Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Resultaten Jumbo beïnvloed door uitdagende marktomstandigheden
PresseResultaten Jumbo beïnvloed door uitdagende marktomstandigheden
Jumbo heeft in het eerste halfjaar (t/m week 28) van 2023 een concernomzet geboekt van € 5,96 miljard. Dat is een stijging van 8,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei komt voor een groot deel door onvermijdbare prijsstijgingen als gevolg van de aanhoudende inflatie. Om de nadelige effecten hiervan voor klanten enigszins te bedwingen, neemt Jumbo genoegen met een lagere marge op met name essentiële levensmiddelen en producten van het Jumbo Huismerk. Jumbo gaat ervan uit dat de piek van prijsstijgingen achter de rug is, maar houdt nog wel rekening met aanhoudende kostenstijgingen door onder meer hogere lonen en huren. De omzetgroei van Jumbo in Nederland was in de afgelopen periode iets onder het marktgemiddelde (9,4%, bron: NielsenIQ), waardoor het marktaandeel licht daalde. In België heeft Jumbo met een omzetgroei van 68% de markt wel verslagen, wat een stijging van het marktaandeel tot gevolg had.
Terug naar de basis
Juist onder deze uitdagende marktomstandigheden vindt Jumbo het belangrijk om versneld te bouwen aan haar onderscheidende vermogen en meer focus te leggen op prijs, assortiment, service en duurzaamheid. De directie en de Raad van Commissarissen, onder aanvoering van de eveneens per maart aangetreden president-commissaris Colette Cloosterman-van Eerd, hebben daarom ingezet op een aanscherping van de strategische koers. Ton van Veen: “We willen terugkeren naar de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant.”
Winkelbestand Nederland en België
Jumbo is de afgelopen maanden blijven investeren in vernieuwing en modernisering van haar supermarkten. In Nederland zijn in deze periode 22 winkels aangepast aan de nieuwste wensen en behoeften van de consument. Het Nederlandse winkelbestand is gelijk gebleven. Komende maanden worden ook zes winkels van de keten Jan Linders omgebouwd naar de Jumbo formule. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft inmiddels goedkeuring gegeven aan de overname van deze winkels door Jumbo. De uitbreiding van het Jumbo winkelbestand in België vordert gestaag. Met de opening van vier nieuwe supermarkten afgelopen halfjaar staat de teller daar inmiddels op 31. Ten minste drie nieuwe locaties staan op de planning voor dit najaar. De Jumbo winkels in België trekken steeds meer klanten, wat zich vertaalt in een omzetgroei die boven de gemiddelde marktgroei ligt en een toenemende belangstelling voor de formule bij potentiële franchisenemers. Door deze gunstige ontwikkeling heeft Jumbo alle vertrouwen in verdere groei op de Belgische markt.
Vooruitzichten
Na een uitdagende periode werkt Jumbo Food gericht aan een reeks initiatieven die zullen gaan bijdragen aan de verdere groei. Van Veen: “Ondernemerschap zit in het DNA van Jumbo. Er is ons veel aan gelegen om hier een nieuwe, eigentijdse dimensie aan te geven. Natuurlijk met behoud van onze eigen unieke kenmerken: de klantgerichtheid, de service met een glimlach, de zekerheid dat je bij Jumbo goedkoper uit bent voor je dagelijkse boodschappen en ons ruime aanbod van lekkere, gezonde en duurzame producten van hoge kwaliteit. Het is nu zaak verder te bouwen aan een gezonde toekomst en aan ons onderscheidende vermogen door te blijven focussen op prijs, assortiment, service en MVO. Dit doen we parallel aan alle marktuitdagingen die we trotseren. De tweede helft van 2023 zal ongetwijfeld uitdagend blijven, maar ik ben vol vertrouwen dat we de weg naar verdere groei weer gaan vervolgen samen met al onze medewerkers, franchiseondernemers en ketenpartners.”
Voor meer informatie om franchisenemer te worden bij Jumbo, klik hier.