er in enkele jaren tijd in geslaagd is een beproefd model op te leggen aan ondernemers die willen toetreden tot een sterk en snelgroeiend merk.

In België “is de omzet van de Belchicken-groep in 2024 met 36 % gestegen ten opzichte van 2023, een groei die werd gestimuleerd door de opening van nieuwe vestigingen en de uitstekende prestaties van onze bestaande restaurants”, aldus Yildirim Fevzi, CEO van Belchiken.

Het belang van een onderscheiding als de prijs ‘Franchisegever van het jaar 2025’ gaat veel verder dan louter symbolische eer. “Deze prijs bevestigt zowel de degelijkheid van ons concept als onze reputatie bij banken en vastgoedeigenaren. Bovendien maakt het ons aantrekkelijker voor kandidaat-franchisenemers en versterkt het ons voortdurende streven naar innovatie, opleiding en kwaliteit van dienstverlening”, vat onze manager samen.

De “BFF Awards 2025” bekronen ook onze ambitie om een franchise op te bouwen die mensen meer mogelijkheden biedt, gemeenschappen versterkt en de normen in onze sector herdefinieert.

Belchicken

Ononderbroken groei

Het succesverhaal van Belchicken begint in 2019, wanneer het Belgische franchiseconcept voor gefrituurde kip een vlucht neemt in België. “Aan het einde van het jaar zal ons netwerk meer dan 50 vestigingen tellen, waarvan het merendeel in ons land. Deze aanhoudende groei zal in 2025 worden versterkt door de opening van 17 nieuwe franchiserestaurants”, legt Yildirim Fevzi trots uit.

Wat onderscheidt het merk Belchicken vooral? “Naast ons unieke aanbod van hoge kwaliteit is het vooral een innovatief en evolutief franchiseconcept dat ondernemers in staat stelt om succesvol te groeien”, aldus de franchisegever.

Yildirim Fevzi vervolgt: “Sinds 2022 hebben maar liefst 17 nieuwe franchisenemers zich bij ons netwerk aangesloten, waarvan velen een tweede, derde of zelfs vierde restaurant hebben geopend.”

Een ontwikkelingsstrategie gekoppeld aan een maatschappelijke visie

Naast zijn opmerkelijke economische prestaties verzekert Belchicken zijn groei met een duidelijke visie en een positieve maatschappelijke impact. Zijn parcours beperkt zich niet tot een snelle expansie. Het past in een duurzaam, inclusief ondernemerschap, gekleurd door zinvolle maatschappelijke ambities. “We bouwen aan een franchisenetwerk dat kansen biedt, gemeenschappen versterkt en de normen van de sector van de kwaliteitsvolle fastfood herdefinieert”, benadrukt de geïnterviewde.

De geografische spreiding van het netwerk wordt gekenmerkt door restaurants in de rand van steden (Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Charleroi), in stadscentra, winkelstraten (eet- en afhaalpunten) en winkelcentra met ruime oppervlakten en voldoende parkeerplaatsen. Het belangrijkste selectiecriterium is dat het om drukbezochte locaties gaat (minimaal 50.000 voertuigen of 10.000 voetgangers per dag) die dicht bij jonge volwassenen, studenten en gezinnen liggen.

Succesvolle franchise

Het succes van de franchisegever is niet alleen te danken aan een ‘uniek en perfect product’ op basis van gepaneerde kip, die twee keer wordt gemarineerd en onder druk wordt gefrituurd.

De geoptimaliseerde keukens zijn omgevormd tot krachtige ‘productielijnen die de klant in minder dan 60 seconden kunnen bedienen’, legt Yildirim Fevzi, CEO van Belchicken, uit.

Het beheer van de restaurants ‘is gebaseerd op gegevens; de verkoopprognoses worden gevoed door kunstmatige intelligentie om verliezen te verminderen en het voorraad- en personeelsbeheer te optimaliseren’.

En niet te vergeten de bedrijfscultuur die gekenmerkt wordt door welwillendheid en inclusiviteit.

“Belchicken is een ecosysteem van waarden waarin de mens centraal staat. Verschillende franchisenemers zijn begonnen als vluchteling en zijn uitgegroeid tot succesvolle ondernemers”, verzekert de baas van het merk.

Deze verschillende ingrediënten zorgen ervoor dat het model in minder dan 12 maanden rendabel is, met een EBITDA-marge van 15 tot 18%.

Belchicken

Nieuwe commerciële ambities

Belchicken heeft zich voor 2026 verschillende strategische doelstellingen gesteld, in overeenstemming met zijn visie op duurzame groei.

“We streven naar een netwerk van 70 verkooppunten in België tegen het einde van volgend jaar. Deze doelstelling zal worden bereikt door de opening van nieuwe vestigingen in zorgvuldig geselecteerde stedelijke en voorstedelijke gebieden, waar de vraag sterk groeit”, voorspelt Yildirim Fevzi.

Op internationaal vlak is het bedrijf van plan om uit te breiden naar nieuwe markten, zoals Spanje, Nederland en Marokko, dankzij masterfranchiseovereenkomsten en de opening van proefvestigingen. “Deze internationaliseringsstrategie is een belangrijke hefboom om de bekendheid van ons merk over de grenzen heen te versterken”, bevestigt de franchisemanager.

Het merk heeft ook ambitieuze plannen op het gebied van digitalisering en e-commerce. “Tegen 2026 moet 35% van de omzet via onze mobiele app worden gerealiseerd. Om dit te bereiken, investeren we in het versterken van ons loyaliteitsprogramma, het installeren van bestelkiosken in restaurants en het optimaliseren van onze samenwerkingsverbanden voor thuisbezorging. Digitale kanalen die een vlottere en persoonlijkere klantervaring mogelijk maken”, legt Yildirim Fevzi uit.

Ten slotte streven we er in het kader van ons engagement op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) naar om voedselverspilling tegen eind 2026 met 15 % te verminderen. Dit zal gebeuren door het gebruik van op kunstmatige intelligentie gebaseerde prognosetools en door de uitbreiding van ons solidariteitsprogramma ‘Poulet du Cœur’, waarmee voedseloverschotten worden herverdeeld onder lokale liefdadigheidsinstellingen”, legt de verantwoordelijke uit.

Al deze ambitieuze programma’s weerspiegelen de wil van Belchicken om economische groei, technologische innovatie en een positieve maatschappelijke impact te combineren.

Het merk wil echter vooral gepassioneerde franchisenemers aantrekken die met hun motivatie het verschil kunnen maken. “We hebben onze procedures zo ontworpen dat ze snel rendement opleveren. Op voorwaarde dat er in de juiste teams wordt geïnvesteerd. Want het zijn de medewerkers die de echte ambassadeurs zijn van de Belchicken-ervaring”, besluit Yildirim Fevzi.