Homepage / Al het nieuws / Leonidas realiseert voor het vierde jaar op rij zijn hoogste omzet ooit en rondt de bouw van zijn nieuwe fabriek in Nijvel af.
PresseLeonidas realiseert voor het vierde jaar op rij zijn hoogste omzet ooit en rondt de bouw van zijn nieuwe fabriek in Nijvel af.
Resultaten voor 2025
In vergelijking met 2024 boekte Leonidas een omzetstijging van 8% – voor het vierde jaar op rij de hoogste omzet in zijn geschiedenis. De EBITDA is weliswaar met 6% gedaald maar blijft de op één na beste van deze eeuw.
De resultaten weerspiegelen het voortdurende innovatiebeleid van het franchisenetwerk Leonidas, in combinatie met
zijn proactieve strategie om de prijzen zo laag mogelijk te houden en de relaties met franchisenemers te versterken. Ook de expansie buiten België speelt uiteraard een rol. De verkoop stond echter onder druk door de extreem complexe geopolitieke en macro-economische omstandigheden en de stijgende cacaoprijzen.
Philippe de Selliers, CEO van Leonidas: “De bouw van de nieuwe fabriek en de uitdagende marktomstandigheden vergden veel energie van een groot deel van ons personeel, maar desondanks heeft Leonidas in 2025 zeer sterk gepresteerd. De vertraging op de Belgische markt werd gecompenseerd door groei op de Franse en andere Europese markten, en vooral door een opmerkelijke stijging in Travel Retail. Het segment noteerde een groei van 10% met een stijgend marktaandeel op alle grote luchthavens en is nu één van de prioritaire activiteiten van Leonidas.”
Een uniek marktmodel
Leonidas zet zijn ware missie voort: ‘geluksmomenten voor iedereen creëren’. Het unieke karakter van Leonidas steunt op 4 pijlers die elkaar mooi aanvullen:
- de productie en verkoop van chocolade van de hoogste kwaliteit,
- een ruime keuze, zowel wat het almaar grotere assortiment als de samenstelling van de dozen betreft,
- een uitzonderlijke service via een franchisenetwerk van 1200 verkooppunten die garant staan voor een warm onthaal en persoonlijk advies,
- en dat alles tegen uiterst betaalbare prijzen, wat in de huidige context een belangrijke onderscheidende factor blijft voor Leonidas.
Dankzij dit unieke model hebben we het vertrouwen kunnen versterken van onze franchisenemers, die een essentiële schakel vormen met de consument.
Doelstellingen voor 2026
Leonidas ziet 2026 als een overgangsjaar dat eindigt met de volledige verhuizing naar de nieuwe fabriek. De belangrijkste krachtlijnen zijn:
- voltooiing van de migratie naar de nieuwe fabriek, waar alle nieuwe productielijnen in de tweede helft van 2026 operationeel zullen zijn. Deze lijnen zullen het voortdurende innovatiebeleid van Leonidas ondersteunen en een uitbreiding van het productaanbod mogelijk maken. De missie om geluksmomenten te creëren voor iedereen wordt daarmee volledig vervuld.
- Leonidas versterkt zijn commerciële activiteiten in België om de groei op de lokale markt weer op gang te trekken.
- De opening van 30 nieuwe verkooppunten in Frankrijk ondersteunt de groei aldaar; het doel is om 500 verkooppunten te hebben tegen 2030. Een soortgelijke ontwikkelingsstrategie wordt ook in andere Europese landen gevolgd.
- In deze context zijn aanzienlijke marketinginvesteringen gepland, met name in Ierland, Roemenië en Griekenland, om het merk daar stevig te verankeren.
- Travel retail is meer dan ooit een prioriteit voor Leonidas: het bedrijf ontwikkelt een aanbod op maat met specifieke producten voor de verschillende doelmarkten.
- Leonidas implementeert geleidelijk een vernieuwd winkelconcept in zijn hele netwerk dat de kwaliteit van de Leonidas-producten benadrukt. Met optimale presentaties creëren de verkoopteams immers een nog rijkere chocolade-ervaring voor de klanten.
Over Leonidas
Sinds de oprichting in 1913 wil de Belgische chocolatier Leonidas geluksmomenten creëren door de luxe van chocolade voor iedereen toegankelijk te maken. Met meer dan 1200 verkooppunten in 40 landen is Leonidas door de jaren heen het favoriete pralinemerk van de Belgen geworden, een reputatie waar velen het merk om benijden. Ook op wereldvlak is Leonidas beroemd voor zijn pralines van de hoogste kwaliteit en zijn vakmanschap. De meester-chocolatiers blijven nieuwe recepten en seizoenproducten creëren die telkens weer hun plaats vinden naast het ruime, bestaande assortiment pralines. Leonidas werkt uitsluitend met chocolade op basis van 100% pure cacaoboter, zonder palmolie en met duurzame cacao.
