Homepage / Al het nieuws / Franchise Carrefour, de kracht van een ervaren en uitgebreid netwerk

Presse

Franchise Carrefour, de kracht van een ervaren en uitgebreid netwerk

Carrefour Express Spa

Met 105 miljoen huishoudens per jaar wereldwijd en meer dan 13.000 winkels in 40 landen is Carrefour een van ‘s werelds grootste voedings detailhandelaar. Het is ook een franchisepartner die al meer dan 20 jaar een stevige voet aan de grond heeft in België, en vandaag meer dan 700 franchisewinkels in het land telt. Franchisenemers kunnen kiezen tussen twee verschillende merken en concepten: de Carrefour Express gemakswinkels en de Carrefour Market supermarkten, die gespecialiseerd zijn in verse producten en de nadruk leggen op dienstverlening, winkelcomfort en loyaliteit. Maxence de Maeseneire heeft ervoor gekozen de twee formules te combineren door zowel een Carrefour Express in Spa als een Carrefour Market in Embourg te beheren.

Een familieverhaal

Men kan stellen dat Maxence de Maeseneire in de voetsporen trad van zijn vader, die zelf franchisenemer was en destijds twee winkels exploiteerde onder de naam “GB Partner”. Deze familiale omgeving inspireerde hem en maakte het voor hem gemakkelijker om bepaalde deuren te openen, maar de jonge ondernemer begon onderaan de ladder als student en vervolgens als werknemer voor zijn vader. Het was in 2007, op 26-jarige leeftijd, dat hij de grote stap zette als franchisenemer: “Ik nam de GB Express in Spa over, die Carrefour Express werd. Het is een kleine winkel van 250 m2 met 4 of 5 voltijdse equivalenten, midden in het centrum van een zeer dynamische toeristische stad”, verduidelijkt de franchisenemer. Deze eerste ervaring was een echte springplank voor Maxence de Maeseneire, die zijn vader opvolgde aan het hoofd van de Carrefour Market in Ougrée en vervolgens in 2012 een Carrefour Express overnam in het  hartje van Luik.

Eerste Luxemburgse franchise

De ondernemer liet het er niet bij zitten en opende in 2014 de eerste Express-winkel in Luxemburg. “Ik had veel vertrouwen in de Luxemburgse markt, Carrefour luisterde naar me en steunde me van dichtbij in dit project. Het openen van een winkel is een heel ander proces dan een overname omdat er niets bestaands is om op voort te bouwen, maar bij Carrefour wordt een volledige follow-up voorzien voor nieuwe franchisenemers, zowel vóór de opening van de winkel als tijdens de eerste maanden. De franchisegever biedt ondersteuning bij de oprichting, technische studies en toezicht, commercieel beheer, enz.

De opening van de Carrefour Express in Luxemburg was een succes, “maar het beheer ervan terwijl je op meer dan 160 kilometer afstand woont was ingewikkeld, dus na twee jaar heb ik het aan collega’s overgedragen. Maxence de Maeseneire is teruggekeerd naar zijn roots door in 2019 de Carrefour Market in Embourg over te nemen, een winkel die hem nauw aan het hart lag. “Het is een klantenkring en een zaak die ik altijd heb gekend omdat ik er oorspronkelijk vandaan kom, maar deze overname was een belangrijke stap want het is een winkel van 1.800 m2 met een dertigtal werknemers en een omzet die drie tot vier keer hoger ligt dan wat we in Ougrée deden.” Maxence de Maeseneire koos er dus voor zijn activiteiten te concentreren op de winkels van Embourg en Spa, en zijn echtgenote Olivia Santus sloot zich bij hem aan als vennoot in zijn bedrijf.

 

 « Nooit twee dezelfde dagen »

Maxence de Maeseneire geeft toe dat hij in de vijftien jaar dat hij franchisenemer van Carrefour is, enkele winkels heeft gehad die moeilijker te beheren waren dan andere, maar hij heeft van geen enkele ervaring spijt: “Ik heb er veel van geleerd en ik ben altijd goed gesteund door mijn franchisegever, dat is het belangrijkste. Bij Carrefour hebben we het geluk te beschikken over zeer gesofisticeerde instrumenten, zoals ons managementprogramma, en over een groot netwerk dat ons toegang geeft tot nieuwe producten en interessante prijzen. Maxence de Maeseneire vertrouwt ook toe dat hij de vrijheid die hij geniet als franchisenemer waardeert, evenals de vele facetten van zijn baan: “Er is natuurlijk het commerciële aspect, maar ook veel andere dingen zoals human resources, enz. Het is een fantastische beroep op gebied van diversiteit, geen enkele dag is hetzelfde.

“Bij Carrefour is een volledige follow-up gepland voor nieuwe franchisenemers, zowel vóór de opening van de winkel als tijdens de eerste maanden.”