Homepage / Al het nieuws / Spar Lambrechts ondersteunt franchisenemers met discountmerk en e-commerce

Presse

Spar Lambrechts ondersteunt franchisenemers met discountmerk en e-commerce

Spar discount

In een ultra-concurrentiële markt is het evident dat buurtwinkels op zoek gaan naar onderscheidend vermogen in vers, impuls en gemak. Daar ligt dan ook de focus bij Spar Lambrechts, dat ook een gloednieuw budgetmerk en een uniek onlineverhaal lanceerde.

War for talent

De pilootwinkel die Spar Lambrechts in december 2020 opende in Helchteren, zette de krijtlijnen uit voor een nieuw winkelconcept dat verrassing en variatie toevoegt aan de winkelervaring. Buurtwinkels moeten nog sterker uitblinken in authenticiteit, was het uitgangspunt.

“De beslissing om het aanbod droge voeding en non-food te rationaliseren en tegelijkertijd nog meer de nadruk te leggen op eigen versbereidingen, impuls en cross-selling was zeker de goeie”, zegt commercieel directeur Manu Suffeleers. “Maar we stuitten op een pijnpunt waar veel franchisenemers vandaag mee geconfronteerd worden: de war for talent is ook voor buurtwinkeliers een realiteit. Hoe kleiner het team, hoe moeilijker het is als er iemand wegvalt. Onze ondernemers moeten meer dan ooit creatief zijn in hun winkel en aan de slag met seizoensproducten, promo-opstellingen… Retail is een complexe business geworden.”

Medewerkers vinden met een liefde voor voeding en van de juiste opleiding voorzien, is dé manier om het verschil te maken. “Hierin ondersteunen we de zelfstandige detaillist sinds kort met een overzichtelijke vacaturepagina op www.spar.be, waarbij de gegevens van de sollicitant GDPR-proof rechtstreeks door de winkel in kwestie worden behandeld.”

Focus op buurtsupermarkt

Buurtwinkels beleefden tijdens de pandemie twee boerenjaren, maar nu stijgen de kosten voor energie, huur en lonen, terwijl ook de prijsdruk speelt. De context wordt er niet makkelijker op: foodretail is een verdringingsmarkt geworden. De concurrentie neemt toe, voor overnames worden hoge bedragen geboden. “Wij leggen nog meer de focus op buurtsupermarkten tot 400m². Daar ligt onze kern”, klinkt het bij Lambrechts.

“Consumenten blijven naar de buurtwinkel komen voor vers en depannage-aankopen, maar we merken dat we in droge voeding meer nood hebben aan basisproducten aan een lage prijs. Daarom hebben we een discount-productlijn geïntroduceerd, Spar N°1. Het gaat vooral om petfood, toiletpapier, conserven… We hebben nu ongeveer 70 referenties, er volgen er nog een 35-tal. We kopen die producten deels in via Spar International, maar voegen ook lokaal assortiment toe voor producten met een Belgische twist, zoals melk en mayonaise. Deze productlijn krijgt een prominente plaats in de winkels.”

Inhaalbeweging online

In november presenteerde Lambrechts z’n webshopmodule voor de aangesloten winkeliers: SPAR- en SPAR Express-winkels bieden via SPARonline.be hun gepersonaliseerde webshop aan, consumenten kiezen op de website zelf bij welke winkel ze willen bestellen.

“We hebben van de coronaperiode gebruik gemaakt om een inhaalbeweging te maken op het vlak van masterdata. In twee jaar tijd konden we realiseren wat anders veel langer zou duren”, zegt content manager Sanne Bringmans. “Uniek aan onze benadering is dat elke winkel z’n eigen webshop heeft. Er is één backbone, maar elke winkelier bepaalt zelf z’n assortiment en prijzen. Zo winkelt de consument ook online in “zijn” SPAR. Wij verzorgen daarnaast ook de fotografie van lokale producten, eigen bereidingen en schotels, de declaratie van de voedingswaarden…”

De primeur was voor de pilootwinkel in Helchteren, intussen zijn vijf winkels live. “We rollen er momenteel één per maand uit. De voorbereiding neemt ongeveer twee maanden in beslag.” De klant vindt traag maar gestaag zijn weg naar de SPARonline.be webshop, maar de buurtwinkel kan in deze evoluties niet aan de kant blijven staan. “Qua klantgedrag? De trend die we al zien in de winkel, trekt zich door naar e-commerce. Opvallend wel: ook al is het makkelijker om een overzicht van alle promo’s te bekijken in de webshop, bestellen shoppers online toch minder in promotie. Ze kopen wel veel vers en de huisbereidingen. Dat is toch anders dan in de grootdistributie.”

Marge opkrikken

Verder rolt de centrale gaandeweg meer online functionaliteiten uit. “Het impuls- en convenienceaanbod willen we versterken met een extra dienstverlening om eenvoudig broodjes, koude schotels en drankjes te bestellen.”

“Het is nodig om het on-the-go verhaal los te koppelen van de webshop. Dit brengt twee voordelen met zich mee: enerzijds kunnen veel klanten hun boodschappen niet combineren met het lunch- of snackmoment, bijvoorbeeld omdat ze de producten op hun werk niet (gekoeld) kunnen wegzetten. Anderzijds worstelen veel ondernemers met telefonische bestellingen. Een online functionaliteit moet het bestellen en verwerken van snelle bestellingen vergemakkelijken voor zowel de klant, als de handelaars. We lanceren nog dit jaar.”

“We durven traditionele waarheden in vraag stellen”, concludeert Suffeleers. “We moeten sowieso de marge voor de winkelier opkrikken door de productmix aan te passen met de nadruk op huisbereid vers, impuls en convenience. Maar passie voor de stiel, voor food en voor ondernemen is minstens even belangrijk, dat geldt voor het gehele team op de winkelvloer. En daarin ligt de échte uitdaging.”

Bron: Retaildetail

Top 3 des derniers articles