Homepage / Al het nieuws / Press Shop & More heruitgevonden om met de tijd mee te gaan
PressePress Shop & More heruitgevonden om met de tijd mee te gaan
Al meer dan een eeuw weet het merk Press Shop een trouw en divers cliënteel aan te trekken. Sommigen komen om een boek door te bladeren of schrijfwaren te kopen, anderen wagen hun kans met een loterijbiljet of vertrekken met een pakje tabak. Maar de laatste jaren heeft het “& More”-gedeelte zijn horizon aanzienlijk verbreed. Geconfronteerd met veranderende consumptiegewoonten heeft het merk gekozen voor een echte diversificatie, waarbij het zijn aanbod herdenkt om beter in te spelen op de nieuwe behoeften van klanten. Een transformatie die perfect past binnen de trend van buurtwinkels, waar gebruiksgemak en gezelligheid het verschil maken.
“Het netwerk Press Shop & More telt vandaag 180 verkooppunten in België, waarvan 130 door zelfstandigen worden uitgebaat. Daarmee zijn we de grootste boekhandelsketen van het land,” vertelt Michael Rocca, Recruitment Manager van het netwerk.
Het bedrijf stelt zo’n zestigtal mensen tewerk op het hoofdkantoor en realiseerde in 2024 een jaaromzet van 175 miljoen euro, die in 2025 naar verwachting met 25% zal stijgen. Toch hebben recente economische uitdagingen het netwerk ertoe aangezet zich te herstructureren — om sterker terug te komen. “We hebben een twintigtal niet-rendabele winkels gesloten en openen nieuwe op de plaats van voormalige boekhandels,” legt Rocca optimistisch uit. Tijd dus voor een korte terugblik.
Een eeuwoud merk op zoek naar vernieuwing
Meer dan 100 jaar geleden opgericht, kende Press Shop een bewogen geschiedenis. Na de overname van de Lagardère-groep door Bpost (Ubiway Retail) kwam het merk in 2022 in handen van de Golden Palace Group.
Deze overname ging gepaard met een naamsverandering en een nieuwe directie die resoluut koos voor diversificatie.
“Press Shop & More sluit beter aan bij de behoeften van de lokale klanten,” zegt Michael Rocca.
Naast de traditionele producten zoals boeken, schrijfwaren, tabak en loterij, zijn er nu ook cadeaus, snoep, dranken, multimedia en telefonie, evenals de onmisbare postpunten.
“De Press Shop & More-winkels bevinden zich in steden, shoppingcentra en ziekenhuizen, terwijl het merk Relay is voorbehouden aan locaties in stations, metro’s en luchthavens,” verduidelijkt Rocca.
Nieuwe winkelconcepten op koers

In 2024 leidde de diversificatiestrategie tot de lancering van twee nieuwe merken:
- Vape Shop & More, gespecialiseerd in e-sigaretten en rookwaren.
- Sweet Shop & More, gericht op zoetigheden zoals snoep, wafels, granita’s en smoothies.
“Deze nieuwe conceptstores worden voorlopig intern uitgebaat, tot hun rendabiliteit bewezen is,” aldus Rocca.
Onlangs kondigde het merk ook de overname aan van drie voormalige Club-winkels in de shoppingcentra Dockx, Rive Gauche en op het Flageyplein.
Voor 2026 plant het merk nieuwe winkels aan tankstations en de opening van een convenience store op de luchthaven van Charleroi.
Samenwerking als fundament van het netwerk

Het niveau van autonomie en initiatief kan sterk verschillen tussen franchiseformules. Bij Press Shop & More staat ondernemingsvrijheid centraal.
“De zelfstandige uitbaters beheren hun winkel alsof het hun eigen zaak is,” zegt Rocca.
Ze werven hun personeel aan en staan volledig in voor de operationele, commerciële en financiële leiding.
Commerciële initiatieven worden aangemoedigd, zolang ze passen binnen de merkrichtlijnen.
Daarnaast genieten de ondernemers ondersteuning vanuit het hoofdkantoor, onder meer bij commerciële acties, assortimentsvoorstellen, winkelrenovaties en opleidingen in winkelbeheer.
“Het is een echte samenwerkingsrelatie,” benadrukt Rocca.
Aantrekkelijke financiële voordelen
Een uniek kenmerk van de Press Shop & More-franchise is dat er geen investering vereist is van de ondernemer in het verkooppunt of de voorraad.
“We vragen enkel een voorafgaande bankwaarborg,” legt Rocca uit.
De vergoeding gebeurt via een commissiesysteem dat varieert naargelang de verkochte producten.
Daarnaast kunnen zelfstandigen rekenen op wedstrijden van leveranciers om hun inkomsten te verhogen.
“Ons systeem vraagt weinig financiële betrokkenheid van de zelfstandige uitbater, waardoor die niet langdurig gebonden is aan het merk. Het ondernemersrisico is dus zeer beperkt,” vat Rocca samen.
Menselijke begeleiding op elk niveau
De ondernemers staan er nooit alleen voor. Ze kunnen rekenen op professionele begeleiding van het merk, te beginnen met een basisopleiding van 10 dagen door interne coaches.
“Het doel is om snel een operationeel beheer van het verkooppunt te verzekeren — bestellingen, retouren, kassabeheer enzovoort,” legt Rocca uit.
Daarnaast worden specifieke opleidingen aangeboden door partners, bijvoorbeeld voor de Nationale Loterij of postpunten.
Elk verkooppunt krijgt ook continue ondersteuning van een lokale verantwoordelijke, die toeziet op de commerciële uitvoering.
Indien er problemen opduiken, neemt de financiële dienst contact op om bij te sturen. Bovendien vindt er om de twee jaar een interne audit plaats om de operationele en financiële werking te controleren.
Op marketingvlak is er voortdurende hulp bij het onderhandelen en uitvoeren van maandelijkse promotieacties om de verkoop te stimuleren.
Technologie in dienst van klantbehoud

In dit digitale tijdperk spelen informaticasystemen een sleutelrol in het dagelijkse beheer van de winkels.
Volgens Rocca werkt Press Shop & More momenteel aan een applicatie gekoppeld aan klantenkaarten, om de klanten beter te leren kennen.
“Dit zal ons in staat stellen een doeltreffende digitale marketingstrategie te ontwikkelen die de klantenervaring en -loyaliteit versterkt.”
Daarnaast werkt het merk aan een nieuw ERP-systeem om de flexibiliteit en het gebruiksgemak in de winkels te verbeteren.
Groeiambities richting 2026
De commerciële en strategische ambities van Press Shop & More zijn verre van afgerond.
“We blijven boekhandels overnemen wanneer zich opportuniteiten voordoen. In dat geval renoveren we de winkels om ze aan te passen aan het nieuwste concept, of we investeren in een grotere verkoopruimte om het productaanbod te verbreden,” zegt Rocca.
Om zich te onderscheiden van de toenemende concurrentie en de moeilijke economische context te trotseren, werkt de keten intensief aan haar convenience store-concept en verkooppunten aan tankstations.
“Het beroep van zelfstandige boekhandelaar vraagt een aanzienlijke persoonlijke inzet en sterke vaardigheden op het vlak van personeels-, administratief en commercieel beheer. Het is dan ook niet altijd eenvoudig om de juiste kandidaten te vinden.
Zijn advies aan toekomstige ondernemers:
“Ons alternatieve handelssysteem beperkt de risico’s voor zelfstandigen tot een minimum — op voorwaarde dat ze er de nodige tijd en energie in investeren, en zich omringen met bekwame en betrouwbare mensen om de winkel te laten draaien.”
