Homepage / Al het nieuws / Het franchisenetwerk Capoue: Ijsjes zijn een anti-crisis product!

Presse

Het franchisenetwerk Capoue: Ijsjes zijn een anti-crisis product!

Hoewel de gevolgen van de pandemie niemand in de horecasector gespaard hebben, zijn sommige franchisenemers er beter aan toe dan anderen. Door de Belgen binnen de landsgrenzen te houden, heeft Covid-19 hen geholpen om “lokaal” te leven.

Vijf jaar geleden namen Ignace de Ribaucourt en Antoine de Peyerimhoff de teugels van het franchisenetwerk Capoue over. Hoe heeft de ambachtelijke ijsmaker de crisis die we nu al meer dan een jaar doormaken, doorstaan?

Ignace de Ribaucourt : Hoewel we duidelijk een omzetdaling hadden in vergelijking met 2019, was het geen ramp. We konden verder gaan met de afhaalmaaltijd. Het lukte vrij goed.

Antoine de Peyerimhoff : In het algemeen moeten mensen zich goed voelen. En sinds het begin van de pandemie was dit niet gemakkelijk. Het ijssalon liep goed toen we open konden zijn. Onze niche is om mensen plezier te doen. Wij zeggen altijd tegen ons personeel: “Jullie zijn in je opdracht geslaagd als je hier de mensen met een glimlach laten buiten gaan”.

Het belangrijkste element om dit resultaat te bereiken is de locatie van de winkel…

Ignace de Ribaucourt : Wij zijn sterk verankerd in de lokale gemeenschap. Mensen die om ons heen wonen, die om ons heen werken, komen regelmatig bij ons. Wij zijn echt een ontmoetingspunt, een plek om te gaan wandelen. We hebben een sterke band met de buurt, met de mensen die er wonen. Wij zien onze lounges als een soort dorpscafé van de nieuwe generatie. Een ontmoetingsplaats, waar mensen elkaar kunnen zien en een paar uur kunnen doorbrengen met familie, vrienden of zelfs om te werken.

Antoine de Peyerimhoff : Gezelligheid is een belangrijk element bij Capoue. We hebben een zeer familiegerichte klantenkring. En we hebben geprobeerd om in onze ijssalons een warme sfeer te reproduceren die een verlengstuk is van het salon die iedereen thuis heeft. Een sfeer, een service: dit is de Capoue ervaring. Het omringt het product, dat centraal blijft staan.

Twee nieuwe franchisenemers openen midden in een pandemie

 

Hoe hebben de winkels het gedaan tijdens deze crisisperiode?

Antoine de Peyerimhoff : Met uitzondering van het ijssalon in het centrum van Brussel, die te lijden had onder de afwezigheid van toeristen, hebben al onze winkels het goed gedaan. Vooral die in Modave, die het ongelooflijk goed deed. IJsjes zijn relatief anti-crisis. Dit is een zeer positief punt. Als bewijs hiervan hebben we twee nieuwe franchiseverkooppunten geopend tijdens de eerste lockdown. Twee franchisenemers, in Genval en Nivelles, die het vrij goed doen. Ook al waren ze niet volledig operationeel, uiteraard, omdat de salons niet geopend konden worden.

Ignace de Ribaucourt : Nog positiever: dit jaar openen we een nieuw ijssalon in Ukkel en een andere in Merchtem. En de twee betrokken franchisenemers hebben zich aangemeld tijdens de pandemie. Dus met volledige kennis van zaken en zien hoe ijsjes inderdaad een “anti-crisis” product zijn dat blijft werken. Ook al is zij niet “op volle capaciteit”, toch verschaft zij de franchisenemers de nodige rentabiliteit in verhouding tot hun behoeften.

Je beroepsleven veranderen? franchisenemer worden.

Antoine de Peyerimhoff : Wat franchising betreft, leven wij in een vrij dynamische periode. We zien een hele evolutie in de mentaliteit van de mensen. “Waarom zou ik niet voor mezelf werken? Waarom zou ik niet voor 100% van de vruchten van mijn arbeid kunnen genieten? Ik wil werken, ik ben bereid, ik besef dat er werk aan de winkel is, maar ik zal het voor mezelf doen! De Covid-19-crisis heeft deze aanpak onder de aandacht gebracht.

Ignace de Ribaucourt: En deze mensen kwamen naar ons toe en zegden: “Ik zou graag mijn beroepsleven willen veranderen”. Daarna moet je erover nadenken en zien of het overeenkomt met het profiel van de persoon of niet. Maar we hebben er verschillende ontmoet die heel serieus en gemotiveerd waren om verder te gaan in dit proces. Als dit soort denken al een tijd aan je knaagt, is het bemoedigend dat het werkt ondanks een crisis als de crisis die wij doormaken.

Capoue komt aan in Vlaanderen

Tot nu toe was Capoue alleen aanwezig in Wallonië en Brussel. Maar een eerste franchisenemer heeft ervoor gekozen zich in Vlaanderen te vestigen.

Antoine de Peyerimhoff: In dit stadium lijdt het geen twijfel dat Capoue minder bekend is in Vlaanderen. Door een winkel te openen in Merchtem, blijven we in de ring van Brussel. Dus we profiteren nog steeds van een zekere bekendheid daar. Maar wat belangrijk is, is dat dit een eerste stap is in Vlaanderen, die door vele anderen zal worden gevolgd. Ons doel is om binnen 7 tot 8 jaar 80 franchiseverkooppunten in België te hebben.

Ignace de Ribaucourt: Het zijn niet de locaties die we in de eerste plaats zoeken, maar de franchisenemers die met ons in zee willen gaan. Persoonlijkheden. Mensen die onze filosofie onderschrijven, die gevoelig zijn voor het feit dat ze echte en goede producten moeten hebben, voor het feit dat ze de klant een glimlach moeten schenken en voor het hebben van deze “buurt”-missie. Zodra we iemand hebben gevonden die aan dit profiel voldoet, kijken we naar het geografische gebied waar hij of zij zich zou willen vestigen. In alle gevallen laten wij een uitgebreide studie uitvoeren door een extern bedrijf. Zij meten alles wat in termen van statistieken kan worden gemeten om het grootste potentiële succes voor de toekomstige franchisenemer te verzekeren. Er is een gevoelskwestie, een geografische kwestie die varieert naar gelang van de kandidaat en het feit dat wij over statistieken beschikken die ons troosten bij het idee om daar een ijssalon te vestigen en bij het succes dat deze zou kunnen hebben.

Antoine de Peyerimhoff: Wij willen franchiseverkooppunten openen, maar niet onder alle voorwaarden, niet tegen elke prijs, niet met zomaar iemand. Wij willen een solide netwerk van franchisenemers, waarin wij vertrouwen hebben, dat zij vertrouwen hebben in ons en dat dit alles een opwaartse spiraal voedt.

Franchising of huurbeheer

Het bedrag dat in het begin moet worden geïnvesteerd kan een kandidaat soms ontmoedigen…

Ignace de Ribaucourt: Wij hebben twee benaderingen van franchising. Er is de “full franchising”, met een franchisenemer die met ons begint door zijn eigen winkel te openen en die de nodige investeringen voor de opening zal doen. De tweede benadering is “huurbeheer”, dat van toepassing is op sommige van onze verkooppunten die wij op termijn in franchising zullen overgeven. Dit betekent dat de beheerder in het begin geen investeringen in de winkel hoeft te doen. Maar hij is ook niet de eigenaar van zijn zaak – dat zijn wij – en hij moet ons een maandelijkse huur betalen. Dit zijn mogelijkheden die bestaan afhankelijk van het profiel van de kandidaat-kandidaten. Zij zijn alleen van toepassing op de verkooppunten die wij vandaag in eigen beheer hebben en die wij in franchise zullen overdragen.

Antoine de Peyerimhoff: Het idee hierachter is dat als wij een kandidaat vinden in wie wij zeer sterk geloven, die niet over de middelen beschikt om te starten, en wij een winkel beschikbaar hebben voor franchising, wij hem of haar in staat zullen stellen om te starten. Wat voor ons belangrijk is, is de persoonlijkheid van de kandidaten. We zijn op zoek naar mensen die gepassioneerd en genereus zijn.

Een franchisenemer getuigt : Jordan Rivart

Covid of niet, het Capoue franchisenetwerk blijft zich uitbreiden. Afgelopen juni opende een nieuwe salon haar deuren in Ukkel. Een ontmoeting met de franchisenemer Jordan Rivart.

Het is omdat hij “bewust is van zijn sterke en zwakke punten” dat Jordan Rivart, 29 jaar oud, koos voor franchising. “Ik wilde altijd al ondernemer worden, onafhankelijk zijn. Ik heb vrijwillig het comfort van mijn vorige baan verlaten (ik was verkoper in de evenementenindustrie): met de keuze om franchisenemer te worden ben ik alleen op mezelf en mijn werk aangewezen. Het is een zakenmodel dat werkt. Het is makkelijker, je profiteert direct van de naambekendheid van de franchisegever. Dit geldt in het bijzonder voor Capoue. Alles wat overbleef was het vinden van de locatie. De franchiseadviseur van Capoue belde me een paar maanden geleden. Hij had een ‘mooie’ locatie gevonden in Ukkel. Ik ben gaan kijken. Het voldeed aan alle criteria. Zeker met vier scholen in de buurt. De Belfius bank was er snel bij om mij te volgen. Binnen zes dagen was het geregeld.

Wat is de eerste beoordeling sinds de opening?

“Je moet volhouden! Ik ben alleen om alles te beheren, vooral de administratie voor de studenten die me komen helpen. Maar ik ben aan het leren. En dat is ook het voordeel van franchising: met de structuur van Capoue, heb ik altijd een schouder om op te leunen. En het ijssalon loopt al goed. Ik werd heel goed ontvangen door de andere handelaars en door de consumenten. Ze waren het er unaniem over eens dat er een Capoue franchiseverkooppunt ontbrak in de buurt. We hadden een rij klanten vanaf de eerste dag en we zijn winstgevend geweest vanaf het begin. Capoue is duidelijk een “Covid-proof” concept. Dus, ja, je moet werken. Dit is zeker mijn moeilijkste avontuur, maar het is ook het mooiste!