Homepage / Al het nieuws / Albert Heijn vergroot marktaandeel in Vlaanderen en Nederland

Presse

Albert Heijn vergroot marktaandeel in Vlaanderen en Nederland

Albert Heijn

Het franchisenetwerk Albert Heijn blijft het goed doen. Voor het zesde jaar op rij zet de Nederlandse retailer groeicijfers neer. Ook het marktaandeel in Nederland en Vlaanderen is toegenomen.

Albert Heijn neemt verder afstand van de concurrentie. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg van 36,8% in 2023 naar 37,7% in 2024, geven cijfers van NielsenIQ aan. Ook in Vlaanderen doet het franchisenetwerk Albert Heijn het goed, met een groei in marktaandeel. Cijfers maakt Albert Heijn daarover niet bekend. De groei werd volgens de retailer gedreven door zowel een toename van het aantal klanten als een grotere loyaliteit onder bestaande klanten, trends die vooral in december duidelijk te zien waren. “De impact van het besluit om al per 1 januari 2024 te stoppen met de verkoop van tabaksproducten werd ruimschoots overtroffen door de positieve effecten van de samenwerking met Albert Heijn Jan Linders en met name de aanzienlijke groei in de verkoop van gezonde en duurzame producten”, zegt Albert Heijn in een persbericht. De verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8 procentpunt naar 48,8%. Door de scherpere criteria voor de score zijn er minder producten die A of B halen. Binnen de categorie groente en fruit steeg de omzet biologisch in 2024 met 16%. Klanten kozen afgelopen jaar vaker voor het Albert Heijn eigen merk, dat nu goed is voor bijna 55% van de omzet. De supermarkt opende in 2024 dertien nieuwe winkels in Nederland en vijf in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels, inclusief 185 AH to go’s.

Albert Heijn Contact