Homepage / Al het nieuws / Franchiseformule Vanden Borre Kitchen opent 20 winkels op 4 jaar tijd!

Presse

Franchiseformule Vanden Borre Kitchen opent 20 winkels op 4 jaar tijd!

VandenBorre Kitchen Gerpinnes

Onderzoek van de Belgische Franchise Federatie: Franchisesector in België goed voor meer dan 58.500 jobs

Brussel, 7 april 2023 –  Het franchisemodel wint aan belang in ons land, en dit was al het geval vóór de recente beslissing van Delhaize. Vandaag is de Belgische franchisesector goed voor een jaarlijkse omzet van 19,5 miljard euro, of zo’n 5de van de totale retail- en horecasector. Alles samen werken er in de 9.460 winkels zo’n 58.500 mensen, voornamelijk in de voedingssector en de horeca. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Belgische Franchise Federatie (BFF) uitgevoerd door GeoConsulting die de franchisesector in ons land in kaart brengt. Steeds meer winkelketens passen het franchisemodel toe om de groei van hun bestaande winkels te stimuleren én om hun netwerk snel uit te kunnen breiden. Zo ook Vanden Borre Kitchen, die zijn winkelnetwerk in ons land de voorbije 3 jaar uitbreidde met maar liefst 15 verkooppunten én dit jaar nog eens 5 nieuwe winkels op de planning heeft staan.

De beslissing van supermarktketen Delhaize om zijn 128 winkels in eigen beheer te verzelfstandigen, plaatste franchising in de belangstelling. Het franchisemodel wint echter al langer aan populariteit. Uit recent onderzoek van de Belgische Franchise Federatie blijkt dat er zo’n 9.460 zaken zijn die via franchising worden uitgebaat. Maar liefst één winkel/horecazaak op twaalf is daarmee een franchisezaak. Nog belangrijker is dat de sector een belangrijke jobmotor is. Meer dan 58.500 werknemers zijn er aan de slag, voornamelijk in de voedings-, horeca- en dienstensector.

Top 5: De grootste werkgevers binnen de franchisesector:

  1. Voedingssector (42,6% of 24.940 jobs)
  2. Horeca (25,4% of 14.874 jobs)
  3. Dienstverlening (7% of 4.098 jobs)
  4. Gespecialiseerde handelszaken (6,6% of 3.832 jobs)
  5. DHZ/bouw (5,9% of 3.456 jobs)

“Franchisezaken behalen gemiddeld ruim 2 keer meer omzet”

Ook op het vlak van behaalde omzet spant de voedingssector de kroon. Alle franchisewinkels samen zijn goed voor een omzet van 19,6 miljard euro, waarvan de voedingssector goed is voor 62,7% of 12,3 miljard euro. De bouw/doe-het-zelf-sector (2,12 miljard euro) en de gespecialiseerde retailzaken (1,62 miljard euro) vervolledigen de top 3.

“Franchisewinkels hebben de wind in de zeilen. Terwijl ze 8,3% uitmaken van alle verkooppunten, vertegenwoordigen ze qua omzet 18,8% van de totale retailmarkt in ons land. Met andere woorden, ze behalen een zakencijfer dat gemiddeld minstens dubbel zo groot is,” zegt Carine Janssens, woordvoerder van de BFF en van Franchisingbelgium.be, de rekruteringssite waar franchisegevers en – nemers elkaar ontmoeten. “Franchiseformules hebben hun succes al bewezen en bouwden al een sterke reputatie uit. Franchisenemers kunnen terugvallen op de kennis, marketingkanalen, logistieke ondersteuning, … van de formule. Dit alles speelt onze sector in de kaart.”

20 nieuwe winkels op 4 jaar tijd voor Vanden Borre Kitchen

Een van de winkelketens die de voorbije periode sterk groeide via franchising is Vanden Borre Kitchen. De afgelopen 3 jaar zag de keukenspecialist zijn netwerk in ons land groeien met 15 vestigingen. Onder meer in Gerpinnes, Hannut, Oostende en Wetteren kwamen er vestigingen bij en in totaal gingen er 90 werknemers aan de slag.

Zo kwam er één van de nieuwe Vanden Borre Kitchen’s in Leuven, waar Dries Van Nieuwenhove (28) in september 2021 zijn eerste franchisevestiging opende aan de Tiensesteenweg. Met succes, want in een uitdagend jaar met een laag consumentenvertrouwen én in een sterk concurrentiële markt, slaagde Dries er in om een bedrijfswinst te halen van zo’n 160.000 euro.

“Je doet het niet alleen als franchisenemer. Enerzijds ben je voor heel veel zaken verantwoordelijk zoals personeelsbeleid. Hierdoor kan ik met mijn winkel een eigen koers varen in mijn regio die aansluit op de noden van de lokale markt. Anderzijds krijg ik heel wat tools én een geweldig merk in handen. Zo wordt er vanuit de hoofdzetel een ‘serieus marketingkanon’ ingezet dat ervoor zorgt dat potentiële klanten hun weg vinden naar mijn winkel. Van daar nemen ik en mijn team het over om onze klanten ‘in alle vertrouwen’ te helpen bij het maken van de voor hen juiste keuze,” zegt Dries Van Nieuwenhove.

“Ik vind het fijn dat er veel steun en betrokkenheid is vanuit het hele netwerk. Zo zijn er verschillende overlegmomenten met de directie en andere franchisenemers. Zo krijg je de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende overlegfora waar je kan meebeslissen over de nationale koers. Zelf maak ik bijvoorbeeld deel uit van het marketingcomité.”

De ambitie van Dries is groot: “De komende jaren wil ik samen met mijn team onze winkel nog performanter maken én een nog aantrekkelijkere werkgever worden. Zo wil ik mijn team op het vlak van verloning nog meer mee laten genieten van ons succes. Dit moet ervoor zorgen dat ons winstcijfer in twee jaar tijd verdubbeld.”

Vandaag telt ons land 25 Vanden Borre Kitchen’s waar alles samen zo’n 150 personen aan de slag zijn. Maar ook dit jaar wil de keten zijn netwerk sterk uitbreiden. “We openen de komende maanden al zeker 5 vestigingen. Zo krijgen onder meer Hognoul, Gembloux, Aalst en Zaventem een Vanden Borre Kitchen. Alles samen zullen we op die manier extra werkgelegenheid creëren voor minstens 30 mensen,” zegt Wim Desmedt, Expansion Manager van Vanden Borre Kitchen.

Over de Belgische Franchise Federatie

De Belgische Franchise Federatie (BFF) verenigt de franchisenetwerken en -spelers die actief zijn in België. Het doel van de BFF is om haar leden te helpen met het opstarten en verbeteren van hun franchise businessmodel. En dit in overeenstemming met de Europese Deontologische Erecode voor franchising.

Top 3 des derniers articles