Homepage / Al het nieuws / Het franchise concept Palais des Thés “serveert” thee met passie

Presse

Het franchise concept Palais des Thés “serveert” thee met passie

 

Het franchiseconcept Palais des Thés werd eind jaren 80 opgericht en is in de eerste plaats het werk van echte theeliefhebbers. Verenigd rond deze gemeenschappelijke passie, hebben zij hun wens om authentieke producten van uitzonderlijke kwaliteit te delen, met name door zich te richten op de verkoop in bulk en de ontdekking van wereldculturen. Onder impuls van François-Xavier Delmas is het bedrijf uitgegroeid tot een referentie in Frankrijk en heeft het nu meer dan 65 winkels over de hele wereld. In België berust het succes op de visionaire drive van drie partners: Vincent Bouchendhomme, Thierry Fauvarque en Agnès Gatt. In het begin van de jaren 2000 gokte dit trio van complementaire ondernemers op de opening van hun eerste winkel in hartje Brussel. Het was een winnende weddenschap! In 20 jaar tijd hebben zij tien franchiseverkooppunten van het merk gelanceerd (op exclusieve basis), stellen zij een vijftigtal mensen te werk en hebben zij een jaaromzet van vier miljoen euro…

Liefde op het eerste gezicht in Lille

Terug in 2000. Agnès, de initiatiefneemster van het project, kwam de winkel Palais des Thés in Lille bijna bij toeval tegen. De sfeer, de grote verscheidenheid aan aangeboden thee, het DNA van het merk, alles sprak me aan”, herinnert deze geboren Lotharingse, opgeleid in marketing en internationale handel, zich. “Na een loopbaanonderbreking van drie jaar, wilde ik een project om in te investeren. Palais des Thés was een speling van het lot, want thee heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven, onder meer dankzij mijn grootmoeder van moederskant, met wie ik van kindsbeen af een echt theeritueel deelde. Enthousiast geworden, nam zij onmiddellijk contact op met het bedrijf, solliciteerde en ontmoette al snel de managers, waaronder de oprichter François-Xavier. “We konden het snel met elkaar vinden, omdat we dezelfde passie deelden. Met hun steun kon ik een opleiding volgen aan de Theeschool en vervolgens de eerste winkel in Brussel openen. Een kapitaal met veel potentieel, maar ook een persoonlijke keuze die ik met mijn partners deel,” vervolgt ze. 

De kracht van thee

Dankzij de flair van de drie partners heeft België Palais des Thés ontdekt. Een concept dat de ambitie heeft om bij te dragen tot het toegankelijk maken van de drank voor zoveel mogelijk mensen. En het werkt, want de wereldwijde consumptie is de afgelopen 20 jaar met meer dan 60% gestegen. “Het concept is in de loop der jaren geëvolueerd, maar het bedrijf blijft trouw aan zijn waarden: expertise en kennis van de markt, een uitgebreid en evolutief assortiment theeën en infusies, een onberispelijke service voor een unieke klantenervaring (onthaal, geurtesters, enz.) en altijd openheid naar de wereld, met name via onze lokale producenten. Het zijn echte partners, met wie wij een respectvolle en duurzame relatie opbouwen,” legt zij uit. Een ethisch engagement, dat ook tot uiting komt in de milieuverantwoordelijkheid van het merk. “Thee is synoniem met welzijn, het onze en dat van de planeet! Daarom hebben wij het label Safetea ontwikkeld en werken wij momenteel aan een groot project: 100% biologische thee tegen 2026.

Altijd op de bal

Zelfs indien het trio “zijn” markt zelfstandig beheert, blijft de franchisegever een trouwe steun, onder meer op het gebied van marketing en thee-expertise. Twee door Agnès gewaardeerde pijlers. “We hebben voortdurend contact, of het nu is om door de gezondheidscrisis te komen of om een winkelproject te bespreken. We bespreken alles (locatie, plannen, lay-out, planning, enz.), altijd met vriendelijkheid en vertrouwen. Een voorbeeld? Ze waren niet zo enthousiast over Louvain-la-Neuve, maar ze zijn ons gevolgd… en het is een groot succes,” lacht ze, blij met de vooruitgang die in 20 jaar is geboekt. Het is duidelijk dat de toekomst van de theemarkt er vrij goed uitziet… Palais des Thés is van plan om tegen 2026 meer dan 50 nieuwe vestigingen te openen. Een eetlust die wordt gedeeld door Agnès, die altijd op zoek is en duidelijke ideeën heeft! “We hebben net een winkel geopend in het centrum van Charleroi, plus die in Waterloo en Nijvel, die in het midden van het jaar werden gelanceerd. We houden de zaken dus goed in de gaten, want het is een kwestie van commerciële opportuniteit, het juiste pand op het juiste moment en tegen de juiste prijs! Het is theetijd….

“Bij Palais des Thés zijn we bovenal gepassioneerd door thee. Een authenticiteit die dagelijks wordt gecultiveerd!”

 

Top 3 des derniers articles