Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Brico hamert op succes door te vertrouwen op franchising
PresseBrico hamert op succes door te vertrouwen op franchising
Er bestaat geen twijfel over dat Brico de grootste doe-het-zelf keten van het land is. Met meer dan 140 winkels is het netwerk de onbetwiste marktleider in België. De eerste winkel in Antwerpen in het begin van de jaren 1970 was het startpunt van dit succes. Nog geen tien jaar later opende de eerste franchisenemer zijn deuren… De franchisestrategie was op de rails, met het succes dat we kennen! In een sector in opkomst werkt Brico, onderdeel van de Maxeda groep, met drie kernconcepten: BricoPlanit, Brico en Brico City. Dankzij een goed ontwikkeld assortiment, een solide logistieke organisatie, goed functionerende processen en aantrekkelijke marges, vertrouwen Brico en Brico City winkels op één belangrijk element: gepassioneerde franchisenemers! Julien Van den Bril is vertrouwd met dit netwerk, aangezien hij reeds vijf verkooppunten heeft.
Franchising, het ideale model
Julien Van den Bril, lange tijd in loondienst, had een verlangen naar professionele emancipatie. “Ik wilde vrij zijn, geen baas meer hebben en alleen vliegen”, legt de jonge veertiger uit, die oorspronkelijk uit Grez-Doiceau komt. Begin 2010 dacht hij aan franchising en stuitte op een oude versie van de Franchising Belgium website… “Niet creatief voor een cent, ik droomde van een beproefd concept! Wat interesseert me? Om me te kunnen concentreren op de ontwikkeling van de zaak. Franchising was perfect voor mijn profiel! Julien was niet overtuigd door de grillen van de voedingssector, maar voelde al snel het enorme potentieel van de doe-het-zelfmarkt… “Een hamer werkt altijd,” lacht hij, “en in deze sector lijkt Brico een voor de hand liggende keuze. Zelfs als onze klanten naar de concurrentie gaan, zeggen ze ‘Ik ga naar Brico’!
Klein beginnen, groot streefdoel
Logischerwijs koos Julien Waals-Brabant voor zijn eerste winkel. “Ik had een voormalige ijzerwarenwinkel gespot. Het idee was om op deze plaats een Brico City te openen, om in de voetsporen van deze lokale activiteit te treden en de kracht van een naam als Brico toe te voegen”, legt deze veelzijdige ondernemer uit, die in staat is om met alle aspecten van het bedrijf te jongleren. In minder dan tien jaar tijd heeft hij al vijf winkels in zijn portefeuille… En het is zeker nog niet voorbij! “Doe-het-zelf verleidt de Belgen, zoals we zagen tijdens de opeenvolgende lockdown’s. Bovendien werd onze sector al snel bestempeld als een “eerste noodzaak”! Omringd door een goede boekhouder en dezelfde bank sinds het begin van het avontuur, groeit de groep van Julien goed: een vijftigtal werknemers, vijf winkels (tussen 300 en 3000 m2) en een jaarlijkse omzet van ongeveer 14 miljoen euro.
Een franchisegever aanwezig van A tot Z
Zijn nieuwste Brico is net geopend op het Stéphanieplein in Brussel. Een perfecte illustratie van het “Brico City” concept van nabijheid en een voorbeeld van de trouwe steun van de franchisegever… “Hij was het die me deze locatie voorstelde! Vervolgens was hij bij het hele proces aanwezig, of het nu ging om de plannen, de indeling van de rekken, de plaats van de afdelingen, de werkzaamheden, enz. Ik kan in elke fase rekenen op specifieke ondersteuning van Brico,” zegt Julien. Constante ondersteuning en monitoring, zowel op het gebied van IT, marketing als financiën. Julien merkt verschillende positieve punten op over zijn rijke en bevredigende carrière: “Mijn dagelijks leven is erg opwindend. En dan heb ik het nog niet eens over de uitzonderlijke menselijke contacten, met klanten en mijn teams, de nauwe relatie met de franchisegever, de goede resultaten, enz.”, zegt hij, terwijl hij het systeem voor de opleiding van het personeel dat hij in zijn structuren heeft opgezet, gedetailleerd uit de doeken doet. Ambitieus, is de ondernemer klaar om het opnieuw te doen, in het besef dat, zelfs als er geen wonderrecept is, hij altijd kan rekenen op de kracht van Brico!
“Franchising binnen het Brico-netwerk? Het biedt fantastische mogelijkheden om als ondernemer te groeien en te profiteren van de kansen in de doe-het-zelfsector.”