Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Philippe Calliauw : een tevreden franchisenemers van Jumbo
PressePhilippe Calliauw : een tevreden franchisenemers van Jumbo

Philippe Calliauw, franchisenemer van Jumbo in Ranst: “We voelen dat Jumbo in een positieve flow zit”
“Ik ben tijdens mijn opleiding verliefd geworden op deze winkel”, zegt Philippe Calliauw over de Jumbo-supermarkt die hij uitbaat in Ranst. In november 2023 startte hij als zelfstandige franchisenemer en na een naar eigen zeggen pittig jaar kijkt hij met vertrouwen naar de toekomst.
Ooit droomde Philippe Calliauw ervan architect te worden, vandaag staat hij aan het hoofd van de winkel van Jumbo in Ranst in de provincie Antwerpen, niet zo ver van Schoten, de plek waar hij vandaan komt. Hij werkte zo’n tien jaar bij een wildhandelaar, waar hij naar eigen zeggen de smaak van de foodretail te pakken kreeg. “Ik had de intentie om die zaak over te nemen, maar het bleek toch een vrij moeilijke sector”, getuigt Philippe. “Beenhouwers zoeken ook voortdurend naar nieuwe dingen om hun klanten te bedienen. Ze doen vandaag ook veel wild, terwijl dat vroeger iets was voor een poelier. Je hebt ook de groothandels die erbij gekomen zijn. Daarom was een overname minder interessant. Ik ben op zoek gegaan naar iets anders. Ik heb wel altijd ondernemer willen zijn. Dat wist ik toen ik mijn studies architectuur stopzette. Ik werk graag hard, het zit in mijn bloed.” Hij belandde bij Jumbo, aanvankelijk in het Belgische hoofdkantoor in Antwerpen, van waaruit hij toekomstige franchisenemers begeleidde bij het opstarten van hun winkel. “Ik doorliep alle stappen mee met hen, wat er mee voor zorgde dat ik heel goed voorbereid was toen ik in november 2023 de winkel in Ranst overnam”, vervolgt hij. “Ik heb ook een opleiding gekregen van Jumbo. Ik ben toen verliefd geworden op deze winkel. Hij is heel mooi opgebouwd. Het versplein spreekt enorm aan, dat vind je niet overal.”
Philippe Calliauw kon terugvallen op een team dat er al langer werkte. Toch had hij de voorbije maanden zijn handen vol. “Wat ik het voorbije jaar vooral geleerd heb, is dat je je goed moet kunnen aanpassen. Je leert wel veel tijdens een opleiding, maar in de praktijk kom je dingen tegen die je nog nooit ergens anders bent tegengekomen”, vertelt hij. “Het is wat mijn job tegelijk leuk en uitdagend maakt: het is elke dag iets anders. Je zit elke dag op dezelfde locatie, wat bij sommige jobs wel een beetje een sleur wordt, maar daar heb ik hier geen last van. Het is elke keer weer aanpassen, bijsturen, innoveren, kijken hoe je nieuwe klanten naar je winkel kan krijgen en bestaande klanten tevreden kan houden. Het is een pittig jaar geweest. Jumbo werkt zeer hard aan de toekomst. Daar moeten bepaalde stappen voor genomen worden. Die maken het op dit moment af en toe uitdagender voor ons als franchisenemer, maar dat gaat in de toekomst zijn vruchten afwerpen, zodat we een nog betere winkel kunnen neerzetten. We hebben het én-én-én-verhaal: service, lage prijzen en een breed assortiment. We proberen alle voordelen te bundelen en dat werkt. Je merkt dat het franchisenetwerk Jumbo België in een positieve flow zit, dat merken we ook hier. Vroeger moest ik mensen uitleggen wie Jumbo was, dat we geen Makro waren en ook geen discounter. Nu is dat veel minder het geval. Ik verwacht voor 2025 dat die evolutie zich gaat doorzetten. Er gaan nog meer winkels openen, waardoor nog meer mensen zullen weten wie we zijn. Daar profiteer ik ook mee van.”
De grootste uitdaging voor de sector, maar ook voor zichzelf, is volgens Philippe Calliauw personeel vinden. Hij werkt met een ploeg van zo’n 37 mensen. Het aantal schommelt, naargelang de periode. “Goed personeel vinden is niet makkelijk. De jongere generatie kijkt iets anders naar werken. Leven om te werken, dat bestaat niet echt meer. Als je vroeger stopte met school, begon je je onderaan op te werken door hard te werken, nu zijn jonge werknemers veeleisender. Wij moeten ons aanpassen aan de nieuwe generatie. Wij kunnen hen niet veranderen. Momenteel zitten we met de twee generaties en dat is soms wat moeilijk, maar dat houdt ons ook scherp, net als het feit dat we hier veel concurrentie hebben. Sommigen klagen dat er te veel supermarkten zijn, maar ik vind dat niet. Het maakt het moeilijker voor ondernemers, maar het is een voordeel voor klanten. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat de mensen bij ons komen en ook blijven”, besluit Philippe.
Bron: Gondola