Homepage / Al het nieuws / Bij Intermarché zijn de aangesloten partners veel meer dan alleen bedrijfsleiders!

Presse

Bij Intermarché zijn de aangesloten partners veel meer dan alleen bedrijfsleiders!

Intermarché

Intermarché maakt deel uit van de groep “Les Mousquetaires”, die actief is in 4 landen en 7 merken verenigt in de sectoren voeding, woninginrichting en mobiliteit. In België vertegenwoordigt Intermarché bijna 80 verkooppunten en laat het sinds 4 jaar de beste omzetgroei op de levensmiddelenmarkt zien. Franchising onderscheidt zich door een werkwijze waarbij de partners actief deelnemen aan het beheer van hun groep. Een element dat Antoine Vilela aantrok, die in november 2021 directeur werd van de Intermarché in Court-Saint-Etienne.

Heroriëntatie op 50 jaar

Antoine Vilela werkt al meer dan 30 jaar in de sector industriële kapitaalgoederen. Hij bekleedde verschillende functies in verband met marketing en verkoop en werd vervolgens commercieel en filiaalmanager. “Ik heb altijd voor grote internationale groepen gewerkt en op 50-jarige leeftijd paste ik niet echt in de manier waarop zij werkten,” legt hij uit. “Ik was ook erg afwezig, ik reisde veel en het paste niet meer bij me.

Antoine Vilela begon toen andere professionele wegen te verkennen die hem in staat zouden stellen zijn eigen baas te zijn. In het bijzonder overwoog hij een servicebedrijf te kopen dat actief was in de sector: “De stappen gingen ver, maar uiteindelijk was het geen goede gelegenheid, vooral omdat Covid vlak daarna binnenkwam. Tegelijkertijd was de vijftigjarige ook in gesprek met Intermarché en de gezondheidscrisis moedigde hem aan om in deze sector te stappen, die hem aantrok en weinig last had van Covid.

Een goed gedefinieerd opleidingstraject

Omdat hij nog geen partner was van de groep, heeft Antoine Vilela eerst een selectiebureau doorlopen alvorens een opleiding van 6 maanden binnen de groep te volgen. “Intermarché heeft een opleidingsstructuur in Louvain-la-Neuve waarvan de middelen en de motivatie van het team voortdurend toenemen, want de start is essentieel wanneer je franchisenemer wordt. De opleiding is goed opgezet, met een goede methodologie die gebaseerd is op het plaatsen van de cursist in een situatie met leden in verschillende verkooppunten. Je komt direct tot de kern van de zaak en dit heeft me zeer rijke uitwisselingen opgeleverd”.

Aan het einde van zijn opleiding in mei 2021 wilde Antoine Vilela een winkel overnemen en hij had een heel specifiek idee: “Ik had altijd Court-Saint-Etienne in gedachten omdat het mijn omgeving is, het is waar ik wilde deelnemen aan het lokale en sociale leven. Ik kwam dus in contact met de partner die de winkel beheerde en na enkele maanden van onderhandelingen en verschillende stappen nam ik in november 2021 de teugels van deze Intermarché over.”

Het gevoel erbij te horen

Intermarché

Enkele maanden later slaagde Antoine Vilela erin de doelstellingen van zijn financieel plan te handhaven, ondanks een situatie die nu wordt gekenmerkt door stijgende energieprijzen en inflatie. Voor zijn nieuwe baan moet hij zeven dagen per week werken, maar Antoine Vilela heeft geen spijt: “Dit is echt wat ik zocht. Ik hou van het bijzondere karakter van Intermarché, dat mij de mogelijkheid biedt om aan het hoofd van een verkooppunt te staan en tegelijkertijd actief deel te nemen aan stroomopwaartse beslissingen. Het principe van derdenwerk houdt in dat wij twee dagen per week besteden aan het runnen van de groep. Momenteel ben ik bijvoorbeeld betrokken bij de inkoop/verkoop voor de DPH-sector (drogisterij, parfumerie en hygiëne). Ik coördineer en begeleid naast de vaste medewerkers van Intermarché België en vertegenwoordig de andere leden.

Volgens Antoine Vilela is de betrokkenheid van de leden het sterke punt van het franchiseconcept: “Het motto van de musketiers ‘één voor allen, allen voor één’, is echt van toepassing bij Intermarché omdat we allemaal van elkaar afhankelijk zijn. Wij werken samen en communiceren veel met elkaar dankzij de door de groep ter beschikking gestelde instrumenten, en dit geeft een echt gevoel van verbondenheid met een gemeenschappelijk doel. Als ik advies nodig heb, heb ik keuze te over! Kortom, er heerst een broederschap en solidariteit die je niet aantreft in franchises met een verticale organisatie of commerciële ketens waarin de leden slechts een naam delen.

“Het motto van de musketiers “één voor allen, allen voor één” is echt van toepassing bij Intermarché omdat we allemaal van elkaar afhankelijk zijn.

Voor meer informatie om franchisenemer of partner van intermarché te worden, klik hier

Top 3 des derniers articles