Homepage / Al het nieuws / Het franchiseconcept Jani-King verovert de Belgische markt

Presse

Het franchiseconcept Jani-King verovert de Belgische markt

Jan-King

Het Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in schoonmaakdiensten vestigt zich in België. Dankzij een aantrekkelijk systeem dat ondernemers een klantenbestand en een omzet garandeert in functie van de geïnvesteerde instapkosten. Christophe Deguerre, Business Development Manager van Jani-King België, legt uit hoe het grootste franchisenetwerk ter wereld op het gebied van schoonmaak zijn expansie op ons grondgebied plant … Met een bijzonder sterk groeipotentieel.

De masterfranchise Jani-King werd opgericht in 1969 en kan vandaag rekenen op een netwerk van 9.000 franchisenemers wereldwijd, die samen een omzet van meer dan een miljard dollar genereren.

In België beleeft het schoonmaakbedrijf een veelbelovende commerciële groei sinds de komst, een jaar geleden, van zijn nieuwe directeur, Christophe Deguerre.

“We hebben onze omzet in minder dan 12 maanden verdubbeld en verwachten deze tegen 2027 te verdrievoudigen dankzij de geografische uitbreiding van het netwerk. Het groeipotentieel is enorm”, zegt de ondernemer, die nu de functie van Business Development Manager bekleedt. 

Een passie voor klantgerichtheid

 

De verantwoordelijke voor de commerciële ontwikkeling in België vertelt waarom hij voor de franchisesector heeft gekozen. “Tijdens mijn loopbaan heb ik kennisgemaakt met facility management, een domein dat me aanspreekt omdat het zo dicht bij de klanten staat. Ik vind het bijzonder leuk om een echte vertrouwensband op te bouwen met de mensen voor wie we werken. Dat gaat veel verder dan alleen het leveren van een dienst: het gaat om een duurzaam partnerschap”.

Christophe Deguerre geeft bovendien toe dat hij zich aangetrokken voelde door de internationale reputatie van het merk en zijn jarenlange ervaring (meer dan 50 jaar!) op het gebied van schoonmaak.

Bovendien, zo vervolgt de ondernemer, “zorgt de robuustheid van deze essentiële sector ervoor dat hij zelfs in moeilijke tijden blijft groeien”.Jan King

De concrete ondersteuning die aan franchisenemers wordt geboden, met name door het aanbrengen van klanten en hoogwaardige opleidingen, stelt nieuwe franchisenemers in staat om een duurzaam bedrijf op te bouwen in een sector die onmisbaar is.

Franchisenemers krijgen veel vrijheid

Bij Jani-King leggen we graag de nadruk op de “ideale balans tussen autonomie en begeleiding” die we onze franchisenemers bieden. Elke zelfstandige is volledig verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van zijn bedrijf, of het nu gaat om het aansturen van teams, het bewaken van de kwaliteit van de dienstverlening, het ontwikkelen van de relatie met klanten of zelfs het benutten van eventuele aanvullende commerciële kansen die zich bij deze klanten voordoen. “Dit model laat de franchisenemer veel ruimte om zijn bedrijf te laten groeien volgens zijn ambities”, verzekert Christophe Deguerre.

De franchisegever speelt op zijn beurt een rol als solide partner door een kader, een methodologie, permanente opleiding en concrete ondersteuning te bieden bij het zoeken naar klanten en het aanbrengen van klanten. “De ondernemer staat dus nooit alleen”, aldus de verantwoordelijke voor de netwerkontwikkeling. “Iedereen evolueert in een samenwerkingsverband waarin iedereen een welomschreven rol heeft. En waarin de franchisenemer zijn ondernemersonafhankelijkheid behoudt.”

Christophe Deguerre benadrukt: “Onze ervaren franchisenemers werken volledig zelfstandig, terwijl nieuwe franchisenemers een gratis opleiding krijgen om onder de beste omstandigheden van start te gaan.”

Gegarandeerd inkomen bij ondertekening

Jan King

Het franchisconcept Jani-King biedt franchisenemers tal van economische voordelen, te beginnen met een gegarandeerde omzet vanaf het begin, aangepast aan het gekozen investeringsniveau. Daarnaast biedt het een geleidelijke en gecontroleerde toegang tot de activiteit: “Iedereen kan beginnen op een schaal die past bij zijn middelen en doelstellingen”, bevestigt Christophe Deguerre.

Tegelijkertijd zorgt het merk voor de facturering van de zelfstandigen en biedt het een gecentraliseerde administratieve opvolging, zodat de franchisenemer zich beter kan concentreren op de klantrelatie en de operationele taken.

“Er is geen voorafgaande ervaring vereist”, benadrukt de verantwoordelijke van het netwerk in België. “We geven de voorkeur aan motivatie, nauwkeurigheid en ondernemingszin”. De franchisegever zorgt voor de initiële opleiding en begeleiding van nieuwe franchisenemers in de vorm van toezicht en regelmatige opvolging in het veld. “Er zijn ook bijscholingen voorzien met gespecialiseerde modules”, voegt Christophe Deguerre toe.

Het merk biedt ook marketingondersteuning en communicatie voor zelfstandigen om hun activiteiten te promoten. Daarnaast geeft het managementadvies om de groei te optimaliseren.

Wat betreft de voorwaarden van Jani-King: “Van de franchisenemer wordt een redelijke persoonlijke investering gevraagd, aangepast aan de bij aanvang gekozen formule”, concludeert Christophe Deguerre.

Een sector die de crisis doorstaat

Jan King

“De schoonmaaksector blijft onmisbaar en is daardoor ongevoelig voor economische cycli. Bedrijven, instellingen en particulieren zullen altijd behoefte hebben aan schoonmaakdiensten. Het is dus een betrouwbare en veerkrachtige sector, zelfs in tijden van crisis”, vat Christophe Deguerre samen. 

Bovendien “noteert de sector van de bedrijfsruimten een jaarlijkse groei van 6 % en niets lijkt deze trend te kunnen stoppen”.

De manager twijfelt er niet aan: “Het is altijd het juiste moment om een carrière als franchisenemer te beginnen, zelfs in een onzekere economische context. De schoonmaaksector heeft zijn veerkracht bewezen tijdens de Covid-pandemie en andere periodes van recessie.”

Robots om de schoonmaakindustrie vooruit te helpen

“Onze website www.janiking.be is nu online. Binnenkort kunnen we hiermee gerichte marketingacties opzetten per sector en per geografisch gebied”, kondigt Christophe Deguerre aan.

Deze initiatieven zullen een echte stimulans voor succes worden, zoals dat al het geval is in veel andere landen waar het merk aanwezig is. “We gebruiken verschillende beproefde digitale systemen voor CRM-beheer, facturering en operationele opvolging”, legt de ondernemer uit.

Maar het meest actuele onderwerp is de ontwikkeling van robotisering in de schoonmaaksector. “De opkomst van digitale technologie en robots zal ongetwijfeld de volgende belangrijke stap zijn voor onze franchisenemers”, meent Christophe Deguerre. 

De ambities zijn groot

Jan King

Hoewel de franchisegever nog maar net voet aan de grond heeft gekregen in België, ontbreekt het hem niet aan commerciële ambities. “Het doel is om onze aanwezigheid uit te breiden naar alle regio’s van het land, zodat we zo dicht mogelijk bij de klanten kunnen inspelen op de groeiende vraag.”

Tegelijkertijd wil Christophe Deguerre “de zichtbaarheid van het merk versterken door middel van gerichte marketingcampagnes”, terwijl hij ernaar streeft het aantal nieuwe klanten uit te breiden en bestaande klanten te binden. Het doel is om een gestructureerde en duurzame groei op de Belgische markt te verzekeren.

Toch blijft het aantrekken van franchisenemers een voortdurende uitdaging. “Ongeacht de sector blijft het werven van zelfstandigen altijd een uitdaging.” Zelfs voor een merk dat zijn franchisenemers een nauwkeurige schatting van hun inkomsten garandeert op basis van de initiële investering. Inclusief het op zich nemen van het moeilijkste deel: het werven van klanten. 

Maar de verantwoordelijke weet de juiste woorden te vinden om nieuwe kandidaten aan te trekken en degenen die nog aarzelen om de stap te zetten, te overtuigen. “Het starten van een franchise kan intimiderend lijken, maar toetreden tot Jani-King is een unieke kans. U profiteert namelijk van een robuuste en groeiende sector. Binnen een merk dat een uniek economisch model biedt dat vanaf het begin inkomsten garandeert.

Je eigen baas worden is niet langer een onbereikbare droom. Het is een realiteit waarin ieders ambities worden omgezet in duurzaam succes.