Homepage / Al het nieuws / Smatch en Match gaan verder als louis delhaize

Presse

Smatch en Match gaan verder als louis delhaize

Match Smatch Louis Delhaize

De franchiseformules Match en Smatch zullen binnenkort hun naam en concept veranderen in België. De teams van Jean-Marc van Cutsem, hoofd van Delfood, Match en Smatch, zijn bezig met een groot transformatieproject.

Jean-Marc van Cutsem, baas van Delfood en het netwerk van louis delhaize-buurtwinkels, heeft ook het lot van Match en Smatch in handen genomen. Hij ontwikkelde al snel zijn plan voor de herlancering van deze twee franchiseconcepten, gebaseerd op geherdefinieerde strategische assen en een nieuwe gecentraliseerde organisatie

Franchiseconcept Smatch: een transformatie die al aan de gang is

Het is algemeen bekend dat het Smatch-franchisenetwerk verouderd was. Dit leidde tot de sluiting van negen verlieslatende Smatch-winkels twee jaar geleden. Louis delhaize opende eind 2020  in Ertvelde een nieuw commercieel concept / een nieuw formaat (520 m2), groter dan de gemiddelde kleine buurtwinkel in zijn netwerk. Deze winkel was een opvolger van een Smatch franchisewinkel, die voordien op dezelfde plaats gesitueerd was. Vandaag bevestigt Jean-Marc van Cutsem dat het concept, dat met succes werd getest in Ertvelde en vervolgens in Lendelede, geleidelijk zal worden toegepast in alle Belgische Smatch-winkels, in een tempo van 10 winkels per jaar.

Zeg niet langer Match, maar louis delhaize Open Market

Na Smatch zal ook de franchiseformule Match onder de louis delhaize-vlag varen. Of om preciezer te zijn: de winkels van Match zullen voortaan door het leven gaan als louis delhaize Open Market, dat de specifieke naam wordt voor dit formaat. Het gaat er niet alleen om een uithangbord op de gevel te vervangen: het is het hele concept, de assortimentslogica, en zelfs de volledige logistiek en organisatie in het hoofdkantoor die Jean-Marc van Cutsem de laatste 10 maanden, sinds hij aantrad met zijn teams, heeft herzien. Het plan is ondertussen tot volle wasdom gekomen, zodat het nu zowel aan de groep als aan de sociale partners kan worden voorgelegd. Het is niet zozeer een herstructurering met grote sociale aspecten als wel een echt bedrijfsproject, dat de bedenker ervan volkomen coherent wilde laten zijn.

De eerste zekerheid is dat deze supermarkten, omgevormd tot louis delhaize Open Market, een nieuwe naam, een nieuw uitzicht en een nieuw bedrijfsconcept zullen krijgen. Eén ding is zeker: deze louis delhaize Open Market-supermarkten met hun open groengevel zullen er heel eigentijds uitzien. Zo werd er speciale aandacht verleend aan de versafdeling, die prachtig uitgestald is en ook duidelijk afgescheiden van de afdeling droge voeding, die wordt behandeld in een rationele geest, maar niet zonder designelegantie en in alle eenvoud. Met dit grootschalige project wil louis delhaize Open Market de kansen grijpen die de bloeiende e-commercemarkt voor voedingsproducten biedt,  met een drive-zone die niet het stiefkindje van de supermarkt zal zijn. Integendeel: de dienst wordt volledig flexibel. Alles zal in het werk worden gesteld om de ‘onfeilbare’ omnichannelbelofte, waar zoveel retailers op hameren, waar te maken. Dit nieuwe concept is meer dan een intentie, het is een zeer geslaagd project. In 2022 moeten drie Match-winkels worden omgebouwd naar dit nieuwe louis delhaize Open Market-concept, in 2023 volgen er nog eens 8, en op termijn is het de bedoeling om dit over het hele park uit te rollen.

Centrale organisatie herzien en geïntegreerd

Het transformatieplan gaat veel verder dan het concept: het herziet de fundamenten van de onderneming. De grootste werf is de logistiek. Vandaag hebben Match en Delfood hun eigen entrepôts, maar er komt nu een gloednieuw entrepôt van 15.000 m2 in Nijvel. Het bestaande opslagcentrum van Match, voor groenten en fruit, wordt herbekeken en kostenefficiënter gemaakt.

De veranderingen treffen daarnaast ook de centrale organisatie. Delfood opereert vanuit Montignies-sur-Sambre, Match vanuit Wangenies en hun mensen zullen in de toekomst samen zitten in gemeenschappelijke bureaus in de regio Charleroi. Het nieuwe louis delhaize wordt voortaan bestuurd door een gemeenschappelijke directie, die werk maakt van de harmonisering van de middelen en de bedrijfscultuur, in overleg met de sociale partners.

Door deze nieuwe dynamiek zal het franchisenetwerk louis delhaize op termijn een slagkracht van enkele honderden verkooppunten in heel België vertegenwoordigen, die perfect zullen zijn uitgerust om hun ambitie waar te maken: zich onderscheiden door kwaliteit.

Bron: Gondola