Homepage / Al het nieuws / Na twee jaar is Carrefour België opnieuw rendabel

Presse

Na twee jaar is Carrefour België opnieuw rendabel

Carrefour

Dinsdagavond onthulde de Carrefour Group zijn resultaten voor het boekjaar 2024. In de massa gegevens en resultaten over de verschillende markten die de Groep bestrijkt, gaat de aandacht natuurlijk uit naar Carrefour België. Voor de Belgische dochteronderneming is dit een belangrijke mijlpaal: ze is terug winstgevend, zoals de Groep had gevraagd, en dit is een mooie prestatie die wordt bevestigd door de tevredenheid van de klanten.

In zijn presentatie beschrijft de Groep de omzet van zijn Belgische dochteronderneming als ‘globaal stabiel’, op €4,532 miljard. In termen van ‘like for like’, exclusief kalender- en brandstofeffecten, is dit in feite een daling van -1,6%. Maar er zijn twee punten om op te merken: de verandering in het boekjaar 2024 wordt gemeten ten opzichte van 2023, toen de detailhandelaar zijn omzet zag profiteren van de effecten van het sociale conflict bij Delhaize, met een spectaculaire +9% in LFL. In 2024 is Delhaize terug op kruissnelheid en verder, en dit blaast de resultaten van zijn concurrenten niet langer kunstmatig op. Een andere vaststelling: Carrefour België heeft sinds november een positieve omzetgroei in LFL geboekt (+0,4% in november en +1,1% in december).

Carrefour, opnieuw rendabel en steeds meer gewaardeerd door haar klanten, zet haar transformatie verder in 2025 om nog beter te antwoorden op de nieuwe verwachtingen van de klanten.

Maar de echte reden tot tevredenheid komt van Carrefour België, dat het in zijn eigen persbericht aankondigde: zijn jaarresultaten tonen een terugkeer naar winstgevendheid, met een lopend bedrijfsresultaat dat weer in de zwarte cijfers zit. Voor de teams, voor de Comex en voor de CEO van het bedrijf, Geoffroy Gersdorff, is dit zeker een enorme bron van voldoening. Ten eerste omdat dit het doel was dat de CEO van de Groep, Alexandre Bompard, hem had gesteld toen hij hem in 2022 aanstelde als hoofd van het land. Het was geen gemakkelijke uitdaging. Maar de Belgische baas is erin geslaagd om de mensen rond een strategisch plan te krijgen dat een groot aantal commerciële initiatieven omvat, dagelijks werk aan een reeks prestatie-indicatoren en een kleine culturele revolutie in het bedrijf, waarbij het zwaartepunt van het hoofdkantoor naar de winkels wordt verschoven. Als gevolg daarvan heeft Carrefour België een recordniveau van klanttevredenheid in alle winkelketens bevestigd. In zijn persbericht wijst Carrefour België erop dat het werd uitgeroepen tot “Retailer of the Year 2024”, en het zeer recente YouGov 2024 Winter Report plaatste Carrefour Hypermarkets ook op het podium van retailers met de meest gunstige tevredenheidsscores, terwijl Carrefour Hypermarkets en Carrefour Market beide op het podium van de beste vooruitgang staan.

In het licht van dit uitstekende nieuws legde Geoffroy Gersdorff de volgende verklaring af: “Carrefour, opnieuw winstgevend en steeds populairder bij de klanten, zal in 2025 zijn transformatie voortzetten om nog beter in te spelen op de nieuwe verwachtingen van de consumenten. Een logische afwezigheid van triomfalisme in een bijzonder competitieve markt. Meer dan ooit, zoals het bedrijf zelf aangeeft, “zet Carrefour België zijn strategisch plan voort om het concurrentievermogen en de aantrekkingskracht van het merk te versterken.” Maar de stap is niet minder belangrijk, en de tevredenheid moet opgewassen zijn tegen de uitdaging. Op eigen kracht, en zonder een grote sociale crisis door te maken, opnieuw winstgevend worden door te vertrouwen op klanttevredenheid, is een opmerkelijke prestatie.

Bron: Gondola

Top 3 des derniers articles