Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Delhaize neemt Delfood en louis delhaize over
PresseDelhaize neemt Delfood en louis delhaize over
Delhaize neemt Delfood over, het bedrijf achter onder meer supermarktketen louis delhaize. Het gaat om 325 verkooppunten die bevoorraad worden door Delfood, de logistiek en het hoofdkantoor in België. Delhaize versterkt zo haar positie in het convenience segment.
Het nieuwe jaar brengt een hele grote verschuiving in de Belgische retail. Delhaize kondigt vandaag aan dat het alle aandelen van Delfood, deel van de louis delhaize Group, overneemt. Delfood verenigt 325 verkooppunten die onder het louis delhaize-merk opereren of door het bedrijf worden bevoorraad, de logistieke activiteiten en het hoofdkantoor in België. Delhaize wil haar winkelnetwerk uitbreiden en haar groei voortzetten. Het merk “louis delhaize” maakt deel uit van deze transactie en blijft bestaan. Het managementteam en de werknemers van Delfood blijven behouden, net als de contracten met de aangesloten winkels. Delfood, dat meer dan 150 jaar geleden werd opgericht, is actief op de Belgische foodretailmarkt en is gespecialiseerd in winkelketens van minder dan 400 m2.
Delfood baat een aantal activiteiten uit in 325 verkooppunten verspreid over heel België. Die omvatten 26 eigen winkels, waaronder 4 convenience stores in luchthavens en treinstations van de louis delhaize-keten. Daarnaast is er een groothandelsactiviteit die levert aan 325 buurtwinkels en convenience stores. 150 daarvan worden uitgebaat onder het merk louis delhaize. Daarna slaat de overname ook op de logistiek van het bedrijf. Delfood heeft 310 mensen in dienst. 140 van hen werken in de verschillende filialen, 82 in het depot in Montignies-sur-Sambre en 88 bij ondersteunende teams. Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize: “Met deze overname wil Delhaize haar positie in de Belgische voedingsdistributiemarkt versterken en haar expertise in voeding en verse producten ter beschikking stellen van louis delhaize winkels. Dit zal ons in staat stellen om ons nog meer structureel te onderscheiden in het convenience store segment als aanvulling op onze buurtwinkels.” Volgens cijfers van Gondola Academy haalde louis delhaize in 2023 een omzet van 224,8 miljoen euro voor in totaal 338 winkels.
Het nieuws komt niet als een complete verrassing. Er deden al sinds november geruchten de rond. De louis delhaize-keten – alias Delfood – was des te waarschijnlijker om zich bij een andere groep aan te sluiten omdat het een meer winstgevende dochteronderneming was dan Match, Smatch en Cora. Door dit netwerk 157 jaar later over te nemen, bracht Delhaize niet alleen de twee takken van de Delhaize-familie samen. Jules en Auguste Delhaize richtten hun bedrijf op in 1867, terwijl hun broer Louis drie jaar later zijn eigen bedrijf lanceerde. De operatie herschikt effectief de kaarten in de lokale netwerken. Carrefour heeft de leiding genomen in kleine winkels met Carrefour Express. Colruyt heeft zijn nieuwe ambities duidelijk kenbaar gemaakt met Okay City. Maar Delhaize, dat al sterk aanwezig is met zijn Proxy- en Shop and Go-formules, maakt nu een grote sprong voorwaarts met 325 nieuwe lokale verkooppunten die worden uitgebaat door zelfstandigen.
Bron/ Gondola