Homepage / Al het nieuws / Gebruik van Influencers door Franchisegevers en Retailers

Presse

Gebruik van Influencers door Franchisegevers en Retailers

Het gebruik van influencers in marketingcampagnes is de laatste jaren enorm toegenomen. Influencers kunnen een grote impact hebben op de zichtbaarheid en het imago van een merk, vooral op sociale media. Er moet hierbij echter rekening gehouden worden met een aantal juridische aspecten. We geven graag enkele best practices voor franchisegevers en retailers die influencers willen inzetten.

Juridische Kaders en Verplichtingen

Volgens de Belgische wetgeving moeten influencers die op duurzame wijze een economisch doel nastreven, geregistreerd zijn als onderneming bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit betekent dat als een influencer regelmatig betaald wordt (in de meest ruime zin te interpreteren) voor promoties, zij als een bedrijf moeten worden beschouwd. Betaling omvat elke wederprestatie die de influencer zou krijgen van de betrokken retailer (ook gratis producten, aanwezigheid op events etc, worden gezien als een ‘vergoeding’).

Contractuele Verplichtingen

Het is daarom aan te raden de afspraken tussen de franchisegever/retailer en de influencer duidelijk te maken voordat de samenwerking begint. Deze overeenkomst moet alle vormen van directe en indirecte vergoedingen duidelijk definiëren en de aard van de samenwerking duidelijk omlijnen, om onder meer te voorkomen dat de influencer als werknemer wordt beschouwd..

Verplichtingen van de Influencer en retailers

Influencers, maar ook de retailers die op hen beroep doen, moeten zich houden aan het Belgische Wetboek Economisch Recht, wat betekent dat zij eerlijke handelspraktijken moeten respecteren en alle commerciële communicatie duidelijk moeten identificeren als reclame. Dit omvat het vermelden van “in samenwerking met [merk]” en het duidelijk markeren van berichten als “publiciteit”.

De Vlaamse Regulator Media heeft het Content Creator Protocol opgesteld (https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/content-creator-protocol)  waarin richtlijnen en adviezen worden gegeven voor het gebruik van influencers. Dit protocol benadrukt het belang van transparantie en eerlijkheid in commerciële communicatie. Influencers moeten duidelijk aangeven wanneer een bericht gesponsord is en welke relatie zij hebben met het merk dat zij promoten. Er wordt aangeraden het merk te ‘taggen’ (@merk) en de boodschap te labelen met de term ‘advertentie’ of ‘publiciteit’. Het protocol bevat ook duidelijke regels voor boodschappen gericht op minderjarigen. Meer informatie over dit protocol is te vinden op de website van de Vlaamse Regulator Media

Contractueel kunnen retailers uiteraard de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het niet respecteren van wettelijke regels bij de influencer’s campagne bij de influencer leggen. Retailers moeten toch best zelf toezien op het respecteren van de regels uit het Wetboek Economisch recht en dit mee opvolgen met de influencer omdat de negatieve impact van onwettige inluencer campagnes uiteraard nefast zal zijn voor het imago van de retailer.

Praktische Tips voor Franchisegevers en Retailers

  1. Selecteer de juiste influencer: Kies influencers die passen bij het imago en de waarden van je merk.
  2. Duidelijke afspraken: Zorg voor duidelijke afspraken over de inhoud en frequentie van de posts en denk ook aan wie de auteursrechten en eventuele andere intellectuele eigendomsrechten op de betrokken posts verwerft, om te vermijden dat bij hergebruik of aanpassing (ook publicatie op andere media) je al retailer opnieuw al te afhankelijk wordt van de influencer.
  3. Transparantie: Zorg ervoor dat alle promotionele berichten duidelijk als zodanig worden gemarkeerd om misleiding bij de bestemmelingen te voorkomen.
  4. Controleer naleving: Houd toezicht op de activiteiten en posts van de influencer om ervoor te zorgen dat zij zich aan de afspraken houden en de wetgeving respecteren.

Conclusie

Het gebruik van influencers kan een effectieve manier zijn om je merk te promoten, maar het is belangrijk om de juiste juridische stappen te volgen en duidelijke afspraken te maken. Door transparantie en naleving van de wetgeving te waarborgen, kunnen franchisegevers en retailers profiteren van de voordelen van influencer marketing zonder juridische risico’s.

 

Stijn Claeys – Advocaat – RACINE