Homepage / Al het nieuws / Willem stox doet nieuwe wind waaien bij ixina

Presse

Willem stox doet nieuwe wind waaien bij ixina

Willem Stox start in volle coronatijd, mei 2020, als algemeen directeur bij ixina. Naast zijn jarenlange ervaring binnen de internationale productie en logistiek, brengt hij zijn inspirerende visie binnen bij het franchisenetwerk op het vlak van uitgeruste keukens. “Ik geef mijn medewerkers een open, maar veilig kader waarbinnen ze zichzelf elke dag opnieuw kunnen uitdagen”, vertelt Willem. “Zo zijn we er samen in geslaagd om enkele vernieuwingen door te voeren.”

2020 IN EEN NOTENDOP

In mei 2020 gaat België gebukt onder de zware coronamaatregelen. Als zelfverklaarde ‘corona managing director’ wandelt Willem Stox op dat moment de ixina-kantoren voor het eerst binnen. Helaas waren er toen nog geen medewerkers te bespeuren, die kwamen pas in juni weer naar kantoor. Toch stond dat een hartelijk ontvangst van de Belgische directie en groepsdirectie niet in de weg. “Het is mijn plan om zo veel mogelijk aanwezig te zijn om zowel de werknemers als ‘franchisenemers’ te ondersteunen en om de brug te slaan naar de centrale organisatie in Parijs”, aldus Willem. Ixina bleef de daaropvolgende periode op koers met stijgende cijfers, maar plots viel alles weer stil: een tweede lockdown.

De groep toonde zich wederom krachtig door zijn flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Ze investeerde al snel in een digitaal klantenparcours waarvan de fysieke winkel het sluitstuk is. Het doorzettingsvermogen dat de franchisenemers aan de dag legden is opvallend. Daardoor heeft ixina – zélfs in moeilijke omstandigheden – zijn innovatieve reputatie en positie als marktleider in stand weten te houden: ongezien!

Kortom, het was een uitzonderlijk jaar voor ixina met sprekende cijfers en resultaten. 

IXINA VERSTEVIGT POSITIE ALS MARKTLEIDER VAN UITGERUSTE KEUKENS

Diversiteit en innovatie gaan hand in hand. Heel wat medewerkers, zowel in het hoofdkantoor als in de franchisewinkels, brengen ervaring en kennis mee uit andere sectoren dan die van de keukensector. Dat zorgt voor frisse ideeën en visionaire invalshoeken.

HET FRANCHISEMODEL, EEN SUCCESFORMULE

ixina heeft in België en Luxemburg een uitgebreid netwerk van maar liefst 56 winkels die worden uitgebaat door onafhankelijke franchisenemers. Maar de ambitie reikt verder: 65 winkels in 2026!

ixina ondersteunt de franchisenemers te allen tijde. Dat geeft starters vanaf het begin zekerheid en rendabiliteit. Het bedrijf verzorgt daarnaast ook de nodige opleidingen om van de winkel een succes te maken. Bovendien beperkt een franchisemodel de financiële risico’s voor de ondernemers ook tot een minimum. Voeg daar nog ixina’s openheid aan toe en je bekomt ixina’s succesformule. “Ten slotte spelen we met ixina ook in op het ‘koop lokaal’ of ‘winkelieren’-gegeven dat sinds de coronacrisis – mede door de media – extra in de kijker kwam te staan”, besluit Willem.

DE CRISIS ALS INNOVATIEVE STIMULUS

De coronacrisis heeft de digitale transformatie in het bedrijf versneld. Denk aan een plenaire vergadering rond de acties en doelstellingen van 2021 die wordt gehouden in een tv-studio en live on air gaat voor alle werknemers én franchisenemers. “Ook in dit soort zaken willen we een pioniersrol opnemen”, verduidelijkt Willem.

Met de wensen van de klant in het achterhoofd heeft ixina het aangedurfd om de afgelopen periode zichzelf uit te dagen en concepten te testen. Het resultaat: ixina als koploper op het vlak van digitalisering én 3D-weergaven van klantprojecten dankzij Virtual Reality. Maar ook in zijn communicatie en ‘customer relationship management’ zet ixina volop in op digitalisering. Dat leverde een grote bijdrage (18,5%) tot de groei.

Toch kan digitalisering de ‘beleving’ van een keuken in een fysieke winkel niet vervangen.

Dankzij een digitale ontdekkingstocht heeft de gemiddelde consument vaak al een projectidee in zijn hoofd en neemt hij een finale beslissing in de winkel. Ixina wil klanten in de toekomst de mogelijkheid geven om via de website rechtstreeks afspraken te plannen met de verkopers in de toonzalen. “Wij geloven in de perfecte mix tussen on- en offline waarbij het ene het andere versterkt”, aldus Willem.

INCLUSIVITEIT IS DE NORM

Binnen het netwerk van verkopers en het hoofdkantoor werken bijna evenveel vrouwen (46%) als mannen. Toch zijn slechts 5% van de winkeliers vrouwen. “Daarom roepen we bij ixina vrouwelijke ondernemers op om zich kandidaat te stellen als franchisenemers. Voor ons is inclusiviteit meer dan quota. Het is voor ons dan ook een evidentie dat de verhouding man-vrouw op directieniveau gelijk is (50%) en verschillende nationaliteiten en achtergronden vertegenwoordigd zijn.”

DAVID MARTIN (LA PAIX), TROTSE IXINA-AMBASSADEUR

David Martin

ixina werkt graag samen met verschillende partners om te kunnen delen in het kleine (kook)geluk. Zo is David Martin, chef-kok van het Brusselse tweesterrenrestaurant La Paix, een trotse ixina-ambassadeur. Daarnaast organiseert ixina twee andere gulheidacties, een ontmoetingsdag met de vereniging ‘Make a Wish’ (‘Generous Day’) waarbij het bedoeling is om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een goed doel. Of ken je het concept van de ixi-familie al? Ixina bouwt voor het gezin in kwestie een keuken op maat en in ruil vertegenwoordigen zij trots het merk. “Met dit soort projecten proberen we ons te onderscheiden van onze concurrenten”, vertelt Willem.

ALLE NEUZEN IN EEN DUURZAME RICHTING

Graine de vie ixina

“We zijn ons ervan bewust dat keukens niet altijd op een ecologische manier kunnen geproduceerd worden. We proberen onze ecologische voetafdruk op verschillende manieren te compenseren”, legt Willem uit. Zo viert ixina dit jaar zijn tienjarige samenwerking met ‘Graine de Vie’: een non-profitorganisatie die zich inzet voor bosbeheer. Bij elke verkochte keuken worden er 18 bomen geplant. Jaarlijks draagt ixina zo bij tot het aanplanten van meer dan 300.000 bomen. Ook dragen ixina-keukens het PEFC-label dat aangeeft dat duurzaam hout gebruikt werd voor de vervaardiging. Daarnaast voldoet het papier voor de catalogi en folders aan die duurzame voorwaarden. Ixina zit niet stil en blijft zichzelf uitdagen om steeds groener te worden. “Daarom hebben we besloten dat we met de groep enkel nog willen samenwerken met producenten die aan onze duurzaamheidsvoorwaarden tegemoetkomen. De tijd dat we hierin nog compromissen sloten, is voorbij”, stelt Willem.

Ben jij geprikkeld of wil je graag meer informatie om franchisenemer te worden, klik dan hier.