Homepage / Al het nieuws / Mestdagh-franchisewinkels openen onder vlag “Intermarché by Mestdagh”

Presse

Mestdagh-franchisewinkels openen onder vlag “Intermarché by Mestdagh”

Intermarché by Mestdagh

Het is een operatie van zeldzame omvang en complexiteit die de teams van Intermarché en Mestdagh hebben ondernomen: tussen 31 december en 4 januari zal het hele netwerk van Mestdagh-franchisewinkels zijn omgeschakeld van de Carrefour-marktaanbieding naar die van “Intermarché by Mestdagh”.

Tot 31 december opereerde Mestdagh onder de vlag van Carrefour. Na de vorig jaar aangekondigde verkoop van de onderneming aan de Groupement des Mousquetaires, een operatie die inmiddels door de Belgische mededingingsautoriteit is gevalideerd, zal de naamsverandering per 1 januari 2023 nodig zijn. Mestdagh en Intermarché zijn de afgelopen maanden en dit weekend druk bezig geweest. De overgang, zorgvuldig voorbereid, en in een begrijpelijke “radiostilte” ten opzichte van de pers, voltrekt zich op verschillende punten. Op juridisch vlak bevestigt de Groep vandaag dat de master franchiseovereenkomst tussen de groep Mestdagh SA en het merk Intermarché sinds 1 januari 2023 van kracht is. Met andere woorden, de onafhankelijke franchisenemers van Mestdagh zijn nu leden van Intermarché. Tweede beweging: de overname van het bedrijf Mestdagh door de Groupement des Mousquetaires is effectief sinds 3 januari 2023. En het is op woensdag 4 januari, na een paar dagen gebruikt om de implementatie te verzekeren, dat alle verkooppunten van Mestdagh onder de naam “Intermarché by Mestdagh” zullen vallen.

Plan wordt op 9 januari aan sociale partners voorgelegd

Zoals reeds aangekondigd, is Guillaume Beuscart benoemd tot algemeen directeur van Mestdagh SA, ter vervanging van Emmanuel Coria. De directie kondigt ook aan dat zij haar plan voor de onderneming en haar verkooppunten zal voorleggen aan de sociale partners van Mestdagh NV tijdens een buitengewone vergadering van de ondernemingsraad op 9 januari. “De gebundelde krachten van Intermarché en Mestdagh betekenen een historische stap voor de ontwikkeling van Intermarché in België.

Een krachttoer

Op zich is de omschakeling naar Intermarché een huzarenstukje: alle medewerkers van Mestdagh moesten worden voorbereid op de bestel- en kassasystemen van Intermarché, alle Carrefour-producten moesten worden geïnventariseerd en verzameld in elk van de betrokken verkooppunten, en de hele logistieke en IT-aanpak moest worden ontwikkeld om het Intermarché-assortiment te harmoniseren, dat wordt geleverd vanuit de logistieke basis van Intermarché in Villers-le-Bouillet of via het magazijn van Mestdagh in Gosselies. Een kolossale taak die we natuurlijk achter de schermen hadden kunnen meemaken, maar wij begrijpen dat de aard van de operatie ook veel voorzichtigheid en terughoudendheid vereiste, zolang het project niet aan de werknemers kon worden voorgelegd.

Intermarché België droomde lange tijd van 100 winkels. Het doel is bereikt: de nieuwe groep heeft nu 163 winkels (77 Intermarché, 86 Mestdagh) en meer dan 225.000 m2 winkelruimte. De gecombineerde omzet bedraagt 1,432 miljard euro en komt volgens de Groep overeen met een marktaandeel van 12,4% in Wallonië en Brussel. Met andere woorden, de Belgische markt in Wallonië erft een volledig nieuwe situatie, met een speler die van aard en status verandert. Er is al veel gezegd, en terecht, over de gebeurtenis die de komst van Albert Heijn naar Vlaanderen vertegenwoordigt. De asymmetrie tussen het noorden en het zuiden van het land wordt bevestigd door de materialisatie van deze overname. We hoefden niet lang te wachten op de Belgische detailhandel om een belangrijke gebeurtenis mee te maken.

Voor meer Informatie om franchisenemer te worden van Intermarché, klik hier.