Homepage / Al het nieuws / Kiabi wil dit jaar acht winkels in ons land openen

Presse

Kiabi wil dit jaar acht winkels in ons land openen

Kiabi

Nog meer winkels openen. De omzet van tweedehandskleding verdubbelen. En een ruimer aanbod circulaire diensten uitwerken. Dat zijn de ambitieuze plannen van Kiabi België voor 2024. De Franse modeketen, die hier in 2016 zijn eerste winkel met budgetvriendelijke gezinsmode opende, ziet ons land ook als ideale testmarkt voor nieuwe duurzaamheidsinitiatieven. “Belgen zijn een kritisch en veeleisend publiek. Geen betere doelgroep denkbaar om als ‘volumeverkoper’ onze duurzame bedrijfsstrategie aan te scherpen”, aldus Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België.

Ambitie 2024 

Kiabi is vandaag sterk ingeburgerd in Brussel en Wallonië. Het merk zet zijn succesverhaal er graag verder met acht nieuwe verkooppunten voor 2024. Na de recente opening van Kiabi Châtelineau (Henegouwen) volgt eind april al een nieuw winkelpunt in Hannuit (Luik). Meteen ook de eerste franchisewinkel van Kiabi in België.

Mélanie Meurisse, verantwoordelijke ontwikkeling & werk bij Kiabi België“We willen ons franchisemodel uitrollen. We hopen ook heel wat ondernemende personen te overtuigen om als franchisenemer van start te gaan. In die zin werken we met een interessant model. Gedurende het hele traject kan de franchisenemer op een uitgebreide ondersteuning rekenen voor de exploitatie van zijn winkel.

Focus op circulariteit

De ambitie van Kiabi is duidelijk: het favoriete omnichannel-modemerk voor gezinnen worden. Daarbij hecht Kiabi veel belang aan een duurzame aanpak.

“We bieden gezinsmode aan tegen lage prijzen, maar niet tegen alle prijzen”, verduidelijkt Doriane Magnus, marketingverantwoordelijke bij Kiabi België. “Onze maatschappelijke en ecologische engagementen reiken ver. Concreet streven we naar meer duurzame mode, meer inclusieve mode en meer solidariteit. Zo willen we bijvoorbeeld tegen 2025 dat alle producten in de Kiabi-collecties duurzamere materialen bevatten. Ook willen we minstens 2.000 ton kleding en schoenen inzamelen énde opening ondersteunen van een 100-tal solidariteitswinkels wereldwijd.”

Binnen de duurzaamheidsstrategie van Kiabi past ook de geplande omzetverdubbeling voor tweedehandskledij in België dit jaar.

“Bijna alle Kiabi-winkels hebben vandaag een ‘Second Hand’-corner. Binnenkort zal je ook online tweedehandskledij kunnen kopen. We hebben ook in één van onze winkels intussen een eerste atelier geopend om je kleding te personaliseren, denk aan borduren, bedrukken, patchwork… Ook deze persoonlijke service willen we online beschikbaar maken. En verder werken we aan een systeem om kledingreparaties in de winkel te doen. Heel wat circulaire plannen dus!” – 

Recordomzet voor Kiabi in 2023

Dat Kiabi – binnen een vrij sombere situatie voor de mode-industrie – zijn economisch model gevonden heeft, mag blijken uit de succescijfers voor de Belgische markt. Met een recordomzet omnichannel voor 2023 (winkels en online) verstevigt Kiabi zijn positie, met een indrukwekkende groei van ruim 20% voor de online verkoop.

Kiabi

Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België: “In heel wat opzichten was 2023 een absoluut recordjaar voor Kiabi in België, daar zijn we trots op. We zijn erin geslaagd om een budgetvriendelijk en betrouwbaar merk uit te bouwen, om steeds meer te doen voor families. En nog stoppen onze ambities niet: we hebben mooie plannen om ons merk nog een niveau hoger te tillen. Op een duurzame manier uiteraard, we willen groeien met respect voor mens en milieu. Dat is niet altijd een gemakkelijke oefening als ‘volumeverkoper’, maar ik durf toch te stellen dat we goed bezig zijn. En het is fijn om als Kiabi België ‘proefkonijn’ te zijn voor meer circulariteit binnen de hele groep. Ik kijk ernaar uit om de toekomst van Kiabi mee vorm te geven.”

In 2023 werd Kiabi België ook, voor het derde jaar op rij, uitgeroepen tot ‘Great Place to Work’ om zijn continue inspanningen op de werkvloer voor tevreden én betrokken collega’s. Ook kaapte Kiabi de titel ‘Beste Winkelketen van België 2023-2024’ in de categorie ‘Baby & Kind’, en kreeg het bedrijf in diezelfde categorie de ‘Webshop Award Belgium 2023-2024’ toegekend. Voor deze prijzen gaven meer dan 150.000 consumenten hun mening over hun favoriete retailer, waarbij ze onder meer het assortiment, de prijs, de klantvriendelijkheid en de bezorging beoordeelden.