Homepage / Al het nieuws / Delhaize wint marktaandeel dankzij de franchise winkels

Presse

Delhaize wint marktaandeel dankzij de franchise winkels

Ahold Delhaize

Ahold Delhaize realiseerde in 2024 een netto-omzet van 89,4 miljard euro, een lichte stijging tegenover de 88,6 miljard euro een jaar geleden. De winst daalde met 5,9%, naar 1,76 miljard euro. In België realiseert Delhaize een marktaandeel dat dank zij de franchisewinkels  hoger was dan voor de verzelfstandiging, meldt de groep. Albert Heijn piekt in Nederland met een marktaandeel van 37,7%.

Ahold Delhaize heeft zijn kwartaal- en jaarresultaten voorgesteld. In het laatste kwartaal van 2024 bedroeg de netto-omzet 23,3 miljard euro, een stijging van 0,6% tegen constante wisselkoersen. De groei werd gedrukt door de verkoop van FreshDirect, die de groep ruim een half miljard euro zou gekost hebben, het sluiten van de Stop&Shop winkels in de VS en de stopzetting van de tabaksverkoop in Nederland. Zonder die elementen zou de netto omzetgroei 2,1 procentpunt bedragen hebben, meldt het bedrijf. De winst daalde met 5,9%, naar 1,76 miljard euro. Vorig jaar daalde de winst nog sterker, met ruim een kwart. Prijsstijgingen bij leveranciers en koopkrachtzorgen bij de consument liggen aan de basis, zegt Ahold. De groep spreekt over een uitstekend jaar in Europa. “Albert Heijn bereikte een nieuw hoog marktaandeel van 37,7% (in Nederland, nvdr). Delhaize in België eindigde ook sterk en keerde terug naar marktaandelen die hoger waren dank zij de implementering van de franchisewinkels.

De aanhoudend sterke prestaties in Europa werden tenietgedaan door prijsinvesteringen en lagere eenmalige posten in de VS. De verwachting is dat de marge voor het komende jaar op hetzelfde niveau zal liggen. In het voorbije jaar slaagde de groep erin 1,35 miljard euro kosten te besparen. “Voor 2025 zullen we, met onze ‘Growing Together’-strategie en ons groeimodel als leidraad, in een gestaag tempo investeren om onze omnichannelcapaciteiten te verrijken, groei in klantentrouw te stimuleren en ons bereik uit te breiden. We zullen prioriteiten stellen en de reikwijdte van prijsinvesteringen uitbreiden, nieuwe winkels sneller openen en verbouwen en technologieën opschalen die een bewezen en succesvolle staat van dienst hebben.”

Bron: Gondola