Homepage / Al het nieuws / Vanden Borre Kitchen blijft uitbreiden

Presse

Vanden Borre Kitchen blijft uitbreiden

Vanden Borre Kitchen oostende

Het franchisenetwerk van Vanden Borre Kitchen blijft groeien met de opening van twee nieuwe verkooppunten in Oostende en Waregem. Dit brengt het totale aantal winkels in Vlaanderen en Wallonië op 22. Maar het bedrijf heeft nu een nieuw doel: 40 franchisevestigingen. Bevestigd Michaël Rosin, Secretaris Generaal en expansie direkteur  van het merk.

Het franchisenetwerk Vanden Borre Kitchen, opgericht in 2016, is een joint venture van het bekende Belgische merk van huishoudelijke apparaten, eigendom van de Franse groep Fnac-Darty en de groep Franchising Business Division, die eigenaar is van verschillende keukenmerken. 

“Het merk Vanden Borre Kitchen wordt in België exclusief verdeeld door een netwerk van 22 onafhankelijke franchisenemers. De eerste winkel werd geopend in Drogenbos met een vernieuwd concept: keukens op maat aanbieden met een garantie op de laagste prijs gedurende het hele jaar, in tegenstelling tot concurrerende merken die eenmalige promoties aanbieden,” legt Michaël Rosin uit. “Dit betekent dat de collega’s regelmatig de prijzen van keukens op de markt analyseren om onze prijzen zo gunstig mogelijk te positioneren. De klant koopt de keuken tegen de definitieve prijs, zodat er geen onaangename verrassingen zijn.

Op lange termijn wil het concept Vanden Borre Kitchen in België een netwerk van 40 winkels uitbouwen dankzij zijn bijzonder dynamisch concept.

Een merk in de top 3 van de franchisemarkt

De gezondheidscrisis van Covid-19 heeft geen negatieve invloed gehad op de groei van het Vanden Borre Kitchen-netwerk, dat in de afgelopen twee jaar een omzetgroei tussen 5 en 10% heeft geboekt. 

“Onze zakelijke ambities zijn gebaseerd op een doelstelling van 5 nieuwe openingen per jaar. Voor 2022 hebben wij al 3 extra verkooppunten geregistreerd en er we openen er nog eens 3 voor het einde van het jaar. Dit is een zeer belangrijk criterium om de bekendheid van het franchisenetwerk te vergroten, want het behoort nu al tot de top drie van merken op de Belgische franchisemarkt, na leider ixina met 56 verkooppunten en het Kvik-netwerk”, zegt Michaël Rosin tevreden.

Twee nieuwe strategische verkooppunten in Vlaanderen

Het franchisenetwerk heeft zopas twee nieuwe winkels geopend in Oostende (geleid door franchisenemer Sven Beine) en Waregem (geleid door franchisenemer Jan Geirnaert) op bijzonder strategische locaties. 

“Twee locaties waar we niet eerder aanwezig waren. We zijn nog steeds erg gefocust op Vlaanderen, want er zijn niet veel gebieden meer in het zuiden van het land,” zegt Michaël Rosin.

Een Vanden Borre Kitchen-vestiging heeft minimaal 300-350 m2 nodig om de 9 tot 10 keukenmodellen ten toon te stellen.

Vanden Borre Kitchen Waregem

Een grote investering, maar zeker de moeite waard

Het gemiddelde orderpakket in het VDBK-netwerk ligt tussen 10.000 en 15.000 euro. “Het is een iets luxere franchise dan Ixina,” zegt de manager van het bedrijf.

Wat de investeringen betreft, is met de opening van een verkooppunt een budget van 400.000 euro gemoeid, met een eigen inbreng van de franchisenemer van 80.000 tot 100.000 euro. 

Het bedrijfsmodel is gebaseerd op een royalty van 3,5% die de kosten van een grote ondersteunende infrastructuur dekt en een gevestigde reputatie weerspiegelt.

“Het concept van het merk is gebaseerd op de mogelijkheid voor de klant om zijn keuken op een 100% gepersonaliseerde manier te creëren. De franchisenemer kan zo profiteren van een gevestigde reputatie op de markt dankzij Vanden Borre, wat de investeringsrisico’s vermindert. De keukensector blijft zeer dynamisch, wat garant staat voor een voortdurend groeiende omzet”. 

Een VDBK-franchisewinkel wordt gewoonlijk na twee of drie jaar winstgevend.  

Professionele begeleiding van  franchisenemers

Een ander voordeel van het VDBK-franchisenetwerk is de verscheidenheid van de diensten die de verkopers van het netwerk ter beschikking staan. “Franchisenemers kunnen rekenen op de steun van onze marketing-, verkoop- en productafdelingen (die belast zijn met de prijsonderhandelingen met de leveranciers), alsmede van een onderzoeksafdeling. Coördinatoren van het netwerk verplaatsen zich naar de verschillende verkooppunten om de franchisenemers te begeleiden bij de opvolging van hun taken en de analyse van de financiële resultaten”. 

Aanbevolen managementprofiel

Tegelijkertijd biedt het franchisenetwerk verkopers vijf weken durende opleidingscursussen aan om hen de kennis bij te brengen die zij nodig hebben om professioneel in de keukenomgeving te werken. “Het profiel van franchisenemers is veranderd sinds de gezondheidscrisis,” merkt de communicatiemanager van het bedrijf op. “Vóór de pandemie waren de franchisekandidaten vooral vijftigers die in een professionele reconversie zaten, vaak voormalige managers die al bekend waren in de keukenwereld en die hun leven een andere wending wilden geven dankzij het onafhankelijke statuut”, ontwikkelt Michaël Rosin.

“Voor het beheer van een VDBK-franchiseverkoopunt is het noodzakelijk over een leidinggevende vezel te beschikken, omdat men teams van verkopers moet kunnen aansturen. Het is een vrij technische sector: niet iedereen weet hoe je een keuken op maat ontwerpt”, legt het bedrijf uit.

Maar sinds het einde van de Covid-19 crisis ziet het bedrijf een groeiende belangstelling van een jonger publiek, zoals de 26-jarige franchisenemer van de Leuvense winkel, of de 28-jarige franchisenemer van de Gerpinnes winkel.

Voor meer informatie om franchisenemer te worden bij Vanden Borre Kitchen, klik hier.

Top 3 des derniers articles