Posted by : Carine Janssens
Homepage / Al het nieuws / Antwerpse buurtwinkel Atelier N°11 gaat voor franchising
PresseAntwerpse buurtwinkel Atelier N°11 gaat voor franchising
Op de hoek van de Fruithoflaan en de Sint-Theresiastraat in Berchem is al 70 jaar een buurtwinkel te vinden. Zeven jaar geleden stapte handelsingenieur Karel Lambrecht (31) mee in de buurtwinkel van zijn ouders Wim en Annick. Hij vormde de zaak om tot Atelier N°11, een sfeervolle delicatessenzaak met unieke, kwaliteitsvolle, ambachtelijke voedingswaren én een koffiebar. Nu het concept zijn succes heeft bewezen – de omzet van Atelier N°11 is meer dan verdubbeld op vijf jaar tijd – wil zoon Lambrecht zijn ‘beste buurtwinkel’ via franchising naar de rest van Vlaanderen brengen. De komende vijf jaar moeten er tien nieuwe zaken openen, startend in de provincie Antwerpen. “Atelier N°11 brengt de beste slager, bakker, traiteur, kaaswinkel, groenteboer én koffiebar samen in één pand,” zegt Karel Lambrecht. “Terwijl er de afgelopen jaren heel wat bakkers, slagers en delicatessenzaken uit het straatbeeld verdwenen, willen wij dé gezellige buurtwinkel met ruimte voor ontmoetingen, terugbrengen.” Om zijn ambities waar te maken, gaat de ondernemer op zoek naar franchisenemers.
De gezellige delicatessenzaak annex koffiebar Atelier N°11 is een gevestigde waarde in Antwerpen-Berchem. Elke dag zakken honderden klanten af naar de familiezaak voor het uitgebreide assortiment aan traiteur- en charcuterieproducten, bakkerij en patisserie, groenten en fruit, kaas en wijn, koffie en thee én zoete en zoute delicatessen. Wie honger of dorst heeft, kan zich voor koffie, ontbijt, lunch, dessert of apero installeren in de bijhorende bar. “Klanten blijven terugkomen omdat ze bij ons altijd producten van topkwaliteit vinden en met de glimlach bediend worden. We hebben ook enkel unieke producten; zijn ze elders te vinden, dan halen we ze uit ons assortiment,” verklaart Lambrecht het succes. “De groenten en het fruit in onze winkel smaken intenser dan die uit de supermarkt, omdat we enkel samenwerken met toptelers. Ons brood en gebak wordt verzorgd door Manus, één van de beste bakkers van Antwerpen. En kom je hier ontbijten, dan mag je uit de charcuterietoog kiezen uit een ruim aanbod ambachtelijk beleg. Een sneetje Comté? Een bepaald type salami? We snijden het vers voor je af. Dat verschil proef je.”
Unieke winkelervaring, weg van het klassieke supermarktgevoel
Exact 70 jaar geleden opende op de Fruithoflaan 11 een voedingswinkel onder de naam Fruithof. In 1990 namen ingeweken West-Vlamingen Wim Lambrecht en Annick De Poortere deze winkel over. Ze baatten er 27 jaar lang de buurtsupermarkt uit, waarvan 14 jaar onder de vlag van Louis Delhaize. Toen zoon Karel in 2017 mee in de zaak stapte, gooide die het roer om naar een volledig nieuw winkelconcept, gefocust op lokale ambachtelijke topproducten én sociaal contact. Het kreeg de naam Atelier N°11, waarbij Atelier verwijst naar een ruimte waarin je producten van de beste kwaliteit én mensen samenbrengt, en 11 naar het huisnummer.
Inspiratie hiervoor deed Lambrecht op tijdens zijn studies handelsingenieur, terwijl hij zich voor zijn thesis verdiepte in de ‘channel blurring’ trend, waarbij de grenzen tussen retail, horeca en cultuur vervagen. “Door een koffiebar met – hoe kan het ook anders – de betere koffie toe te voegen aan het winkelconcept, ontstond een gezellige ontmoetingsplaats waar jong en oud, flexwerkers, gezinnen… kunnen ontbijten, lunchen of ter plaatse kunnen genieten van onze topproducten. Zo kunnen we meerdere klantbehoeften tegelijkertijd vervullen en hebben bezoekers een unieke winkelervaring, weg van het klassieke supermarktgevoel.” Daarnaast organiseert Atelier N°11 geregeld proeverijen, workshops en culturele avonden.
“De huiselijke, gezellige en kwaliteitsvolle buurtwinkel terugbrengen in Vlaanderen”
Lambrecht focust met zijn winkelconcept op kwaliteit en beleving in plaats van prijssetting. Klanten zijn namelijk bereid ietsje extra te betalen voor de allerbeste kwaliteit. Het is een strategie die duidelijk zijn vruchten afwerpt, want de afgelopen vijf jaar steeg de omzet van Atelier N°11 met 120% naar 1,325 miljoen euro in 2023. De omzetverwachting voor 2024 bedraagt 1,5 miljoen euro (+12,5%). Een equivalent van zeven voltijdse werkkrachten is dagelijks aan de slag in de winkel.
In de afgelopen jaren zijn heel wat bakkers, slagers, groenten- en fruitwinkels en delicatessenzaken uit het straatbeeld verdwenen. De lange werkdagen schrikken jongere generaties vaak af, en bovendien kan het leven als ondernemer behoorlijk eenzaam zijn. Door een franchisenetwerk van Atelier N°11-zaken op te bouwen, wil ik de huiselijke, gezellige en kwaliteitsvolle buurtwinkels terugbrengen in Vlaanderen,” zegt Lambrecht.
De ambitie is groot. De komende vijf jaar moeten er tien nieuwe zaken openen, startend in de provincie Antwerpen om van daaruit de rest van Vlaanderen te veroveren.