Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Obelgix, een Delhaize franchisenemer die een nieuw bier aandurft
PresseObelgix, een Delhaize franchisenemer die een nieuw bier aandurft
De grootste fan van de Rode Duivels is ook een franchisenemer van Delhaize die een nieuw bier heeft gelanceerd ter ere van alle supporters van de nationale ploeg. De Diables hadden deze “Potion du Belge” kunnen gebruiken om verder te gaan in de Euro…
Bitterheid. Dat is het gevoel dat de meeste Belgen hadden de dag na de nederlaag tegen Frankrijk, en het is ook het gevoel dat je krijgt als je je eerste slok neemt van La Potion du Belge, een heerlijk feestelijk supportersbier. En niet zomaar een supportersbier. Want achter dit “zwart-geel-rood” drankje met citrussmaak schuilt de beroemdste fan van de nationale ploeg. Een man met twee gezichten, want hij is zowel de beroemde Obelgix in voetbalstadions als een zeer actieve ondernemer in de supermarktwereld.
Delhaize franchisenemer
Deze woordvoerder van de Rode Duivels, echte naam Nicolas Dardenne, vermomd als de Belgische versie van Obelix, begon zijn carrière met het opzetten van een wervingsbureau, D-Network, dat hij nog steeds runt, voordat hij andere ondernemersactiviteiten begon. Deze jonge veertiger creëerde een HR-technologieplatform, Pro-Unity, dat hij bijna drie jaar geleden verkocht aan een Nederlandse groep, voordat hij een supermarkt overnam.
Want achter het joviale silhouet van Obelgix schuilt ook een Delhaize-franchisenemer aan de rand van Brussel, meer bepaald in de gemoedelijke gemeente Wezembeek-Oppem. Ik heb de winkel iets meer dan vier maanden geleden overgenomen en ik heb er geen spijt van,” vertrouwt Nicolas Dardenne me toe. Alles is heel goed verlopen met het personeel, in tegenstelling tot de mediabash van toekomstige franchisenemers. Ik ben heel blij met deze nieuwe zaak, want hij is heel compleet en gevarieerd. Het is echt heel uitdagend!
Nieuw bier
Deze stap in de detailhandel heeft hem duidelijk andere ambities gegeven. Nog maar een maand geleden kwam de ondernemer op het idee om dit nieuwe bier voor de euro, La Potion du Belge, te lanceren met een initiële productie van 12.000 flesjes. Alles is al verdeeld over een aantal Delhaize-filialen en een netwerk van groothandels in de horeca,” legt Nicolas Dardenne uit. Dus heb ik een partij van 12.000 nieuwe flessen opnieuw gelanceerd, die deze week zouden moeten aankomen.
Pech voor de zakenman: de Rode Duivels zijn net uitgeschakeld voor de Euro’s, dus de bierconsumptie zal waarschijnlijk drastisch dalen, vooral die van een drank speciaal voor Belgische fans. Het klopt dat kwalificatie voor de kwartfinales ideaal zou zijn geweest,” lacht Obelgix, “maar het is ook niet dramatisch. Het idee is dat je van dit bier kunt genieten op elk feestelijk moment en, waarom ook niet, op de volgende Olympische Spelen!
Ode aan de supporter
Het label La Potion du Belge, ontworpen door striptekenaar Pad’R, is bewust niet gewijd aan de glorie van Obelgix. Hoewel je zijn silhouet nauwelijks kunt onderscheiden vanaf de achterkant, is de algemene sfeer meer ter ere van alle Belgische supporters, met een resoluut feestelijke beeldspraak. Let wel, het is niet Obelgix die een bier lanceert, maar Nicolas Dardenne,” besluit de ondernemer. Ik heb dit bier puur voor de lol gemaakt, want ik ben niet van plan om van mijn fanpersonage een merk te maken. In ieder geval denk ik niet dat ik dat zou mogen. Daarom heet het La Potion du Belge en niet La bière d’Obelgix.
Een drankje dat we in grote hoeveelheden hopen te proeven op het volgende wereldkampioenschap voetbal in 2026.