Homepage / Al het nieuws / Kids&Us, een bewezen leermethode en bedrijfsmodel

Presse

Kids&Us, een bewezen leermethode en bedrijfsmodel

Het concept van Kids&Us, dat in 2003 in Barcelona werd opgericht door Natàlia Perarnau, verschilt van de traditionele taalscholen. Het biedt een leermethode die gebaseerd is op het natuurlijke proces van het verwerven van de moedertaal, waardoor het mogelijk is Engelse cursussen aan te bieden aan kinderen vanaf de leeftijd van 1 jaar! Kids&Us zorgt vervolgens voor continuïteit tot de leeftijd van 18 jaar met behulp van hoogontwikkeld lesmateriaal en een gepersonaliseerde follow-up in kleine groepen. Zowel de leermethode als het bedrijfsmodel van Kids&Us bewezen al snel hun waarde, zodat het concept snel uitgroeide tot een franchiseconcept die over de hele wereld werd erkend. Vandaag de dag heeft Kids&Us 486 scholen in 9 landen en 4 continenten, en geeft het Engelse les aan meer dan 150.000 jonge leerlingen.

Onmiddelijke ontdekking

Het franchiseconcept van Kids&Us kwam in 2012 naar België dankzij Laurent Avella en zijn vrouw Patricia Wallis, die nu meerdere scholen leiden en master franchisenemers zijn voor BeLux. Om hun eerste centrum op te zetten, benaderde het echtpaar Nathalie van den Berch, die op dat moment als manager bij UCM werkte, en deze ontmoeting veranderde de carrière van de jonge vrouw: “Ik had het idee om op een dag mijn eigen project te starten en toen Laurent en Patricia mij het concept van Kids&Us uitlegden, wist ik meteen dat dit was wat ik wilde doen!”

Nathalie van den Berch heeft altijd een bijzondere affiniteit met talen gehad. Nadat zij op 19-jarige leeftijd de school had verlaten om te gaan werken, realiseerde zij zich dat het grootste obstakel bij het vinden van een baan niet haar gebrek aan een diploma was, maar haar gebrek aan talenkennis. “Opdat mijn dochters niet hetzelfde probleem zouden hebben, gingen ze in het Nederlands naar school,” zegt ze. “Ik ben ervan overtuigd dat talen het best worden beheerst door ze van jongs af aan te leren.

Waardevol en relevant advies

Het concept van Kids&Us sloot perfect aan bij de waarden van Nathalie van den Berch, en de “kant-en-klare” pedagogie van dit franchiseconcept stelde haar in staat haar taalschool te openen zonder enige voorkennis op dit gebied. “De structuur van de cursussen, het lesmateriaal en alles wat met leren te maken heeft, wordt geleverd door Kids&Us,” legt de directeur uit. “Het is echter niet de goedkoopste franchiseformule, want naast de franchisevergoeding is een groot budget nodig voor de inrichting van het centrum en de verplichte aankoop van alle meubilair en benodigdheden van het hoofdkantoor”.

Nathalie van den Berch vertrouwt toe dat ze bij de opening van haar school enkele moeilijkheden heeft ondervonden, met name door een gebrek aan leerlingen: “We zijn in 2013 begonnen met 50 kinderen, terwijl het financiële plan op 150 was gericht, dus de eerste 2 of 3 jaar waren ingewikkeld, maar ik heb het volgehouden dankzij mijn spaargeld en de steun van mijn partner. Bovendien zijn onze master-franchisenemers in België zelf franchisenemers en kennen zij dus de realiteit van het veld zeer goed. Het is een geweldige kans omdat hun advies zeer waardevol en relevant is, en ik weet dat ik met het volste vertrouwen op hen kan rekenen.

Een tweede school in Gembloux

De tijd heeft bewezen dat Nathalie van den Berch gelijk had om te vertrouwen op de uitstraling en expertise van Kids&Us. Vandaag telt haar school in Waver meer dan 500 leerlingen en de directrice vertrouwt toe dat zij van een betere levenskwaliteit geniet dan toen zij nog in dienst was. Maar Nathalie van den Berch blijft vooral genieten van haar werk: “Het project Kids&Us boeit me nog steeds evenzeer, en vanuit menselijk oogpunt is het een prachtig avontuur. In het algemeen komen de kinderen bij ons omdat zij door hun ouders zijn ingeschreven, maar geleidelijk aan nemen velen van hen hun leerproces in eigen handen en maken er hun project van.

Bijna 10 jaar na de opening van Kids&Us Wavre werkt Nathalie van den Berch nu aan de oprichting van een tweede school in Gembloux. “Ik wilde weer aan de slag en dit zal me in staat stellen bepaalde kosten te delen. En bovenal is het een kans om onze taalcursussen toegankelijk te maken voor kinderen die in dit gebied wonen waar wij nog niet aanwezig waren.

“In België zijn onze master-franchisenemers zelf franchisenemers en kennen ze de realiteit van het veld dus heel goed.”