Homepage / Al het nieuws / Auto5-Midas, een franchiseconcept met veel troeven

Presse

Auto5-Midas, een franchiseconcept met veel troeven

Auto5

Auto5 en Midas, twee merken met een verschillend concept, die een gemeenschappelijk idee delen: zorgen voor de automobilist en zijn auto. Auto5 is de pionier van het Belgische autocentrumconcept, want het eerste dateert van 1966. Midas, opgericht in de Verenigde Staten in de jaren 1950, opende zijn eerste Europese vestiging in 1975… in België! Terwijl de 53 Auto5-vestigingen een winkel voor uitrusting en een werkplaats voor het onderhoud van voertuigen combineren, legt Midas zich toe op mechanische herstellingen. Twee echte multi-merk auto specialisten, die volledig complementair zijn. Julien Gossiaux, eigenaar van drie franchiseverkooppunten, is vertrouwd met dit uitgebreide, deskundige en kwalitatief hoogstaande aanbod.

Franchisenemer van vader op zoon

Julien Gossiaux

Julien Gossiaux begon zijn carrière in de elektrotechnische sector, in de franchisewinkel van zijn vader. “We wilden diversifiëren, ons op een terrein begeven waar we gepassioneerd over waren”, vertrouwt Julien ons toe.  “Ik ben al sinds mijn 15e ondergedompeld in de wereld van franchising! Het is geweldig om onafhankelijk te kunnen zijn en toch te kunnen profiteren van de steun en kracht van grote merken zoals Auto5 en Midas. U profiteert van de knowhow van het merk, zijn naam, zijn reputatie, zijn ervaring, enz. Als we de garage “Chez Gossiaux” hadden geopend, zou het nooit meer hetzelfde zijn gegaan! Achter Auto5 en Midas, is er ook nog Mobivia, een echt solide groep! 

De keuze van de locatie

 In 2009, toen Julien en zijn vader de zaak opstartten, was er in Gembloux geen echt aanbod van auto’s. In feite hadden we al een prachtige locatie bij ons in de buurt gevonden. Het bewijs dat we gelijk hadden, onze Auto5 doet het nog steeds goed”, legt de man uit die nu de leiding heeft over drie franchiseverkooppunten, waaronder een Midas. Met zijn locatie “onder de arm”, klopte Julien aan bij de Auto5 franchisegever, op zoek naar de ideale partner. “Het concept sloot perfect aan bij onze verwachtingen: een winkel voor doe-het-zelvers en een werkplaats voor onderhoud. En de rest? Wij waren overtuigd van het commerciële potentieel, omdat wij onze regio goed kennen. Na een ronde van bankfinanciering, opende zijn eerste winkel, in het winkelcentrum, Campagne d’Énée in Gembloux.

Een sector in volle evolutie

 De wereld van de auto’s staat voor grote uitdagingen, met name onder impuls van nieuwe technologieën. Een context die Julien allerminst afschrikt… “Mijn franchisegever geeft me het volste vertrouwen! Hij kijkt naar de toekomst en geeft zichzelf de middelen om alle veranderingen in het wagenpark te volgen. De zaken gaan veranderen? We gaan ons aanpassen!” zegt de bedrijfsleider, die leiding geeft aan een twintigtal werknemers, waaronder verkopers, monteurs en managers. Motivatie en passie maken deel uit van Julien’s dagelijkse routine, en hij benadrukt ook zijn goede relaties met de andere franchisenemers in het netwerk. “We zien elkaar een paar keer per jaar, we bellen elkaar en zo. Het is geweldig om onze ervaringen, onze anekdotes, onze cijfers te delen, maar ook om vragen rechtstreeks aan de franchisegever te stellen, via onze “franchisenemer”-vertegenwoordiger.

Een werkelijke steun

Midas

Na de opening van zijn laatste winkel midden in de covid-periode, zou er in de toekomst een vierde geopend kunnen worden, maar dat zit er nog niet aan te komen… “Met Auto5-Midas bouwen we aan een langdurige relatie, sommige franchisenemers zijn al 30 jaar actief! Daarom willen we geleidelijk te werk gaan en eerst onze huidige bedrijven stabiliseren, vooral na de moeilijke fase die we net achter de rug hebben,” legt hij uit, waarbij hij de nadruk legt op de sleutelrol die de franchisegever speelt. “Dagelijks waarderen we zijn steun, diensten, opleiding, nationale garantie, aankoopkracht, marketingondersteuning, IT-expertise, website, enz. Tijdens de covid-periode waren we allemaal een beetje de weg kwijt, maar we hebben nog meer op zijn hulp kunnen rekenen, bijvoorbeeld bij de communicatie met klanten, teams, enz. en het financiële aspect. Met het oog op de toekomst, geniet Julien van de geboekte vooruitgang!

 

“Als franchisenemer, zijn we vaak gefocust op onze garages! De rol van de franchisegever van Auto5-Midas is van cruciaal belang om ons te helpen onze neus uit het ‘stuur’ te halen…”

 

Top 3 des derniers articles