Homepage / Al het nieuws / McDonald’s opent komende vijf jaar 50 nieuwe restaurants in België

Presse

McDonald’s opent komende vijf jaar 50 nieuwe restaurants in België

McDonald's Bree

De fastfoodketen McDonald’s gaat fors uitbreiden in ons land. De komende vijf jaar gaan er vijftig nieuwe restaurants openen, goed voor 2.500 nieuwe banen.

 100ste franchisevestiging in Bree

De meest milieuvriendelijke en duurzame vestiging van McDonald’s in België opende deze week in Bree. “Dit is een toonbeeld van onze bedrijfscultuur anno 2021”, zegt franchisenemer Frederic Tavernier.

Voor de officiële opening van de 100ste vestiging zakten de Belgische franchisenemers van McDonald’s woensdagmiddag af naar Bree: ook zij kwamen zich vergapen aan de nieuwste modelvestiging. “Deze McDonald’s ademt echt de sfeer van een restaurant uit”, zegt Tavernier. “Binnen is er plaats voor 138 mensen en op het terras kunnen 76 klanten terecht. De mensen geven hun bestelling door aan een van de vier dubbelzijdige bestelkiosken en worden aan tafel bediend. De inrichting is warm en knus. Kind- en gezinsvriendelijk ook, met meteen een primeur: Play The Future. Dat is een heus kinderparadijs met onder meer een schuifbaan over twee verdiepingen en tal van speelmogelijkheden. Maar ook voor de volwassenen voorzagen we enkele snufjes: zo hebben alle tafels ingebouwde draadloze oplaadpunten voor hun mobieltjes. Voor de mensen die weinig tijd hebben, voorzagen we een dubbele drive-in die helemaal geautomatiseerd is. En uiteraard is er ook een take-out.”

duurzame onderneming

“We zijn er echter ook heel trots op dat dit een zeer duurzame onderneming is”, vervolgt Tavernier. “De vier oplaadpalen voor elektrische auto’s is een vanzelfsprekendheid. Het hele dak ligt vol zonnepanelen en we doen aan waterrecuperatie: waterloze urinoirs zorgen bovendien voor een besparing van vier liter water spoelbeurt. Onze frituurolie wordt gerecycleerd tot biodiesel en alle plastic en PET-flessen worden omgevormd tot nieuwe plasticgranulaten. Het hele afvalverwerkingsproces werd grondig onder de loep genomen en bijgestuurd. Dat gebeurt niet alleen in de keuken, maar we maken de klanten het ook heel gemakkelijk om moeiteloos en accuraat hun afval te sorteren. Twee tot die keer per week komt de Green Truck van McDonald’s langs om te helpen recycleren. Samen met de stad pakken we zwerfvuil aan: in de buurt van het restaurant ruimen we zelf op en waar nodig komen extra vuilnisbakken.”

McDonald’s België heeft grote ambities

Na de opening van de 100ste McDonald’s in België stopt het niet. Het franchisenetwerk McDonald’s België heeft grote ambities, vertelt de nieuwe topman Stijn Heytens. Het versnelt het aantal nieuwe openingen naar 10 per jaar de komende 5 jaar, en wil 50 nieuwe franchiserestaurants openen. Het gaat om een investering van 192 miljoen euro, goed voor 2.500 nieuwe banen.

Volgend jaar openen reeds de eerste 10 nieuwe restaurants, goed voor een investering van 50 miljoen euro.

De sprint is opvallend. De eerste McDonald’s in ons land opende in 1978 de deuren, aan het Beursplein in Brussel. In 43 jaar tijd groeide het Belgische franchisenetwerk  McDonald’s tot 100 restaurants. Dit jaar zullen zeven nieuwe restaurants de deuren hebben geopend. Nu wil de keten in vijf jaar tijd er nog eens 50 extra openen. “Zeer, zeer grote ambities”, erkent de nieuwe managing director Stijn Heytens, sinds zeven maanden aan het hoofd van de Belgische afdeling.

Vertrouwen

De resultaten van de recente openingen gaven de keten voldoende vertrouwen voor de extra restaurants, verzekert Heytens. Een studie toonde aan dat er ook geografisch nog veel opportuniteiten zijn. De nieuwe McDonald’s zullen representatief over het land geopend worden.

De versnelling komt er op een moment dat het steeds drukker wordt op de fastfoodfmarkt. Dat schrikt McDonald’s niet af. “Er is nog voldoende opportuniteit. Het is meer dan ooit het moment om onze ambities waar te maken”, aldus Heytens. Hij verwijst naar de stijgende vraag van klanten naar gebruiksgemak. Ook het concept van tafelbediening dat McDonald’s heeft ingevoerd, zorgt dat de keten een nieuw soort klanten kan bereiken.

De coronacrisis zorgde ervoor dat 2020 en 2021 “geen evidente jaren” waren, erkent de nieuwe topman. Sommige restaurants presteerden vrij goed, terwijl andere vestigingen veel impact van de crisis kenden.