Homepage / Al het nieuws / Leonidas, een succesvolle franchise met een krachtige chocoladesmaak

Presse

Leonidas, een succesvolle franchise met een krachtige chocoladesmaak

Leonidas

Het Belgische chocolademerk “100% pure cacaoboter” werd opgericht in 1913 en heeft in de loop der jaren een internationale reputatie opgebouwd. Uitgeroepen tot “beste franchisegever” van het jaar, trekt Leonidas meer kandidaat-franchisenemers aan dan ooit. We nemen een kijkje bij Julie Vanconingsloo, een ambitieuze freelance chef-kok, die ons alles vertelt over haar job en de smaken die erbij horen. En een honger naar ondernemerschap die volop aanwezig is.

Een groeiend netwerk van verkooppunten

Leonidas

Leonidas blijft zijn netwerk van verkooppunten (1300) in 40 landen uitbreiden, waarvan meer dan 400 in België alleen al!

Bovendien sloot het merk 2023 af met de beste verkoopcijfers uit zijn geschiedenis, een stijging van 11%, en een nog sterkere stijging in België (+13,6%). Deze vitaliteit zal in 2024 worden voortgezet dankzij de ambities van CEO Philippe de Selliers en de opening van 50 winkels in Frankrijk en Nederland. De meeste daarvan zullen franchisewinkels zijn. 

Maar wat is er zo spannend aan deze onafhankelijke chocoladeliefhebbers?

Een franchisenemer met ambities

Julie Vanconingsloo Leonidas

Julie Vanconingsloo vertelt over haar carrièrepad, dat haar ertoe bracht de franchise van Leonidas te beginnen zodra ze afstudeerde aan de Hotelschool van Namen. 

“Ik heb me uit passie toegelegd op de wereld van de voedingsproducten. En chocolade in het bijzonder”, herinnert de jonge onderneemster zich. 

Door haar eerste ervaringen als verkoopster in een traditionele chocoladefabriek leerde ze de geheimen van het chocolade maken kennen. Het is een job die haar ook de kans geeft om haar passie voor chocolade en klantenservice te ontwikkelen. 

Maar Julie Vanconingsloo wil verder gaan. Haar ondernemersgeest bracht haar ertoe om een franchisewinkel over te nemen.

“Mijn partner en ik kregen de kans om de Leonidas-vestiging in het winkelcentrum Douaire in Ottignies over te nemen. We deelden meteen de administratieve taken, het teammanagement, de logistiek en de verkooporganisatie in de winkel”, legt ze uit. 

Na 4 jaar ervaring als franchisenemer hebben de activiteiten van het echtpaar geleid tot de overname van 4 andere winkels, en binnenkort volgt er nog een 5de.

“De keuze voor een franchise om te beginnen voldeed aan onze verwachtingen, gezien de ondersteuning die het merk biedt en de bewezen marketing. Bovendien konden we ons vinden in de waarden van het merk”, vervolgt Julie Vanconingsloo.

Onafhankelijkheid zeer gewaardeerd door franchisenemers

Het is algemeen bekend dat elke franchise zijn eigen speciale relatie heeft met zijn franchisenemers, met een verschillende mate van autonomie tussen het moederbedrijf en de onafhankelijke manager.

Volgens Julie Vanconingsloo “geeft Leonidas een grote mate van autonomie aan zijn zelfstandigen”. Het is een vrijheid die perfect beantwoordt aan de verwachtingen van de manager en haar drang naar creativiteit in haar werk. “Ook al zijn er commerciële regels die we moeten volgen (we mogen geen pralines van een ander merk verkopen) en marketingstrategieën die we moeten respecteren”, voegt ze eraan toe. 

“Aan de andere kant kunnen we andere producten aanbieden die goed samengaan met chocolade, zoals koekjes, snoep of zelfs bier om ons assortiment voor klanten te verbreden”.

Op dagelijkse basis deelt de manager haar zakelijke contacten met haar distributeur. Ze werkt ook samen met de District Sales Managers, wiens taak het is om franchisenemers het hele jaar door te ondersteunen met verkoop- en marketingadvies. 

Deze onschatbare waarde voor aspirant-franchisenemers 

Persoonlijke bijdragen, training, coaching, verkoopaudits, etc. De ondersteuning van franchisenemers gaat vaak gepaard met een voordelige vergoeding van franchisegevers. 

Om te beginnen, “heb je natuurlijk een persoonlijke bijdrage nodig”, zegt Julie Vanconingsloo. In ruil daarvoor biedt Leonidas toegang tot een initiële opleiding, met een verplicht bezoek aan de winkel om je vertrouwd te maken met de zaak. 

“Een online platform biedt doorlopende training over verkoopmethoden, klantenservice en visueel management”, voegt de manager eraan toe. 

Ze geeft toe dat “het merk Leonidas een uitstekende productkeuze, een marketingnetwerk en voortdurend vernieuwde verpakkingen biedt”. 

Maar ook een “tweede familie”. Het franchiseavontuur is immers niet zomaar een job! Het is een persoonlijke investering waarin iedereen zijn rol speelt.

Uiteindelijk “draait het allemaal om het ‘gevoel’ wanneer je het rekruteringsteam ontmoet”, zegt Julie Vanconingsloo. 

“Zolang de kandidaat-franchisenemer maar bereid en toegewijd is en interesse heeft in dit vakgebied”, voegt ze eraan toe.

“Beste franchisegever van het jaar 

Julie Vanconingsloo denkt met ontroering terug aan haar selectie door het moederbedrijf om mee te dingen naar de prijs “Beste kandidaat-franchisenemer”. Hoewel ze de prijs niet won, was het “een echte erkenning van het merk voor de commerciële dynamiek van de jonge franchisenemers van het netwerk”. 

Uiteindelijk was het het moederbedrijf dat de prijs “Beste Franchisegever van het Jaar” won in 2024.

“Een welverdiende prijs”, geeft Julie Vanconingsloo toe. “Alle criteria werkten in het voordeel van het succes van de franchise”, zegt de manager.

Ondanks de Covid- en energiecrisissen “is Philippe de Selliers, CEO van Leonidas, erin geslaagd om de prijzen competitief te houden met andere merken, zonder de groei van het bedrijf te beïnvloeden”.

Een aantrekkelijk beroep, vol mogelijkheden 

Ondanks het moeilijke economische klimaat is een carrière als franchisenemer nog altijd even boeiend.

“Er is geen goed of fout moment om je als zelfstandige onderneming te vestigen als je een idee hebt en de ambitie om te slagen. De sleutel is vooral hard werken”, zegt Julie Vanconingsloo. 

De freelancer maakt geen geheim van haar commerciële ambities op korte en middellange termijn. “We blijven op dezelfde koers en zijn van plan om dit jaar een 5e winkel over te nemen, terwijl we ook uitkijken naar andere mogelijkheden, zoals distributeur worden”.

Een van de grootste uitdagingen is echter het werven van personeel. “De overname van bepaalde winkels is afhankelijk van de overname van bestaand, gemotiveerd personeel,” geeft de ondernemer toe.

Uiteindelijk ligt het succes van een bedrijf in evenwichtig teamwork tussen management en werknemers. “Je moet weten hoe je mensen aanwerft die dezelfde waarden delen als het bedrijf.

Voor meer informatie over franchisenemer worden bij Leonidas, klik hier.