Homepage / Al het nieuws / Het franchisenetwerk Albert Heijn in de top 6

Presse

Het franchisenetwerk Albert Heijn in de top 6

Albert Heijn

Op twaalf jaar tijd kwam het merk Albert Heijn in België zowat op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Delhaize en Carrefour

Grote advertentiebudgetten

De komst van Albert Heijn naar België in 2011 veroorzaakte een stevige schokgolf in de foodretailwereld, en na de fusie met Delhaize werd de impact nog groter. Vandaag is de keten stilaan een gevestigde naam in het noorden van het land.

Op relatief korte tijd heeft Albert Heijn zich een plek veroverd in de top zes van de Vlaamse foodretailmerken, ziet Johan Hellemans van WPP Belgium op basis van de Brand Asset Valuator (kortweg BAV), het meetinstrument van WPP dat merken meet op vier pijlers: differentiatie, relevantie, waardering en kennis. “Dat is sterk, want supermarkten zitten in de top twintig van de grootste adverteerders, ze besteden gigantische budgetten. Dat moet je kunnen blijven volhouden. Zelfs voor een Albert Heijn is dat niet evident.”

Merkbekendheid en relatiekracht

Interessant in dat verband is een vergelijking van de relatiekracht van de supermarktmerken. “Die index drukt uit hoe verbonden je klanten zich voelen met je merk. Komen ze graag naar je winkel, komen ze vaak, zijn ze loyaal, zullen ze je aanbevelen?” Op dat vlak heeft de Nederlandse keten grote stappen gezet: Albert Heijn bezet nu een vijfde plaats, na Colruyt, Aldi, Lidl en Delhaize maar net voor Carrefour. “Ze zijn nog wat minder gekend en ze hebben nog niet zo’n uitgebreid winkelnetwerk als de grotere retailers, maar àls de klanten komen, zie je dat ze goed kunnen concurreren.”

Nieuw zijn volstaat niet

Albert Heijn onderscheidt zich in de ogen van Belgische consumenten vooral met z’n promoties, prijszetting en assortiment. Consumenten waarderen ook de betrouwbaarheid, eenvoud en vriendelijkheid. De keten wringt zich op die manier zo’n beetje tussen Colruyt en de harddiscounters Aldi en Lidl.

“Voor de Nederlandse ketens speelt voor een stuk het aspect ‘novelty’, ze komen met een ander aanbod, mensen zijn nieuwsgierig. Maar ze moeten blijven investeren: met alleen het ‘new kid on the block’ argument kom je er niet. Je moet andere factoren kunnen uitspelen.” Albert Heijn zal wellicht blijven inzetten op promoties en prijs.

“Albert Heijn is goed gewapend om de concurrentie aan te gaan. Maar het is wel wachten op de resultaten over het crisisjaar 2022 om te zien hoe de verhoudingen verder verschuiven onder invloed van de hoge inflatie,” aldus Johan Hellemans.

Voor meer informatie om franchisenemer te worden bij Albert Heijn, klik hier.

Bron: Retail detail

Top 3 des derniers articles