Homepage / Al het nieuws / Het Frans netwerk Monoprix opent eerste winkel in België

Presse

Het Frans netwerk Monoprix opent eerste winkel in België

Monoprix Waterloo

Donderdag opende de eerste Monoprix van België de deuren in Waterloo in aanwezigheid van de Belgische master-franchisenemer Arnaud Schockaert en de algemeen directeur van Monoprix en Naturalia, Guillaume Seneclauze. Door zijn mix van een lokale buurtsupermarkt met een chique, maar toch betaalbare non-foodboetiek heeft deze winkel wel wat troeven om de klanten in deze welvarende Brabantse gemeente te overtuigen.

Het doel is bereikt: de werf is klaar en de winkel ziet er fantastisch uit! In feite gebeurde de komst naar Waterloo niet op initiatief van Monoprix, maar veeleer van zijn nieuwe master-franchisenemer. De 36-jarige Arnaud Schockaert staat samen met zijn zussen Audrey en Aurélie aan het hoofd van het familiebedrijf Parallèle, opgericht door vader Alain Schockaert. Het bedrijf is gespecialiseerd in mode: het helpt merken hun eigen netwerk van boetieks te ontwikkelen. K-way, Fusalp, Voile Blanche zijn enkele van de merken waarmee Parallèle samenwerkt.

Van mode tot voeding

Toen Covid-19 toesloeg in 2020, wilde Arnaud Schockaert zijn activiteiten diversifiëren en investeren in de voedingsdistributie, die zo goed stand wist te houden tijdens de pandemie. Op de Belgische markt was er alvast geen gebrek aan kwaliteitsvolle franchisepartners. “Maar we merkten al snel dat wij op een andere manier zaken willen doen. Wij zijn geen gewone exploitanten, we willen merken ondersteunen en ontwikkelen op de markt, zoals we vroeger al hebben bewezen. Daarom gingen we praten met Monoprix, dat belangstelling had voor een vestiging in België.” Het klikte zo goed, dat in december 2022 een contract voor master franchising werd ondertekend met een ander bedrijf van de familie Schockaert: na ‘Parallèle’ deed nu ook ‘Transversale’ zijn intrede. Tijdens de daaropvolgende fase van marktonderzoek werd gezocht naar een winkelzone die kon passen bij het specifieke concept van Monoprix. Dat concept begrijp je pas bij een winkelbezoek. Monoprix, en de compactere formule Monop’, is een stedelijke winkelketen met zowel het volledige aanbod basisvoeding van een kleine buurtwinkel als non-foodcollecties voor dames- en kindermode, decoratie en tafelgerei, die tegelijk betaalbaar en chic zijn. Het is een beetje alsof je een Carrefour Express combineert met een Hema, en aan die formule een heel gewaardeerd merkimago toevoegt. Of Monoprix een Franse winkelketen is? Misschien eerder nog een Parijse, met alle verfijning van dien.

Monoprix Waterloo©

Ironisch genoeg vond Arnaud Schockaert de plek voor zijn eerste vestiging in een buurt in het centrum van Waterloo die bekendstaat als “Le Petit Paris”, in een pand waar voorheen AS Adventure zat, dat nu is verhuisd naar het winkelcentrum Drève Richelle. Een interessante locatie, want er huizen ook twee gangmakers in de handel: Zara en H&M. Er waren wel wat gesprekken nodig over de voorwaarden met de eigenaar van het gebouw: “Ze hadden eerder al twee projecten geweigerd en bleven voet bij stuk houden, maar toen ze hoorden dat het om Monoprix ging, verliep de discussie iets gemakkelijker. De werken gingen begin december van start. En kijk, op 28 maart openen we voor het publiek!”

Naar tien verkooppunten over tien jaar

De winkel heeft een oppervlakte van iets meer dan 1300 m² en die heb je ook nodig om het concept van Monoprix tot zijn recht te laten komen. “Het minimum is 800 m², al is dat eigenlijk al onvoldoende om alle Monoprix-werelden een plaats te geven. Daaronder zit je meer in het Monop’-concept, dat ook deel uitmaakt van ons master franchisingcontract. Ik denk dat dit de juiste grootte is voor een Monoprix in België, alles blijft te overzien en op mensenmaat. Groter zou de mensen afschrikken.” In eerste instantie is het de bedoeling om de winkel in Waterloo te runnen, goed te kijken en te verbeteren wat nodig is. “Monoprix beheerst dit concept uitstekend op zijn eigen markt, maar de Belgische markt is toch niet dezelfde”, meldt Arnaud Schockaert, die van plan is zelf nieuwe verkooppunten te openen of kandidaten te zoeken voor uitbating via franchise. Qua aantal heeft hij een redelijk doel voor ogen: vijf vestigingen van Monoprix en vijf van Monop’ op tien jaar tijd, allemaal in het Franstalige landsgedeelte. Elke andere optie is onmogelijk, want het zou heel veel geld en tijd kosten om nieuwe etiketten aan te brengen op de verpakkingen van het Monoprix-huismerk met hun iconische typografie. Om dezelfde reden heeft Intermarché trouwens onlangs de voormalige Mestdagh-winkels van Tienen en Aarschot verkocht aan Colruyt.

Met de komst van de nieuwe huurder is het winkelpand drastisch van uitzicht veranderd. “AS Adventure werkt met een concept dat een beetje lijkt op een grot: alle ramen waren verduisterd. Wij hebben uiteraard net voor het omgekeerde principe gekozen, door zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te laten via die grote ramen.” Die keuze voor transparantie laat de winkel ook schitterend tot zijn recht komen, via de grote etalage die uitkijkt op de Brusselsesteenweg. In de winkel is het assortiment verdeeld over twee verdiepingen. Op het gelijkvloers vinden we het voedingsaanbod, de drogisterij-, parfumerie- en hygiëneartikelen, een afdeling parafarmacie met vrij selectieve merken en de hele afdeling damesmode, inclusief de paskamer. Een grote trap leidt de klanten onder een fresco van de hand van een kunstenaar naar de verdieping met kindermode – een van de sterke punten van Monoprix – en de afdeling tafelgerei en decoratie. Hier bevindt zich ook een lunchruimte waar klanten kunnen genieten van de voeding die ze beneden hebben gekocht. Het is meer dan verleidelijk om op mooie dagen ook gebruik te maken van het grote terras op deze verdieping, maar dat is alleen mogelijk mits een akkoord van de omwonenden.